Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheter i iOS 4.2 GM

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inatt svensk tid släpptes en Golden Master för iOS 4.2 till utvecklare. Det har skett ett fåtal förändringar sedan senaste betan.

Multi-taskingmenyn har fått reglage för både volym och ljusstyrka samt en ny ikon för funktionen AirPlay. MobileMe har tilldelats en förenklad inloggning och det finns numera en möjlighet att skapa ett Apple ID i samma meny.

Några andra nyheter som presenterats i iOS 4.2 är:
- Utskrift: Skriv ut mail, foton, websidor på en skrivare som är kopplat till samma trådlösa nätverk.
- AirPlay: Streama video, musik och bilder från iPad till nya Apple TV. Det går även streama musik till högtalare med AirPlay-funktion samt AirPort Express.

iOS 4.2 förväntas släppas till allmänheten i November.

Jag tycker fortfarande att det är en miss att ändra innebörden av rotationsknappen på Ipaden till mute. Det kommer att fungera mycket sämre på Ipad än på Iphone eftersom en Ipad kan roteras och användas i alla möjliga riktningar...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker fortfarande att det är en miss att ändra innebörden av rotationsknappen på Ipaden till mute.

Instämmer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker fortfarande att det är en miss att ändra innebörden av rotationsknappen på Ipaden till mute. Det kommer att fungera mycket sämre på Ipad än på Iphone eftersom en Ipad kan roteras och användas i alla möjliga riktningar...

Apple borde ge användarna via inställningar en valmöjlighet vilken funktion denna knapp skall ha: rotationslås eller mute. Då kan användarna själva välja den inställning som passar dem bäst.

Jag undrar lite om Apple ID där, kan det vara så att Apple tänker göra det möjligt att logga in på MobileMe via sitt Apple ID (verkar onekligen så)? Kan det i så fall betyda att tjänsten kommer att bli gratis eller delvis gratis? Kanske i samband med att man börjar utnyttja enheten i NC?

Saxar från MacRumors:

"We're hesitant to read too much into this just yet, but there has been one interesting change in iOS 4.2 noted first by a tech company in Southern California. The new MobileMe account setup in iOS 4.2 GM (left) allows you to log into MobileMe settings using an Apple ID. Apple even offers a link to create a free Apple ID right there. Apple ID logins don't seem to work yet, so we're not sure what the intended purpose is. Apple may simple be linking Apple IDs and MobileMe accounts for a consolidated login. However, the a more fanciful interpretation is that Apple would allow any user access to some of the currently pay-only MobileMe features."

iOS 4.2 GM: New Multitasking Bar, MobileMe Login Changes - Mac Rumors

Ärligt talat tycker jag det är helt rätt av Apple att gör om knappen till mute, blir mer enhetligt. Personligen så är det först nu när det blev mute som jag har använt knappen så jag tycker helt klart det är bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-02 22:56

Stooor besvikelse att airplay video inte funkar. :'(:'(:'(:'(

Ursprungligen av Nirre:

Stooor besvikelse att airplay video inte funkar. :'(:'(:'(:'(

Men det sägs ju bero på att Apple ska uppdatera Apple TV så den får stöd för det? Dvs att det kommer en lösning när iOS 4.2 väl släpps.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 01:08
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Men det sägs ju bero på att Apple ska uppdatera Apple TV så den får stöd för det? Dvs att det kommer en lösning när iOS 4.2 väl släpps.

//Stefan

Jo precis. Dvs någon gång efter att iOS 4.2 har släppts, ska vi gissa 1-2 månader från nu.

Jag hade hoppats att väntan var över

Ursprungligen av SoulBlazt:

Ärligt talat tycker jag det är helt rätt av Apple att gör om knappen till mute, blir mer enhetligt. Personligen så är det först nu när det blev mute som jag har använt knappen så jag tycker helt klart det är bättre.

Vad har du använt den till?

