Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-04-29 00:03

Funderar på att köpa en TC 500GB och byta disken mot en större, tystare och mer energimässigt miljövänlig disk. Jag ogillar tanken på att bryta upp skalet på en helt ny appleprodukt men prissättningen på 1TB modellen är helt galen.. hur kan man försöka ta ut 2000kr extra för 500GB extra? Helt vettlöst.. nåväl.. någon som testat att byta disk i en TC?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-05 18:54

Googlade lite och hittade följande "guide"...

Changing a disk in the Time Capsule

  • Oregistrerad
  • 2009-05-06 12:02

Japp den har jag också läst, tack! Frågan är om det går att göra det här på den nya versionen av TC? Funderar också på vilket lim man bör använda för att limma tillbaka temp-sensorn på den nya disken? Här finns en guide till:

http://www.applefritter.com/node/23907

Det lutar åt att jag beställer en 500GB...

Senast redigerat 2009-05-06 12:28
  • Oregistrerad
  • 2009-05-06 16:24

Då så var den beställd! Kommer nog att avvakta byte av disken tills jag inte klarar mig på 500GB men jag lovar att dokumentera och informera hur det går!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-07 18:52

Ja, vi ser fram emot en utförlig svensk guide om hårddiskbyte i nya Time Capsule!

Byta disk i en Time Capsule?

Hej!
Jag köpte min 500gb Time Capsule någon månad efter att de släpptes.
500 gb börjar kännas som för lite för vårt hushåll och jag funderar nu på att byta disk i den. Det finns en del guider ute på nätet, t ex denna: Cracking Open the Time Capsule | Applefritter

I de flesta guider har de bytt till just en Western Digital Caviar Green. Så jag tänkte köra på det. Verkar ju vara en tyst och strömsnål disk.

Vet nån om det finns en begränsning för hur stor disk man sätta i? Jag vacklar mellan att köpa en på 1 eller 2tb:
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 64MB - Ny generation strömsnåla hårddiskar med låg ljudnivå och värmeutveckling - Produktinformation
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB - Ny generation strömsnåla hårddiskar med låg ljudnivå och värmeutveckling - Produktinformation

Någon som vet?
Några andra bra råd på vägen?
Tack på förhand!

Tack! Bra tips. (första länken funkade visserligen inte just nu) Andra länken var ju bra med tanke på disken jag övervägde. Får bli en annan.

Slog ihop två trådar.

Sök innan ni startar nya trådar!

Det är stor chans att frågan varit uppe tidigare, och i de flesta fall är det onödigt att starta ännu en tråd om samma sak.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2010-09-28 14:32

Kan tillägga att jag aldrig bytte disk eftersom min 500GB strulade och jag fick en 1TB av senaste modellen i utbyte.

Själv kliar jag mig svålen av lite funderingar jag har ang. TC.

Jag har nu haft en TC 500GB i drygt ett år, men den är ju väl liten då jag har en MBP med 500GB hårddisk i. Har då funderat på att byta till en 2T eller 3T (finns det?) disk i den, om det låter sig göras.

Men, så ser jag ju att Apple säger att deras TC på 1T och 2T ska ha nyare teknik som gör backup upp till 75% snabbare än förut, och det är ju intressant. Samt att det är ny design på antennen som ger bättre prestanda och räckvidd, som också är intressant. Men en 2T är ju ganska dyr.

Sen funderar jag på vad man kan ha USB-porten på som sitter på baksidan på TC? Är det bara för skrivare eller kan man koppla en extra extern hårddisk där som man kan skicka och hämta filer ifrån trådlöst via TC?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-06 16:32

USB porten kan användas till att ansluta en extra hårddisk. Fungerar rätt bra faktiskt. Har självt gjort det så. 1T TC med en extern USB hårddisk ansluten med 2x1.5TB diskar i.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

USB porten kan användas till att ansluta en extra hårddisk. Fungerar rätt bra faktiskt. Har självt gjort det så. 1T TC med en extern USB hårddisk ansluten med 2x1.5TB diskar i.

//Rob

Men det låter ju lysande.

Men då kan väl bara den interna disken i TC användas till automatisk back-up?

Hur ser man sen den extra externa disken man kopplat till TC? Som en egen separat disk i Finder/utforskaren? Eller som en del av TC?

