Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela internet mellan MacBook med mobilt bredband och stationär dator.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
snälla om ni kan hjälpa mig, förklara tydligt!
Jag har flyttat hem min stationära dator (en powermac) från kontoret. Hemma finns redan en macbook med mobilt bredband. Jag undrar nu om jag på nåt sätt kan dela internet mellan de här två datorerna?
Jag tror jag har en såndär airport från apple liggandes nånstans från förr, men den sätter man väl i väggen och kopplar till "stationärt" bredband? Det var några år sen så minns inte så bra...
Har även en i-phone..
Tusen tack på förhand!

ps fel i rubriken, ska alltså vara macbook

Senast redigerat 2010-11-07 10:05

1. Anslut din Airport-basstation till din Macbook med en ethernet-kabel. Använd WAN-porten på Airport-stationen.

2. Dela ut din Macbooks uppkoppling över ethernet.

3. Använd Airport Configuration Utility för att slå av DHCP och WPA2 eller så god kryptering som basstationen klarar.

4. Anslut med din Powermac till Airport.

Eller så eliminerar du Airport-stationen, och drar ethernet direkt från Macbook till Powermac.

Sen kanske du vill använda Powermacen som internetserver, om du flyttar runt Macbooken mycket och inte vill tappa uppkopplingen när du stänger locket.

Hej o tack. Jag tror jag förstår ettan. Men vad menas med tvåan? Och trean? Förstår inte alls!
Förstår inte heller alternativet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-07 19:28
Ursprungligen av nyborjare:

Hej o tack. Jag tror jag förstår ettan. Men vad menas med tvåan? Och trean? Förstår inte alls!
Förstår inte heller alternativet.

Då behöver du nog läsa manualen till din dator.
Tvåan hittar du under Äpplet : Systeminställningar : Delning.
Trean är ett program som ligger under Program : Verktygsmappen
Alternativet är att dra en nätverkskabel mellan datorn och din Airport-basstation.

Har ngn av er fått internet-delning att FUNGERA över Ethernet?
Undrar eftersom många verkar ha samma problem!

1
Bevaka tråden