Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdatera OS i Xperia X10?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-11-11 09:56

Trots min avrådan skaffade farsan en Xperia X10. Nu vill han uppdatera till android 2.1 (tror att han kör 1.6 nu). Men hur gör man det på en mac? Han har alltså inte tillgång till Windows eftersom han sitter på en iMac G5, Sonyericsson rekommenderar att använda deras PC Companion, vilket inte finns för OSX. Tips?

  • Medlem
  • 2010-11-11 13:54

Crossover kanske funkar. Med det kan du köra PC-program. Men jag har aldrig använt det själv, så helt 100 är jag inte. Har du testat att ringa 118100? (Skoja bara)

Skicka honom till Affären där han köpte den.

Hade jag AVRÅTT min farsa från ngt innan och han struntat i det hade jag inte fortsatt ta i grejerna.

Haft ett jäkla jobb uppfostra min egen farsa, men nu vid 70 börjar han arta sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 22:07

Min tjej har en som jag skulle uppdatera. Problemet är att PC Companion säger att den redan är uppdaterad. Står inget om vilken version, det måste man kolla i telefonen. Allt med SE's uppdatering av sina Android-telefoner är ett skämt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-11-11 22:25
Ursprungligen av acke:

Min tjej har en som jag skulle uppdatera. Problemet är att PC Companion säger att den redan är uppdaterad. Står inget om vilken version, det måste man kolla i telefonen. Allt med SE's uppdatering av sina Android-telefoner är ett skämt.

Kolla i hennes telefon om operatören har hackat in en massa crapware i den. I så fall har dom även spärrat den så att du inte kan lägga in SE's Anrdoidversion utan måste invänta att operatören släpper en kopia av SE's version med uppdaterad crapware. Det är tyvärr allmänt obra att köpa en Androidlur med abonnemang eftersom man aldrig kan veta hur klåfingrig operatören är.

Ursprungligen av Pilen:

Kolla i hennes telefon om operatören har hackat in en massa crapware i den. I så fall har dom även spärrat den så att du inte kan lägga in SE's Anrdoidversion utan måste invänta att operatören släpper en kopia av SE's version med uppdaterad crapware. Det är tyvärr allmänt obra att köpa en Androidlur med abonnemang eftersom man aldrig kan veta hur klåfingrig operatören är.

Ja men det är ju så fritt va ?

(Edit för den morgontrötte; jag leker med att alla Androidanhängare alltid anför som skäl nr 1 till varför man väljer Android i luren; det är ju "fritt" och man får göra vad man vill med det ungefär - fast vad de menar egentligen lyckas man aldrig får ur dem )

Ursprungligen av Goflorp:

Ja men det är ju så fritt va ?

Men betyder det att telefonerna också är det?

Intressant diskussion om hur "fritt" Android egentligen är... Men vi kan väl ta den någon annanstans.

Den här tråden har en specifik fråga, och då kan vi hålla oss till att försöka lösa den.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 12:23
Ursprungligen av Pilen:

Kolla i hennes telefon om operatören har hackat in en massa crapware i den.

Exakt så är det. Ligger massor med saker från Tre i den. Va fint. Hur får man då tag i uppdateringen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-11-14 20:24
Ursprungligen av acke:

Exakt så är det. Ligger massor med saker från Tre i den. Va fint. Hur får man då tag i uppdateringen?

Är inte riktigt säker på hur det funkar men jag tror att operatörerna lämnar tillbaka sin hackade ROM-fil till tillverkaren som sedan trycker ut den till kunderna via den ordinarie uppdateringstjänsten, annars kan du säkert få den uppdaterad i en Tre-butik. Det finns också en del tricks för att "unbranda" Androidlurar, d.v.s. återställa dom till tillverkarens standard så att de blir mottagliga för tillverkarens ROM-filer.

Ursprungligen av Pilen:

...Det finns också en del tricks för att "unbranda" Androidlurar, d.v.s. återställa dom till tillverkarens standard så att de blir mottagliga för tillverkarens ROM-filer.

