Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ofrivilligt skyddade mappar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 14:01

Jag hade problem och blåste hårddisken och installerade om Snow Leopard. Jag använde inte restore från TimeMachine, utan gjorde en helt ny installation.

Nu har jag ett nytt problem:
Alla mappar jag skapar är skyddade och ska jag lägga något i en nyskapad mapp, måste jag ange admin lösenord.

Hur fixar jag detta?

Edit: Reparerade behörigheter och startade om. Hjälpte inte.

Senast redigerat 2010-11-07 14:17
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 14:27

Så här ser det ut för en ny mapp i "Visa info" i Finder resp. Path Finder. Ska det se ut så? Om inte, var ändrar jag? Och till vad?
.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-07 15:49

Det är ju lite intressant att Finder och Pathfinder visar olika behörigheter. Är det där verkligen för samma mapp?

Hur gick du tillväga när du ominstallerade? Använde du Time Machine nåt efteråt? Migrereringsassistenten?

Vilka program har du installerat efter den fräscha ominstallationen? Är det endast för nyskapade mappar som behörigheterna blir konstiga?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 16:10
Ursprungligen av rixard:

Det är ju lite intressant att Finder och Pathfinder visar olika behörigheter. Är det där verkligen för samma mapp?

Hur gick du tillväga när du ominstallerade? Använde du Time Machine nåt efteråt? Migrereringsassistenten?

Vilka program har du installerat efter den fräscha ominstallationen? Är det endast för nyskapade mappar som behörigheterna blir konstiga?

Jepp, det är samma mapp.

Installationen gick till så här:
Blåste hårddisken (gjorde jag med Skivverktyg från installationsskivan).
Installerade Snow Leopard.
Programuppdatering tills allt var up to date.
Installerade de viktigaste programmen (10-15 stycken).

Alles...

Jag fick ett tips om att testa enligt Home folder permissions repair in OS X | MacFixIt - CNET Reviews

Med följande resultat:

Jag startade om med äpple + s. Och körde enligt vad som stod på sidan.
Fick följande resultat:

chmod -R -N /Users/username
Verkade som alla filer gicks igenom. Fick meddelandet:
Failed to clear ACL on file []. Read-only file system.

chown -R username:staff /Users/username
Funkade inte alls. Fick meddelandet:
Invalid argument

chmod -R 600 /Users/username
Verkade som den loopade igenom alla filer flera gånger. Fick meddelandet:
Unable to change file mode on []. Read-only file system.

Dock, något blev rätt. Jag kan nu skapa mappar där behörigheten blir:
Ägare: bosse (501)
Grupp: staff (20)

Vilket är precis om jag vill ha det. Detta har jag testat på flera olika ställen (mappar).

Men om jag skapar en mapp i mappen "Program", så ser behörigheten ut så här:
Ägare: bosse (501)
Grupp: admin (80)

Och det går inte lägga någon fil där utan att få följande felmeddelande:
"Behörighetsfel. Filen är inte läsbar."
Och så måste jag autentisera för att filen ska läggas i mappen. (detta funkar bara i Finder, inte Path Finder. Men det tror jag beror på Path Finder, inte det aktuella problemet)
Jag kan inte heller manuellt ändra behörigheten på nya mappar som läggs i mappen "Program".

Jag har inte kollat om det är fler mappar som ger fel behörighet på nyskapade mappar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 16:13
Ursprungligen av BosseBus:

Jag hade problem och blåste hårddisken och installerade om Snow Leopard. Jag använde inte restore från TimeMachine, utan gjorde en helt ny installation.

Nu har jag ett nytt problem:
Alla mappar jag skapar är skyddade och ska jag lägga något i en nyskapad mapp, måste jag ange admin lösenord.

Hur fixar jag detta?

Edit: Reparerade behörigheter och startade om. Hjälpte inte.

Blåste hårddisk ? Du ska formattera hårddisk.
Boota Snow skivan och använd Skivverktyg som finns där. Då blir det rätt från början.

Okey nu hann du före mig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 16:17

Troligen är det fel på din skivan !

Testa med annan orginal Snow skivan

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 16:23
Ursprungligen av REP:

Troligen är det fel på din skivan !

Testa med annan orginal Snow skivan

Fel på vilken skiva? Installationsskivan? Det är en "köpe"-skiva, så det är väl knappast troligt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 16:29
Ursprungligen av BosseBus:

Fel på vilken skiva? Installationsskivan? Det är en "köpe"-skiva, så det är väl knappast troligt?

Det har hänt kunder fått nytt orginal skiva utbytt. Trasig skickas tillbaka till Apple....

Men låna en skiva först av en kompis för säkerhets skull....

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 16:16

Fel uttryckt av mig. Jag formaterade hårddisken.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 17:02

Oki. När Snow Leopard kom, köpte jag denna skiva. Och använde för installation då. Funkade bra då. Sedan dess har den legat i sitt fodral.

I övrigt har jag inga kompisar som köpt en retailversion av SL. De har bara originalskivorna som - gissar jag - är anpassade för deras burk. Och det är bara jag som har denna version av MacBook Pro.

Och det är söndag kväll... Jag vill ha min dator fungerande NU!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 19:03
Ursprungligen av BosseBus:

Oki. När Snow Leopard kom, köpte jag denna skiva. Och använde för installation då. Funkade bra då. Sedan dess har den legat i sitt fodral.

I övrigt har jag inga kompisar som köpt en retailversion av SL. De har bara originalskivorna som - gissar jag - är anpassade för deras burk. Och det är bara jag som har denna version av MacBook Pro.

Och det är söndag kväll... Jag vill ha min dator fungerande NU!

