Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa inmatningsformulär i Word '11

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör Office 2011 på lånad maskin.

Vill göra:

Har ett femtonsidigt dokument för att hantera praktikanter åt ett företag.
vill ha en sida två där man fyller i som i en blankett alla data om Praktikanten och handledaren, praktiktid etc.

Sedan skall det skapas en massa dokument
* personligt brev till Praktikant innan praktik
* Diplom och intyg efter praktik
* Checklistor under praktik för utlämning inhämtning av kläder etc
* Schema för praktikanten med denne namn och handledares namn på

men ingen är att underlätta för handledaren. Man matar in allt EN GÅNG och sedan
skall Word fyla i namn etc där det behövs.

Försökte med ngn Cross-reference - ingen framgång, Mail-merge verkar ju vara som att ta en Airbus380 till kiosken för att köpa cigg ungefär...
(Bra om jag skulle behöva maila hela göteborgs befolkning)

Finns det ngt vettigt sätt lösa det här?

Gärna med en inmatning i ngn matris.? Eller?

Kan tillägga att jag är gravt skeptisk till att använda Office öht och att jag känner mig grymt valhänt VARENDA gång jag skall skapa ngt i Word - det lutar alltid med att 90% av tiden brottas jag med jävla Word istf att göra det jag hade tänkt.

Satt igår med ett deljobb av detta och skulle göra ngt så enkelt som att lägga in en bild på en karta på en tom sida.. det tog en halvtimma och slutade med att jag gjorde det i Pages på tre minuter.

I Word 2011 måste du aktivera utvecklarfliken (inställningar/menyfliksområdet...) för att komma åt formulärverktygen.

Från dessa kan du infoga textrutor där text kan fyllas i för hand.

Om du vill slippa fylla i samma text på flera ställen använd {REF} fält (menyn Infoga/Fält...).

Exempel:
Jag heter { FORMTEXT }

Jag bor på { FORMTEXT }

Jag heter som sagt { REF Text1 } och bor fortfarande på { REF Text2 }

När Åke fyller i namn och adress i formtext-fälten uppdateras reftextfälten automatiskt.

Jag heter Åke

Jag bor på Bögatan i Göteborg

Jag heter som sagt Åke och bor fortfarande på Bögatan i Göteborg

Det finns massor av möjligheter, t.ex. hämta data från Exceltabeller eller andra filer. I och med 2011 kan man även koppla VBA-macron till fält och möjligheterna vad man kan göra är nästan obegränsade.

Om du vill lära dig mer kolla in nedanstående länkar:
Specifikt för att repetera text: Repeating Data (or populating fields)
Massor om Word-formulär: Microsoft Word MVP FAQ

Jag är själv långt ifrån någon expert. Jag har tidigare gjort formulär i Livecycle/Acrobat vilket är bra om de som ska fylla i formulären inte har Word. Men annars är det väl en smaksak om man använder Word eller Adobe Livecycle (endast för Windows tyvärr).

Senast redigerat 2010-11-07 23:59

Underbart.
Nu kommer jag ha att göra hela måndag kvällen

Tsss... Word; körde direkt i sten på den här:

"utvecklarfliken (inställningar/menyfliksområdet...) för att komma åt formulärverktygen"

Letar i menyer i mitt engelska program, sökt i hjälp nu i tio min efter "forms", "developer", "tools" och gud vet vad.

jag blir vansinnig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-08 16:25
Ursprungligen av Goflorp:

Tsss... Word; körde direkt i sten på den här:

"utvecklarfliken (inställningar/menyfliksområdet...) för att komma åt formulärverktygen"

Letar i menyer i mitt engelska program, sökt i hjälp nu i tio min efter "forms", "developer", "tools" och gud vet vad.

jag blir vansinnig.

Så här ser det ut på den svenska, en ledtråd kanske.

Tja, den heter "Ribbon" i min Amerikanska ...

Vip så dök det upp en ruta till som heter "Developer"

på väg, äntligen.

sådär... Heja

Måste klicka på "Text BOX" uppe i "Developer Ribbon"

SEDAN Dubbelklicka i det grå fältet som kommer upp...

Word går från Solklarhet över till glasklarhet.....

Det tar sig, se bild 2....

Senast redigerat 2010-11-08 20:40

VARFÖR måste ett av världens största dataföretag med MILJARDER i vinst göra något så här korkat?

Ingenting finns i hjälp.
Jag kan inte "tracka variabler" på ngt sätt, jag har ingen aning om det jag skriver "fastnar".
Försöker komma åt det med REF-kommandot enl ovan

"Error! Reference source not found."

Börjar verkligen tycka illa om det här.

Det här är ju inte raketforskning, det har ju funnits sedan 80-talets gryning.
Varför kan de inte göra en mall eller liknande, ngn töntig "Wizard".

Kan man lösa det här på ngt snyggt sätt med Excel kanske?
Att man fyller i en tabell i Excel som sedan automatiskt uppdaterar i Word?

Skriver snart hela skiten i Filemaker....

Markera fält (eller allt), kontrollklicka och välj uppdatera fält. Då borde det funka om du har rätt referens.

Du kan klistra in länkade tabeller från Excel (paste special/link) från men kan vara svårare att få det lika snyggt snyggt.

Men som sagt, med lite VBA kan du göra nästan allt.

Har gjort ett "testdokument" med i princip

In (Fält för inmatning)
OUT (fält för utmatning)

Pillat och donat enligt ovan, fungerar ICKE.

Skall man verkligen behöva lägga 20 timmar på en sån här funktion?
Skall jag behöva lära mig programmering för det här?

Tyvärr är jag bunden till Office, de som skall "köra" det hela använder det.

Skall verkligen ett fält upphöra existera för att man fyller i något?

Borde det inte funka som en cell i Excel?

Ursprungligen av Goflorp:

...Skall verkligen ett fält upphöra existera för att man fyller i något?

Man kan lätt skriva över ett fält om man sätter markören fel. T.ex. när man gör utvecklar ett formulär och vill testa så råkar man markera hela fältet och om man sedan skriver något skrivs naturligtvis fältet över. men om man markerar i fältet så skrivs det inte över.

I skarp version, dvs när du är klar och det ska ut till användarna, bör du skydda fältet så att de inte kan radera fält av misstag (eller med flit).

Du kan också villkora vad som får skrivas i fält. T.ex. att födelseår ska vara numeriskt.

Ursprungligen av Goflorp:

...Skall jag behöva lära mig programmering för det här?...

Nej, inte bara för det här (fältsyntaxen är iofs en sorts programspråk). Men tänk vad mycket annat du skulle kunna använda programmeringskunskaperna till! Jag tror dock att det du vill göra går att fixa utan programmering, många fältegenskaper går ju att ställa in via GUI.

Det kanske går lättare om du försöker tycka om MS Word lite grann:p. Jag vet att det kan vara svårt, men programmet är bättre än sitt rykte. Och det är ju inte direkt nybörjarfunktioner du brottas med.

Ursprungligen av Goflorp:

...Tyvärr är jag bunden till Office, de som skall "köra" det hela använder det...

De har säkert tillgång till Adobe Reader också, om du tycker det är lättare att jobba med Acrobat och javascript (eller actionscript).

Personligen skulle jag nog skapa grunddata, och eventuella varianter av data i Excel, och sedan länka in det, om det är en lösning slutanvändarna accepterar.

Jag instämmer också i att det är viktigt att man inte fastnar i negativa tankar och klagomål när man söker en lösning, eftersom det är direkt kontraproduktivt och tar en massa energi från huvudsaken, att lösa problemet.

1
Bevaka tråden