Hur upplever du snabbheten mellan den extra disken på TC över det trådlösa nätverket? Funkar det bra att ha en massa bild-bibliotek till Aperture där, eller filmer till Final Cut och köra dessa direkt därifrån, eller blir det för drygt/segt så man bör/måste dra över filerna till datorn först innan man använder dom?

Kommer du på några andra bra eller dåliga saker med en extra disk kopplad till USB: på TC?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-06 17:47
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men det låter ju lysande.

Men då kan väl bara den interna disken i TC användas till automatisk back-up?

Hur ser man sen den extra externa disken man kopplat till TC? Som en egen separat disk i Finder/utforskaren? Eller som en del av TC?

Hur upplever du snabbheten mellan den extra disken på TC över det trådlösa nätverket? Funkar det bra att ha en massa bild-bibliotek till Aperture där, eller filmer till Final Cut och köra dessa direkt därifrån, eller blir det för drygt/segt så man bör/måste dra över filerna till datorn först innan man använder dom?

Kommer du på några andra bra eller dåliga saker med en extra disk kopplad till USB: på TC?

Dr Tinnitus

Det kommer upp som del utan TC. Som en extra partition och kan användas för Time Machine.

Snabbheten är lika som TC. Beror på nätverket.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det kommer upp som del utan TC. Som en extra partition och kan användas för Time Machine.

Snabbheten är lika som TC. Beror på nätverket.

//Rob

Ok, låter ju kalas.

Tror fan jag ska testa att koppla in en av mina externa 1,5TB på min nuvarande 500GB TC. Gör väl inget att det ligger en hel del på den externa redan? Inget som försvinner? Det händer väl inget sådant innan man själv väljer att skapa partitioner och formatera och ha sig?

Tack för sina svar hur som helst.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-07 00:26

Det är vara att koppla in en Mac formaterad disk så fungerar det. Innehållet rörs inte.

//Rob

Sparkar lite liv i denna tråden igen, och hoppas på förnuftiga svar.

Jag är lat och rik som ett troll..... Så jag genvägade mig lite och köpte en flång ny Time Capsule 2TB.

Jag har ju redan idag en TC på 500GB och vill gärna ha lite ledsagning i hur jag gör bytet bäst och enklast. Och vad kan man göra med den gamla TC? Sälja den eller...? Hur då göra den tom o ren från mina data?

Min egenutklurade plan är som följer.

Först se till att jag har alla inloggningar och lösen nerplitat till den nuvarande TC.

Sen använda skivverktyg och tömma, formatera och skriva över den så ingen info finns på den.

Sen ansluta och installera den nya 2TB TC och sen låta den göra en fullständig backup av min 500GB MBP-disk.

Några synpunkter och andra idéer eller råd?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 01:07
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Sparkar lite liv i denna tråden igen, och hoppas på förnuftiga svar.

Jag är lat och rik som ett troll..... Så jag genvägade mig lite och köpte en flång ny Time Capsule 2TB.

Jag har ju redan idag en TC på 500GB och vill gärna ha lite ledsagning i hur jag gör bytet bäst och enklast. Och vad kan man göra med den gamla TC? Sälja den eller...? Hur då göra den tom o ren från mina data?

Min egenutklurade plan är som följer.

Först se till att jag har alla inloggningar och lösen nerplitat till den nuvarande TC.

Sen använda skivverktyg och tömma, formatera och skriva över den så ingen info finns på den.

Sen ansluta och installera den nya 2TB TC och sen låta den göra en fullständig backup av min 500GB MBP-disk.

Några synpunkter och andra idéer eller råd?

Dr Tinnitus

Jag skulle ju göra tvärtom. Dvs. koppla ur den gamla TC:n och sen installera den nya och göra en fullständig backup av din MBP. Och alltså först därefter formatera den gamla TC:n. Inte för att det är sannolikt att din MBP-disk skulle vika hädan just när du håller på med detta, men jag gillar att vara på den säkra sidan och skulle inte vilja vara utan fungerande backup ens ett par timmar, när det nu går att undvika.

Annars låter planen vettig tycker jag. Redan vanlig radering är hyggligt säker, om du inte har anledning att tro att någon väldigt gärna vill åt dina gamla data... Flerpassraderingen tar väldans lång tid, men är förstås mycket säkrare. Men om du t.ex. jobbar på Säpo och har haft för vana att spara hemligstämplade dokument på disken så är det nog bara att fysiskt destruera den som gäller.
För IBAS kan nog hitta spår så länge disken inte är förvandlad till flis...

