Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" hackar och hänger sig

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som rubriken säger så hackar datorn (mest musen som hackar och hoppar, men även annat), samt att den hänger sig emellanåt. Jag har försökt hitta svar till problemet men inte hittat något så nu skapar jag denna tråden och hoppas att någon har svaret på gåtan :/. Det verkar bara var i OS X som den håller på.

Hur mycket minne har du i?

Min hade liknande beteende tills jag ifrån att ha haft bara de initiala 4GB tryckte in 8GB till nyligen. Det var svårt att ha igång många apps i slutet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-09 22:34

Behövs mer info. Är knappast RAM-minnet som orsakar det. Börjar den hacka så fort du startar datorn, eller när du gör något särskilt? Har det varit så från början? Har du installerat några särskilda program? Osv...

Har du kollat i aktivitetshanteraren om något program äter upp all CPU?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-10 08:12

Mer info hade ju varit önskvärt men:

Börja med att formatera hårddisken och lägg om operativsystemet.

Kör gärna också en hårddisk test. Kan vara hårddisken som strular.

Om det inte hjälper kan du gå vidare på ram-minnet. Vilket jag tvivlar på.

Stäng av Flash

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-10 13:13
Ursprungligen av Björnström:

Stäng av Flash

hahaha.. Standard lösning på alla sorters dataproblem

Senast redigerat 2010-11-10 17:16

Det kommer inte så fort jag startat datorn, utan efter ett tag. Och jag har kollat istat pro angående hur mycket cpu'n går på men den ligger lågt runt 8-10% och minnet används inte så mycket det heller. Jag har 4gb men jag har inte så mycket program igång samtidigt.
Jag har provat reparera skivbehörighet (?), och då säger den att där är något fel med java. Hårddisktestet i OS X i skivhanteraren säger att hårdisken är "ok".

Ursprungligen av MrParanoid:

Det kommer inte så fort jag startat datorn, utan efter ett tag. Och jag har kollat istat pro angående hur mycket cpu'n går på men den ligger lågt runt 8-10% och minnet används inte så mycket det heller. Jag har 4gb men jag har inte så mycket program igång samtidigt.
Jag har provat reparera skivbehörighet (?), och då säger den att där är något fel med java. Hårddisktestet i OS X i skivhanteraren säger att hårdisken är "ok".

När man reparerar skivbehörighet för första gången på ett tag så rapporterar den alltid nått fel, det är med allra största trolighet inte java som orsakar ditt datortrubbel.

Saker man kan pröva:
1. Du har kollat iStat Pro/Skivverktyg om nått sticker ut när datorn börjar hacka.

2. Återställ PRAM Resetting your Mac's PRAM and NVRAM (Löser knappast problemet, men skadar inte att ha gjort det.)

3. Boota upp till Mac OS X Install DVD, öppna Skivverktyg där och Reparera Skiva
--------
Är problemet inte löst än:

4.Skapa ny användare på datorn och använd den ett tag, se om samma problem uppstår där.

Uppstår samma problem, boota upp till Mac OS X Install DVD och utför en Arkivera & Installera. Har du 10.6 eller senare behöver du då bara klicka vidare i installationen (Fortsätt, godkänn avtal) sen klicka på installera. Men eftersom du har en iMac 27 så har du förstås 10.6.

Uppstår inte samma problem på annan användare så hade jag blivit less och kört en Radera & Installera. Säkerhetskopiera allt du tycker är viktigt innan, förstås. Det här steget är förstås bara jag vad föredrar om jag inte lyckats isolera problemet till nått specifikt program. Det sparar tid helt enkelt.

Till sist:

Problemet kvar? Kör ett Apple Hardware Test. Error?

Ingen som vet vad det kan bero på?

En idé kan ju vara att öppna aktivitetshanteraren när det händer och döda processer en efter en och se om/när problemet försvinner. På så sätt kanske du kan hitta vilket program eller vilken process som orsakar felet - för det låter ju helt klart som ett mjukvaruproblem. I värsta fall kanske du kan installera om OS X, det borde också hjälpa.

Lite sent svar kanske, men jag har löst problemet :P. Det jag gjort var att ta bort vnet. Och efter det så slutade den klydda så det var väl det som ställde till saker och ting. Drog fan 17% cpu konstant -_-

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-01 18:24

Voddler is a piece of crap...

1
Bevaka tråden