Trots allt så är det bara "ringsignaler" som mutas - inte musik eller videoljud.

Och det är inte många ringsignaler som jag har problem med på ipaden (i alla fall inte just nu)

Senast redigerat 2010-11-04 08:41

Någon som vet om det skulle komma fler/andra sms-signaler i 4.2 ?

Vet inte om jag drömt, men har för mig jag läste det någonstans, men blev helt osäker nu. : /

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-03 10:07
Ursprungligen av yabbah:

Någon som vet om det skulle komma fler/andra sms-signaler i 4.2 ?

Vet inte om jag drömt, men har för mig jag läste det någonstans, men blev helt osäker nu. : /

Jo det finns många nya. Alla låter illa och är alldeles för långa.

Ursprungligen av Mija:

Jo det finns många nya. Alla låter illa och är alldeles för långa.

Men damn, jag var glad i 0,1 microsekund .. till jag läste mening nr 2. : p

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 19:18
Ursprungligen av Mija:

Jo det finns många nya. Alla låter illa och är alldeles för långa.

Det är väl iofs subjektivt...

Ursprungligen av SoulBlazt:

Ärligt talat tycker jag det är helt rätt av Apple att gör om knappen till mute, blir mer enhetligt. Personligen så är det först nu när det blev mute som jag har använt knappen så jag tycker helt klart det är bättre.

Instämmer. Hur bra rotationslåset än är i tanken så är det inte alls lika bra i praktiken Problemet, tycker jag, är att man märker att man skulle ha behövt rotationslåset först när skärmbilden roterat - och då blir det en väldigt icke-intuitiv procedur med att vinkla tillbaka iPaden, slå om knappen, och sedan återföra iPaden till önskat läge. Det var åtminstone inget som satte sig i min ryggmärg.

Ursprungligen av Samuel K:

Instämmer. Hur bra rotationslåset än är i tanken så är det inte alls lika bra i praktiken Problemet, tycker jag, är att man märker att man skulle ha behövt rotationslåset först när skärmbilden roterat - och då blir det en väldigt icke-intuitiv procedur med att vinkla tillbaka iPaden, slå om knappen, och sedan återföra iPaden till önskat läge. Det var åtminstone inget som satte sig i min ryggmärg.

Men vänta nu... Du beskriver ju snarare det problem som du kommer att få med den nya lösningen. Med "muteknappen" som rotationslås så behöver du ju inte vända tillbaka iPaden i något läge. Om du upptäcker att den är låst i fel läge så slår du om brytaren, väntar på att Ipaden känner av detta och roterar skärmen rätt och sedan så slår du om brytaren en gång till. Du behöver inte vrida Ipaden någonting alls.

Jämför dessutom med vad som händer om skärmen är låst... Då blir det ett vickande hit och dit...;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Men vänta nu... Du beskriver ju snarare det problem som du kommer att få med den nya lösningen. Med "muteknappen" som rotationslås så behöver du ju inte vända tillbaka iPaden i något läge. Om du upptäcker att den är låst i fel läge så slår du om brytaren, väntar på att Ipaden känner av detta och roterar skärmen rätt och sedan så slår du om brytaren en gång till. Du behöver inte vrida Ipaden någonting alls.

Jag måste ha uttryckt mig lite otydligt i sådana fall, för du verkar beskriva vad som händer om man har rotationslåset på och vill ändra rotation på skärmbilden. Det jag försökte mig på att beskriva var hur det blir när rotationslåset är avstängt och skärmbilden hamnar i ett annat läge än vad man tänkt sig. Och den manövern är enligt mig tillräckligt icke-intuitiv för att inte bli något man tar till rent reflexmässigt.

