Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro - har underliga saker för sig, felen återkommer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja vet inte riktigt var jag ska börja men jag köpte iallafall en ny macbook pro i oktober och nu de senaste dagarna har den varit helkonstig.

Det började en dag när hela macbooken bara frös, fick stänga av den genom att hålla in avstängningsknappen och när jag sen startade den fastnade den bara på macloggan i början och "laddningssnurrgrejen".

Fick stänga av den igen och starta om. Funkade om jag minns det rätt.
Trodde detta var någon tillfälligt men tydligen inte.

Nu, kanske varannan gång jag startar datorn så händer det att den fastnar sådär. Måste resetta pram och vram med Cmd + option + P + R. Då funkar det.

Sen blev det bara värre och värre och massa fel visade sig:
- Spotlight verkar bara visa vissa filer, oftast inga alls. Systeminställningar, mina program, spaces etc kommer inte upp
- Internet bara dör, går inte att surfa (chrome fryser också ibland)
- Externa hårddiskar kommer inte upp på skrivbordet (skivor går inte heller att starta)
- När jag minimerar itunes kommer ett felmeddelande upp: "Kan inte spara biblioteksfil" (eller nåt liknande)

Sen finns det säkert massa andra fel som jag bara inte märkt. Itunes och chrome är ju bara de program jag använder mest.

Har formaterat om datorn, det verkade funka ett tag men nje nu är det väl tillbaks.

Alla fel beskrivna händer alltså ibland, ibland funkar den perfa och sen efter att man kört datorn i kanske 20 minuter kommer det oftast tillbaks och man måste starta om datorn och resetta PRAM & vram.

När jag lägger ner datorn så ger hårddisken ibland också från sig ett konstigt ljud. Men det kanske är normalt iaf. Men värt att nämna
En annan sak värt att nämna är att det är möjligt att problemen börjar när jag kopplar i min externa hårddisk, men det är jag inte säker på. Ska testa att köra den nu i några timmar utan hårddisken och se ifall jag får några problem. Återkommer om det (jag har förresten formaterat om denna hårddisk också)

Så vad ska jag göra nu? Kan jag felsöka på något sätt? Har kontrollerat hårddisken i skivhanteraren men gav inga fel.

Hursomhelst lär jag nog lämna in den, vill bara se om någon känner igen det här först.

Kan vara ett minne som sitter illa eller är kass. Prova dem ett och ett. Annars är det nog verkstad som gäller.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-09 13:52

Om du köpte den i oktober så har du ju garantin. Bara att lämna in.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-09 15:08

Ändrade rubriken. Ordvalet var inte passande här på forumet.
/Admin

Okaj, får väl ta och göra det. Är det bara gå till vilken appleåterförsäljare som helst eller måste man gå dit man köpte den?

En till fråga, är det absolut krav att ha kvitto eller klarar dom sig med serienumret?
Haft storstädning och slängt en del papper, hoppas inte det rykt med
Kommer inte heller ihåg var den är köpt (andra hand)

Senast redigerat 2010-11-09 17:03

På About this mac, står ditt serienummer. På min 100 år gamla mbp står serienumret innanför batteriluckan.

1
Bevaka tråden