Är den gamla TC:n ny nog att stödja 802.11n? Funkar den? I så fall kanske jag är intresserad av att köpa den!

Ursprungligen av slirak:

Jag skulle ju göra tvärtom. Dvs. koppla ur den gamla TC:n och sen installera den nya och göra en fullständig backup av din MBP. Och alltså först därefter formatera den gamla TC:n. Inte för att det är sannolikt att din MBP-disk skulle vika hädan just när du håller på med detta, men jag gillar att vara på den säkra sidan och skulle inte vilja vara utan fungerande backup ens ett par timmar, när det nu går att undvika.

Annars låter planen vettig tycker jag. Redan vanlig radering är hyggligt säker, om du inte har anledning att tro att någon väldigt gärna vill åt dina gamla data... Flerpassraderingen tar väldans lång tid, men är förstås mycket säkrare. Men om du t.ex. jobbar på Säpo och har haft för vana att spara hemligstämplade dokument på disken så är det nog bara att fysiskt destruera den som gäller.
För IBAS kan nog hitta spår så länge disken inte är förvandlad till flis...

Är den gamla TC:n ny nog att stödja 802.11n? Funkar den? I så fall kanske jag är intresserad av att köpa den!

Men om jag kopplar ur den gamla TC och installerar den nya, hur ska jag sen kunna få kontakt med och formatera/skriva över den gamla TC?

EDIT: Jag har ju även ett mobileMe-konto så att lösenord m.m. synkas via "molnet", kan jag använda det till något nyttigt i samband med bytet av TC?

Vet inte om den gamla TC stöder 802.11n men tror den gör det. Köpte den förra sommaren och den verkar ha två olika frekvensband. Men hur kollar jag detta säkert att den stöder 802.11n?

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2010-11-10 17:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 19:24
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men om jag kopplar ur den gamla TC och installerar den nya, hur ska jag sen kunna få kontakt med och formatera/skriva över den gamla TC?

Vet inte om den gamla TC stöder 802.11n men tror den gör det. Köpte den förra sommaren och den verkar ha två olika frekvensband. Men hur kollar jag detta säkert att den stöder 802.11n?

Dr Tinnitus

Man kan byta TM-disk inifrån TimeMachine. Funkar även med TC sen 10.5.6, enligt uppgift:
10.5: Use multiple Time Machine disks for redundancy - Mac OS X Hints

Sen vet jag inte om du ens måste in och pilla på TM-inställningarna, jag skulle tro att du kan hitta den gamla disken i Airport-verktyg även om den inte är vald som TM-disk.
Det är f.ö. från Airport-verktyg du ska formatera den, inte från Skiv-verktyg, men det kanske du redan visste.
How do I erase and reformat an Apple Time Capsule? :: Free Tech Support :: Ask Dave Taylor!®

OBS att jag inte provat något av detta själv! Vi snackar oförblommerad Google-kunskap här... O:-)

Vet inte hur du kollar lättast om TC:n stöder 802.11n, men det verkar när jag kollar recensioner som att 500 MB-modellen borde vara s.k. "Draft n" - dvs. släppt innan n-standarden var riktigt spikad.

Jag inser dock ett potentiellt problem för min del och det är att TC:n också är en router. Jag har ingen större lust att byta min existerande router eftersom den är betydligt snabbare än din TC-modell, av recensionerna att döma.

Vet du eller nån annan om det går att slå av TC:ns router-funktioner och använda den som en renodlad Time Machine-disk - en trådlös sådan?

Mvh
/Jonas

Ursprungligen av slirak:

Man kan byta TM-disk inifrån TimeMachine. Funkar även med TC sen 10.5.6, enligt uppgift:
10.5: Use multiple Time Machine disks for redundancy - Mac OS X Hints

Sen vet jag inte om du ens måste in och pilla på TM-inställningarna, jag skulle tro att du kan hitta den gamla disken i Airport-verktyg även om den inte är vald som TM-disk.
Det är f.ö. från Airport-verktyg du ska formatera den, inte från Skiv-verktyg, men det kanske du redan visste.
How do I erase and reformat an Apple Time Capsule? :: Free Tech Support :: Ask Dave Taylor!®

OBS att jag inte provat något av detta själv! Vi snackar oförblommerad Google-kunskap här... O:-)

Vet inte hur du kollar lättast om TC:n stöder 802.11n, men det verkar när jag kollar recensioner som att 500 MB-modellen borde vara s.k. "Draft n" - dvs. släppt innan n-standarden var riktigt spikad.

