Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag bestämt mig, det blir ingen Air för tillfället. Sitter med en MB Pro 13 som räcker alldeles utmärkt för mina behov, surfa, skriva, maila, itunes, iphoto, lite photoshopande.

Reser inte med den utan den står på för jämnan här hemma så en snabbare uppstart än att lyfta på locket ser jag inte att Air:en kan tillföra. Belysta knappar har den med vilket för mig är ett plus då det för det mesta blir pekfingervalsen. Väntar ett par år innan det blir ett byte om inget extraordinärt inträffar, då lär det finnas något nytt fantastiskt att köpa istället.

Har ett större behov av en bra nätverkslagring och back-up lösning just nu. Någon får gärna tala om för mig vad jag ska skaffa för att serva min och barnens bärbara MBs med lagring och streaming av musik och film.

Enda chansen till en ny 11' Air är att frun kräver att hon ska ha en egen dator, då får hon min MB Pro och jag min stackare blir tvungen att köpa en Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-31 09:17
Ursprungligen av xrayed:

Har ett större behov av en bra nätverkslagring och back-up lösning just nu. Någon får gärna tala om för mig vad jag ska skaffa för att serva min och barnens bärbara MBs med lagring och streaming av musik och film.

För nätverkslagring och lokal backup har jag en Tranquil BBS2 med fem stycken 2TB-diskar i, och kör NexentaStor / OpenSolaris (ZFS). Resultatet är 8TB i ett system ungefär som RAID-5, men inte värdelöst.

För online-backups kör jag Backblaze.

Ursprungligen av rylin:

För nätverkslagring och lokal backup har jag en Tranquil BBS2 med fem stycken 2TB-diskar i, och kör NexentaStor / OpenSolaris (ZFS). Resultatet är 8TB i ett system ungefär som RAID-5, men inte värdelöst.

För online-backups kör jag Backblaze.

Tack för tipset, ska kolla upp Tranquil, 8TB låter suveränt. Vill kunna streama film till TV, PS3 och mina 3 MacBooks.

Bygger ett växthus till frun så jag ligger så mycket på plus redan, behövs ingen Air till frun men en öppning för att motivera ett eget inköp är nog att förse henne med min MB Pro så jag blir datorlös utan en Air;) 4GB från början tycker jag, lika bra maximera minnet, trist att inte kunna uppdatera efter ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-31 17:39
Ursprungligen av xrayed:

Tack för tipset, ska kolla upp Tranquil, 8TB låter suveränt. Vill kunna streama film till TV, PS3 och mina 3 MacBooks.

Bygger ett växthus till frun så jag ligger så mycket på plus redan, behövs ingen Air till frun men en öppning för att motivera ett eget inköp är nog att förse henne med min MB Pro så jag blir datorlös utan en Air;) 4GB från början tycker jag, lika bra maximera minnet, trist att inte kunna uppdatera efter ett tag.

Mm, är supernöjd med min Tranquil BBS2.
NexentaStor är i grund och botten en appliance-variant av OpenSolaris.
Självklart kan man installera Windows Home Server på burken om man är mer bekväm med det, men personligen skulle jag aldrig vilja riskera så mycket data.

Har drygt 400GB ledigt i min, så jag kikar just nu på å köpa en extender-box för å få in 5x2TB till
Disk e så pass billigt idag, så det kan det ju va värt

Nu ska vi se... trackpad, lite för lite minne och lite för dålig processor, samt avsaknad av bakgrundsbelyst tangentbord... Fast Jubileumsmacen har ju bättre ljud!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-10-31 13:05
Ursprungligen av xrayed:

Enda chansen till en ny 11' Air är att frun kräver att hon ska ha en egen dator, då får hon min MB Pro och jag min stackare blir tvungen att köpa en Air.

Annars kan du ju alltid köpa en Air till frun...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-31 11:35
Ursprungligen av h_e:

Nya airarna har väl samma grafikkort som nyaste 13" MBP, och den stöder hårdvaruacceleration.

Var för övrigt och fingrade på en 11.6:a idag. Just nu kliar det väldigt mycket i beställarfingrarna trots att jag har en MBP från april. Den går iochförsig att sälja men ändå.

Finns ingen 11.6 beta ute för utvecklare ens. Hur fick du tag i den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-31 11:38
Ursprungligen av 20hz:

Finns ingen 11.6 beta ute för utvecklare ens. Hur fick du tag i den?

Yrvaken?
Han pratar om 11.6-tummarn.
Du vet, den som alla vill ha?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 15:00
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-08 13:43

Toshiba skrev nyligen att de ska börja sälja samma SSD moduler som Air har till andra tillverkare. Det bådar gott om man köper en MBA med en liten disk så kan man uppgradera nästa år till en större disk.

Toshiba rolls out Blade X-gale SSD modules, makes MacBook Air storage look a little less proprietary -- Engadget

//Rob

Bevaka tråden