Om någon av dina kompisar har samma datormodell som din då går det bra att använda deras orginalskivor.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-07 19:53

chown -R username:staff /Users/username
Funkade inte alls. Fick meddelandet:
Invalid argument

Skrev du /Users/username eller /User/bosse?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 20:03
Ursprungligen av kenjon:

chown -R username:staff /Users/username
Funkade inte alls. Fick meddelandet:
Invalid argument

Skrev du /Users/username eller /User/bosse?

Du kan aldrig vinna över OSX ! Behörighetsproblem är omfattande...

Kolla om din hårddisk kanske har bad blocks ?
Bad blocks förstör OSX smygande ...!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 20:26
Ursprungligen av REP:

Du kan aldrig vinna över OSX ! Behörighetsproblem är omfattande...

Kolla om din hårddisk kanske har bad blocks ?
Bad blocks förstör OSX smygande ...!

Har testat med att installera om systemet. Ingen förändring. Har kört DiskWarrior. Visade inga problem.
Bad blocks försvinner väl när man formaterar om?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 21:01
Ursprungligen av BosseBus:

Har testat med att installera om systemet. Ingen förändring. Har kört DiskWarrior. Visade inga problem.
Bad blocks försvinner väl när man formaterar om?

Nej, bad blocks innebär hårddisk är slut. Byt ut den !

Men du ska ha ett program som söker blocks, det innebär boota från extern hårddisk och kolla alla blocks på din intern hårddisk.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 20:23
Ursprungligen av kenjon:

chown -R username:staff /Users/username
Funkade inte alls. Fick meddelandet:
Invalid argument

Skrev du /Users/username eller /User/bosse?

bosse

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-07 21:09

Har du tillgång till en extern disk som du kan installera SL på? Prova det så har du ju en fungerande dator nu och kan ta itu med interna disken i morgon.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 21:17
Ursprungligen av rixard:

Har du tillgång till en extern disk som du kan installera SL på? Prova det så har du ju en fungerande dator nu och kan ta itu med interna disken i morgon.

Nä, har tyvärr inte det.

Nu är det ju egentligen inte längre akut. Jag har testat de flesta mappar som jag kommer att arbeta med. Det funkar att skapa mappar som får rätt behörighet.
Att det inte går i mappen "Program" är ju inte hela världen på kort sikt eftersom jag normalt inte skapar nya mappar där.
Men problemet kvarstår. De program jag installerar och arbetar med skapar ofta egna mappar. Och då kanske jag får problem när jag ska använda programmen. Så det måste lösas.

Men jag ska tömma en disk och installera SL där. Vad är det sedan jag specifikt ska leta efter för fel på min interna hd?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-11-07 21:11
Ursprungligen av REP:

Nej, bad blocks innebär hårddisk är slut. Byt ut den !

Men du ska ha ett program som söker blocks, det innebär boota från extern hårddisk och kolla alla blocks på din intern hårddisk.

Jag köpte datorn ny i början 2009. Skulle hårddisken vara slut efter knappt två år?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 21:37
Ursprungligen av BosseBus:

Jag köpte datorn ny i början 2009. Skulle hårddisken vara slut efter knappt två år?

Ja

Man kan ha otur redan efter en vecka !
Robotfabriken spottar ut miljoner hårddiskar.......

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-08 05:04

Jag har samma problem. Vill flytta över lite skit från min gamla MacBook till min nya Air. Struntade i att göra det direkt med migration assistant eftersom jag inte hade något mot att få en "ny" användare. Det enda jag vill ha därifrån är mina skolarbeten och mitt iTunes-bibliotek så jag tänkte att jag bara kunde dra över den mappen från gamla datorn till nya. Tji fick jag. Nu låter det på er som om det här är mer eller mindre omöjligt att lösa? Så det snabbaste är bara att flytta över mitt gamla användarkonto och ta bort det jag har nu?

Ursprungligen av Davey:

Jag har samma problem. Vill flytta över lite skit från min gamla MacBook till min nya Air. Struntade i att göra det direkt med migration assistant eftersom jag inte hade något mot att få en "ny" användare. Det enda jag vill ha därifrån är mina skolarbeten och mitt iTunes-bibliotek så jag tänkte att jag bara kunde dra över den mappen från gamla datorn till nya. Tji fick jag. Nu låter det på er som om det här är mer eller mindre omöjligt att lösa? Så det snabbaste är bara att flytta över mitt gamla användarkonto och ta bort det jag har nu?

Jag är väldigt osäker på att allt har gått rätt till i föregående. Därför tar jag och bryter in här och väljer att enbart svara på ditt problem (och betraktar det som lite "isolerat").

Det som har hänt är antagligen att du har gamla behörigheter i de mappar du vill kopiera in på din MacBook AIR. Det SKA gå att lösa genom att du öppnar terminalen och ändrar behörigheterna för de berörda filerna. Enklast att lösa vad gäller t.ex. iTunes-biblioteket är att du lägger över filerna till sin ordinarie plats och skriver följande i Terminal.app:

sudo chown -R username:staff /Users/username/Music

Detta ska göra att du får kontroll över system som root och därmed kan ändra behörigheterna. "Flaggan" -R gör att den tar alla underkataloger och underfiler. Du kan också behöva göra följande kommando efteråt:

sudo chmod -R 777 /Users/username/Music

Ovanstående gör helt enkelt att _alla_ har full behörighet. Då kan du enkelt justera behörigheten för mappen genom Finder när du ser att du har kommit åt den.

Det kan hända att ACL-systemet (Access Control List) kan vara ett gissel, men jag misstänker att det inte ska vara något problem efter allt ovanstående ska ge dig full kontroll till de filer som du väljer att ändra behörigheterna för.

Återkom om detta inte fungerar på dina filer.

1
Bevaka tråden