Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om att läsa flera mail-konton på flera enheter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har några frågor rörande just mail.

Jag sitter på en MBP och en iPhone 3gs. Jag använder (och vill använda) apple's förinstallerade mailklient för att läsa mina mail. Jag har två konton. Det ena är ett hotmail-konto och det andra är min skolmail som använder kontotypen Exchange 2007? Det är IMAP och inte POP3 iaf.

jag har nu en rad med problem.

nummer 1:

Jag vill kunna läsa mina mail från skolmailen i både datorn och telefonen. Som det är nu så kommer mailen bara till datorn och inte till telefonen?

nummer 2:

Alla mail från hotmailkontot finns sparade i mailklienten men om ja loggar in genom webläsaren så har alla lästa mail försvunnit från servern. Det är som att klienten snor alla mail från servern.

nummer 3:

Om jag har läst ett mail i telefonen, datorn eller webläsaren så vill att det ska vara markerat som "läst" i alla applikationer. Detta gäller främst hotmail eftersom jag inte får skolmailen till telefonen.

Skulle va grymt om de gick o lösa iaf ett av problemen

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • 2010-11-13 11:34

Om det är IMAP-protokollet du använder, så funkar det med de flesta e-postkonton och du kan läsa den både i telefonen och i din dator. IMAP speglar nämligen bara vad som finns på e-postservern, och drar inte ner posten lokalt som POP3 gör. När det gäller hotmail, får du fråga någon annan mer kunnig. Sist jag kollade gick det inte att ta emot hotmail utan att använda deras hemsida, om man inte betalade extra för det, men det kanske är något som är standard idag.

  • Medlem
  • 2010-11-13 11:43

nummer 2:
Det finns en sintälning i Mail som definerar om man ska tömma servern när man hämtar post eller inte. Man kan också definiera hur länge posten ska ligga kvar efter "tömning".
Men detta trodde jag bara gällde pop3.

Hotmailproblemet går lätt att lösa med lite googling, men jag ska vara snäll.

I iPhonen lägger du till ett nytt mailkonto och väljer Exchange.
E-post: din mailadress
Domän: tomt
Användarnamn: din mailadress
Lösenord: ditt lösenord
Beskrivning: valfritt

När den ber om serveradress uppger du m.hotmail.com

IMAP är nu klart på iPhonen!

Visserligen en gammal tråd, men jag dristar mig till att "öppna" den Jag får inte till det här.

Efter att ha använt en annan maillösning vill jag "konvertera" till Mail. Jag har lagt upp alla man konton på Mail för Mac. Så vill jag ju också ha dessa på min iPhone och min iPad. Det är mailkonton på olika operatörer (Apple, Gmail och några andra).

Måste jag lägga upp alla kontona där också? Hade hoppats att det gick att synka genom iCloud. Ser inte ut som att iCloud fattar att jag vill ha mailen där. Går det? Eller någon annan smart lösning?

Senast redigerat 2017-09-01 10:03
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-01 10:18
Ursprungligen av toastmaster:

Visserligen en gammal tråd, men jag dristar mig till att "öppna" den Jag får inte till det här.

Efter att ha använt en annan maillösning vill jag "konvertera" till Mail. Jag har lagt upp alla man konton på Mail för Mac. Så vill jag ju också ha dessa på min iPhone och min iPad. Det är mailkonton på olika operatörer (Apple, Gmail och några andra).

Måste jag lägga upp alla kontona där också? Hade hoppats att det gick att synka genom iCloud. Ser inte ut som att iCloud fattar att jag vill ha mailen där. Går det? Eller någon annan smart lösning?

Så vitt jag vet måste du lägga upp alla konton manuellt.

Ursprungligen av toastmaster:

...hoppats att det gick att synka genom iCloud...

Nej, det går inte. Du får lägga upp de olika kontona även på telefonen och plattan.

Se till så att du lägger upp dem som IMAP - inte POP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-01 10:46

Är det så illa numera? Förr kunde man sätta upp vad som skulle synkas till en telefon (bilder, musik etc) i iTunes, och då fanns även mailkonton med. Men det var några år sedan...

Ursprungligen av kenjon:

...vad som skulle synkas till en telefon (bilder, musik etc) i iTunes, och då fanns även mailkonton med...

Ingen aning. Det är möjligt att den funktionen fortfarande finns. Men då lär man ju inte få en kontinuerlig synk av mejl hela tiden.

Det måste vara mycket bättre att faktiskt lägga in de olika kontona i telefonens och plattans mejlklienter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-01 10:54

Den synkade in själva kontoinställningarna (utom password), så det funkade. Så var det IMAP på datorn var det inga problem. Men det här var nog före iCloud...

1
Bevaka tråden