Jag inser dock ett potentiellt problem för min del och det är att TC:n också är en router. Jag har ingen större lust att byta min existerande router eftersom den är betydligt snabbare än din TC-modell, av recensionerna att döma.

Vet du eller nån annan om det går att slå av TC:ns router-funktioner och använda den som en renodlad Time Machine-disk - en trådlös sådan?

Mvh
/Jonas

Tack för svaret.

Tyvärr verkar inte den översta länken handla om att byta TC i sig själv, utan om att byta mellan olika externa drivar anslutna till USB på TC, och köra växlande backup på dessa. Eller har jag fatta det fel?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 20:58
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Tack för svaret.

Tyvärr verkar inte den översta länken handla om att byta TC i sig själv, utan om att byta mellan olika externa drivar anslutna till USB på TC, och köra växlande backup på dessa. Eller har jag fatta det fel?

Dr Tinnitus

Du kan mycket väl ha rätt. Jag har en "ful-TC", dvs en tredjeparts näthårddisk som är TM-kompatibel och den kan man hantera som jag skrev. Men den riktiga TC är ju en router dessutom, så den hanteras kanske annorlunda.

Jag tycker du ändå kunna få det att funka om du ser till att sätta din gamla TC som brygga (bridge) istället för router. Då ska du kunna ha båda igång samtidigt.
Time Capsule as a bridge instead of a router | RebmanTech

Går det att ha TVÅ TC's ihop? Och isf om det går. Ska man köra raid då? Eller går det att konfigurera så att TC sköter det där självt?

Jag har en Mac Pro med 3 st 1TB och en fjärde är på gång! Eller ska man slå till på en typ LaCie Big Disk?

Hur som helst så har jag nu skiftat till den nya 2TB TC:n och det var löjligt enkelt.

Kopplade bara bort den gamla 500GB TC:n och in med den nya och startade Airport-verktyg.

Den nya TC hittades direkt och jag fick t o m frågan "Airport-verktyg har redan inställningar från en tidigare installerad TC, vill du använda dessa igen?" Klickade JA, och saken var klar och den nya TC:n började köra sin första back-up.

Precis allt runt omkring funkade som vanligt direkt, båda Airport Express internet och rubbet. Smidigt.

Men, en ny fråga då.
Hur fasiken får jag nu ordning på min gamla TC? Jag testade att bara plugga in den till ström och se om Airport-verktyg kunde hitta den, men ikke. TC stod bara och blinkade gult.

Min idé var att kunna få kontakt med den och starta en formatering och ev. även skriva över den så den är "tom" och fabriksåterställd om jag ska sälja den. Så hur gör jag detta nu när den är lös och ledig?

Och om jag inte säljer den, kan jag då ha den ståendes någonstans och bara vara ansluten till mitt hemma-WiFi och ansluten som en trådlös extern disk?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 11:55

Koppla in den med en nätverkskabel till datorn så ska det fixa sig.

//Rob

  • Medlem
  • 2011-05-01 09:36

Vet någon om det lönar sig att sätta in WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN SATA/600. Den har överföringskapacitet på 6 GB/s?

Frågan är om Time Capsule kan utnyttja den hastigheten eller om det är lika bra att köra med de gamla Greenline hårddiskarna med överföringskapacitet på 3 GB/s?

Jag lyfter dessutom frågan som ställdes tidigare om vilket klister som är bra att använda?

  • Medlem
  • 2011-05-01 18:47

Sätter en hundring på att du menar Gb/s. Kör du trådlöst eller över Gb-lan? Kör du trådlöst vinner du inget på att sätta i en supersnabb hårddisk. Kräver inte den hårddisk du nämnde SATA3? TC har väl bara SATA2?

  • Medlem
  • 2011-05-01 19:49

Du kan nog behålla din hundring.

Hårddisken är en SATA3. Som jag har förstått det är standarden bakåtkompatibel men jag hade hoppats på att Time Capsule hade SATA3.

Ursprungligen av MP:

Du kan nog behålla din hundring.

Hårddisken är en SATA3. Som jag har förstått det är standarden bakåtkompatibel men jag hade hoppats på att Time Capsule hade SATA3.

Ja, SATA är kompatibelt bakåt.

1
Bevaka tråden