Min åsikt i frågan är i alla fall att det inte är något problem jag haft mer än en fem-sex gånger under det halvår jag haft min, och att det känts omotiverat att en för mig marginell funktion ska ha en egen hårdvaruknapp. Åtminstone jag använder mute-funktionen betydligt oftare.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-02 23:05

airplay fungerar inte för mig att skicka till flera enheter samtidigt, tradigt

På iPhone/iPod finns det nu en volym och airplaykontroll längst till vänster i multitask-dockan.
iOS 4.2 brings volume slider back to iPhone/iPod touch | 9 to 5 Mac iOS 4.2 brings volume slider back to iPhone/iPod touch | Apple Intelligence

Tänk om man kunde fått en wifi/bluetooth-knapp där istället...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-04 11:01
Ursprungligen av Johan Nilsson:

På iPhone/iPod finns det nu en volym och airplaykontroll längst till vänster i multitask-dockan.
iOS 4.2 brings volume slider back to iPhone/iPod touch | 9 to 5 Mac iOS 4.2 brings volume slider back to iPhone/iPod touch | Apple Intelligence

Tänk om man kunde fått en wifi/bluetooth-knapp där istället...

Det hade man ju inte tjänat speciellt mycket på...

Det hade ju krävt tre knapptryckningar för att sätta på/av WiFi t ex, idag har vi också tre tryck.

Ursprungligen av zinned:

Det hade man ju inte tjänat speciellt mycket på...

Det hade ju krävt tre knapptryckningar för att sätta på/av WiFi t ex, idag har vi också tre tryck.

Man hade sluppit lämna en app bara för att slå på/av wifi. Mer användbart än volymkontroll som det finns håtdvaruknappar till.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-04 18:12
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Man hade sluppit lämna en app bara för att slå på/av wifi. Mer användbart än volymkontroll som det finns håtdvaruknappar till.

Hur ofta slår du av/på wifi och varför?

Jag har aldrig känt att nu hade det varit gött att stänga av mitt wifi och använda telenätet istället.

Ursprungligen av Mija:

Hur ofta slår du av/på wifi och varför?

Jag har aldrig känt att nu hade det varit gött att stänga av mitt wifi och använda telenätet istället.

Nu blir det ganska OT, men oftast har jag inte Wifi på för batteriets skull. Varför inte låta oss slänga in valfria widgets där, airplay och volymkontroll kommer jag väldigt sällan behöva på den platsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 23:30
Ursprungligen av Mija:

Hur ofta slår du av/på wifi och varför?

Jag har aldrig känt att nu hade det varit gött att stänga av mitt wifi och använda telenätet istället.

Säger tvärtom, använder aldrig wifi. Väldigt få nät man kan lita på...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-07 11:32
Ursprungligen av Mija:

Hur ofta slår du av/på wifi och varför?

Jag har aldrig känt att nu hade det varit gött att stänga av mitt wifi och använda telenätet istället.

När man inte är hemma är det ganska irriterande att "Välj ett Wi-Fi-nätverk"-menyn poppar upp titt som tätt.

Ursprungligen av Vassius:

När man inte är hemma är det ganska irriterande att "Välj ett Wi-Fi-nätverk"-menyn poppar upp titt som tätt.

Men stäng av den funktionen då? Jag har inte haft den igång sen iPhone 3G.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-07 13:00
Ursprungligen av Capeman:

Men stäng av den funktionen då? Jag har inte haft den igång sen iPhone 3G.

Ah, visste inte att det gick. Hade visst inte utforskat inställningarna tillräckligt. Ett irritationsmoment mindre nu då, tackar!

Ursprungligen av Vassius:

Ah, visste inte att det gick. Hade visst inte utforskat inställningarna tillräckligt. Ett irritationsmoment mindre nu då, tackar!

Roligt att hitta något nytt då!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-03 22:24

känns väldigt buggig fortfarande för att vara gm
ex. iPadens touch fungerar inte normalt när den laddas.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-04 22:27

låt bara settings appen vara öppen i wifi fönstret så blir det nästan samma sak med multitasking

Bevaka tråden