Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RIP Xserve 2002-2011

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

2002 tog Apple steget in på den stora arenan med rackservern Xserve. Om ett par månader levereras dom sista exemplaren och därmed är en era över.

Dom flesta Macanvändare har nog aldrig ens sett en Xserve på riktigt. Du som besöker 99mac har åtminstonde loggat in på en Xserve - vi har använt oss av olika modeller sedan 2005.

Chuck Goolsbee har skrivit en krönika om hur Xserves historia och fall. Han har använt alla Xserve modeller sedan den lanserades så han har bra insikt i vad som var bra och vad som gick fel.

Läs hela artikeln här:
TidBITS Opinion: A Eulogy for the Xserve: May It Rack in Peace

99mac tråden "Apple lägger ner Xserve" har redan 126 inlägg - några arga och andra väldigt insiktsfulla: http://www.99.se/notiser-mac/281981-apple-laegger-xserve.html

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-10 13:37

Vilka servrar och operativsystem skall ni köra era webbtjänster på i framtiden?

Ursprungligen av x-per:

Vilka servrar och operativsystem skall ni köra era webbtjänster på i framtiden?

Du menar om Apples torpeder kommer och sparkar in dörren och tar alla Xserves?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-10 16:37
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du menar om Apples torpeder kommer och sparkar in dörren och tar alla Xserves?

Ja, precis så.

Jag hade nog tänkt fortsätta med Xserve så länge det går - vi har inga prestandaproblem överhuvudtaget med dom burkar vi kör idag. Men det är en berättigad fråga - någon gång måste vi ju byta bort våra Xserves...

I vilken mån kan man använda en Xserve som en vanlig dator ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

I vilken mån kan man använda en Xserve som en vanlig dator ?

LCR

Skulle säga precis som vilken annan burk, förutom att den måste hållas instängd då den för ett nedrans liv..

Ursprungligen av J THOMAS E:

Skulle säga precis som vilken annan burk, förutom att den måste hållas instängd då den för ett nedrans liv..

Hur är det med system, måste man köra Server eller går det med vanliga Mac OS X ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Hur är det med system, måste man köra Server eller går det med vanliga Mac OS X ?

LCR

När 10.6 kom slängde jag in det och det var inga problem. (Dock så är det begränsningar i just fildelning (max 10 anslutningar) och sånt, samt att programmen som visar hur servern mår funkar inte..)

Ursprungligen av J THOMAS E:

När 10.6 kom slängde jag in det och det var inga problem. (Dock så är det begränsningar i just fildelning (max 10 anslutningar) och sånt, samt att programmen som visar hur servern mår funkar inte..)

Fast jag kanske har möjlighet att köpa en billig Xserve G5.

LCR

Jag skulle inte säga nej till en hyfsat billig Xserve, även om det är en gammal G4. Funkar bra som webbserver om man inte har en välbesökt sida.

1
Bevaka tråden