Det är väl just det förfarandet som mattiL beskriver ovan.
Jag tyckte det verkade lite omständigt jämfört med hur vi gör med iOS genom itunes - men det fungerar säkert bra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-11-16 00:42
Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl just det förfarandet som mattiL beskriver ovan.
Jag tyckte det verkade lite omständigt jämfört med hur vi gör med iOS genom itunes - men det fungerar säkert bra.

Japp, mattiL beskriver den rätta grejen. Krångligt, JA. Men vad gör man inte för att vara "fri"?

alla uppdateringar finns på sonyericsson uppdate och JA det funkar bara med windows, riktig windows, ej via parallel eller liknande. Borde funka om man använder windows som full installation på sin mac men det enda som SE supportar är windows på en PC när det gäller uppdateringar.

Du får säga till han att när han nu köpt en X10 är han beroende av en PC för sina uppdateringar.
Lämna tillbaka eller anpassa sig - varför krångla till det?

Vad gäller alla annan funktionalitet såsom Bluetooth synk med mera.. får han snällt vänta tills det funkar med mac. Android innan 3.0 är en aning begränsat. 3.0 lanseras nästa år. Den nya versionen lär inte funka med dagens hårdvara, men det är inte bekräftat än.

Android kräver att man gräver lite själv om vad som funkar och inte - kalla det en inbyggd feature?

android i dag
Android 2.3 Platform | Android Developers

android 3.0 i framtiden
Google

Testat : http://www.sonyericsson.com/cws/support/softwaredownloads/detailed/updateservice/xperiax10?cc=se&lc=sv istället för PC Companion ?

Men troligen är det så att du får vänta på TRE, kommer nog OTA ( over the air ) från dom när de har testat den klart med all sin crapware.... :-/

Ursprungligen av lilledanne:

...istället för PC Companion ?

Anledningen till att han inte kan använda PC Companion är att det inte finns för OS X. Och så länkar du till ett annat program som också bara finns för Windows... Jag förstår inte...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Anledningen till att han inte kan använda PC Companion är att det inte finns för OS X. Och så länkar du till ett annat program som också bara finns för Windows... Jag förstår inte...

Hej, detta inlägg var nog riktat till Acke, lösningen med OsX vet jag inte, antar att det är OverTheAir som gäller helt enkelt...

acke skrev:
Min tjej har en som jag skulle uppdatera. Problemet är att PC Companion säger att den redan är uppdaterad.

Så jag antar att han har tillgång till en PC...

Ursprungligen av lilledanne:

Så jag antar att han har tillgång till en PC...

Ok, eftersom du inte citerade något för att visa vad du svarade på, så antog jag att du svarade trådskaparen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-12 23:26

X10 uppdateras inte OTA, uppdateringen är på 163.2MB.
Orkar du inte vänta kan du läsa in dig på xda-developers.com, där finns en forumsektion för X10.

Det man gör är att installera 1.6 Nordic (R2BA026), och sedan uppdaterar med SEUS eller PC Companion till 2.1 Nordic (2.0.A.504).

Allt finns att ladda ner på XDA.

Och du behöver en windows-burk..

++BACKUP på det du vill ha kvar, exv. kontakter, SMS, MMS.
Minneskortet påverkas inte av uppdateringen, så filer där är säkra.

Ursprungligen av mattiL:

X10 uppdateras inte OTA, uppdateringen är på 163.2MB.
Orkar du inte vänta kan du läsa in dig på xda-developers.com, där finns en forumsektion för X10.

Det man gör är att installera 1.6 Nordic (R2BA026), och sedan uppdaterar med SEUS eller PC Companion till 2.1 Nordic (2.0.A.504).

Allt finns att ladda ner på XDA.

Och du behöver en windows-burk..

++BACKUP på det du vill ha kvar, exv. kontakter, SMS, MMS.
Minneskortet påverkas inte av uppdateringen, så filer där är säkra.

Det lät lite omständigt.
Lite bökigt att man måste lägga på en uppgraderingsbar version först och sedan uppdatera.

Det låter inte som ngt man gör på tiden över på lunchrasten....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-13 19:06

Anledningen är att 3 inte släppt sin uppdatering för 2.1 ännu. (tror jag)
Om man gör som jag beskrev så kommer man runt det problemet.

Men visst, det tar en stund att ladda ner och uppdatera telefonen på detta vis.

1
Bevaka tråden