Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel hackar på iMac 27"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-06 13:15

Hej på er,

som ny iMac ägare sedan en tid tillbaka så är jag lite orolig. Har provat att ladda ner lite demos men dessa är helt ospelbara. Bl. a Black & White 2, samt Red Alert 3. Jag kör alltså på minsta möjliga inställningar men spelen toklaggar och är helt ospelbara.

Är det några inställningar jag måste göra? Eller är det bara att skita i att spela?

Har iMac 27" i5 2.66, 4GB Minne, ATI HD 4850.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-06 13:49

Nu har jag inte jättebra koll på spel. Men spel som Red Alert 3 borde gå utan problem. Däremot sänka upplösningen och stänga av eller åtminstone sänka AA(Anti-Aliasing) kommer behövas. Det är ju rätt rejäl upplösning som den där skärmen har, och det krävs nästan alltid dubbla grafikkort för att köra ett spel i den upplösningen.

Men du har testat att köra tex upplösning på tex 1280x800 i spelen, och stänga av AA?
För sedan detaljrikedomen så medium osv. borde du klara dig rätt bra på de flesta spelen.

Sedan kan jag faktiskt om du vill få bättre prestanda rekommendera att du installerar Windows också på imacen och köra windows som ett spelsystem. Detta oftast pågrund av att spelföretagen utvecklar de flesta spelen för DirectX och att de sedan portar spelen till OS X och främst OpenGL. Vilket leder till sämre optimeringar i spelet i sig, man lägger ofta bara mer eller mindre en wrapper runt allt och hoppas att det fungerar någolunda.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-06 20:50
Ursprungligen av Sidde:

Nu har jag inte jättebra koll på spel. Men spel som Red Alert 3 borde gå utan problem. Däremot sänka upplösningen och stänga av eller åtminstone sänka AA(Anti-Aliasing) kommer behövas. Det är ju rätt rejäl upplösning som den där skärmen har, och det krävs nästan alltid dubbla grafikkort för att köra ett spel i den upplösningen.

Men du har testat att köra tex upplösning på tex 1280x800 i spelen, och stänga av AA?
För sedan detaljrikedomen så medium osv. borde du klara dig rätt bra på de flesta spelen.

Sedan kan jag faktiskt om du vill få bättre prestanda rekommendera att du installerar Windows också på imacen och köra windows som ett spelsystem. Detta oftast pågrund av att spelföretagen utvecklar de flesta spelen för DirectX och att de sedan portar spelen till OS X och främst OpenGL. Vilket leder till sämre optimeringar i spelet i sig, man lägger ofta bara mer eller mindre en wrapper runt allt och hoppas att det fungerar någolunda.

Ja alltså det är ju det jag har, har sänkt grafiken till minsta möjliga, trots detta laggar det. Min gamla PC, vilket har mkt mkt sämre prestanda laggar inte alls... Det är detta som gör mig lite förbryllad. I o m att specsen på ex Applestore är långt långt under de jag har på min imac...

Har inte provat bootcamp, får det inte att fungera av någon anledning.
Har köpt Parallels som jag använder för lite blandade pc-program, ska prova där om det går bättre (troligtvis inte). Men känns lite surt att behöva ladda in windows så fort man vill spela.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-11-06 17:38

Har spelat många spel i både Mac OS X och windows och måste säga att Mac OS X är inte så bra när det gäller spel, samma spel flyter mycket bättre i windows och man kan t.o.m höja inställningarna utan problem.
Min iMac med Intel core 2 duo 2.66GHz, 4GB Ram och ATI Radeon 2600 Pro med 256MB VRAM klarar COD: Modern Warfare 2 på ganska hög inställning 100% utan lagg. Låter konstigt att din med mycket bättre prestanda laggar :/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-06 20:52
Ursprungligen av fedi-93:

Har spelat många spel i både Mac OS X och windows och måste säga att Mac OS X är inte så bra när det gäller spel, samma spel flyter mycket bättre i windows och man kan t.o.m höja inställningarna utan problem.
Min iMac med Intel core 2 duo 2.66GHz, 4GB Ram och ATI Radeon 2600 Pro med 256MB VRAM klarar COD: Modern Warfare 2 på ganska hög inställning 100% utan lagg. Låter konstigt att din med mycket bättre prestanda laggar :/

Håller med, och det är det som jag försöker få reda på om fler har samma problem med just de här två spelen eller om det bara är min burk som har nått knepigt för sig.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-06 19:06

Du har även möjligheten att köra Boot Camp och installera Windows 7 på din Mac:
http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Boot_Camp_Installationshandbok_10.6.pdf

Kolla i systeminfon vilket grafikkort du har.

Man tycker ju inte att iMacarna borde använda något integrerat grafikkort, om de ens har det på de modeller som har ett riktigt kort, men kan vara värt att kolla.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-07 11:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kolla i systeminfon vilket grafikkort du har.

Man tycker ju inte att iMacarna borde använda något integrerat grafikkort, om de ens har det på de modeller som har ett riktigt kort, men kan vara värt att kolla.

Det ska alltså vara ett ATI Radeon HD 4850 512MB PCIe.

En liten uppdatering;
Fick låna några lir av en polare.
Age of Empires III - kör i högsta möjliga upplösning 1920x1200 allt på max.
Flyter på som ett smäck
The sims 2, kör 2560x1440 klockrent.

Inte de allra senaste spelen förståss men Jag antar att just Red Alert 3 och Black & White 2 är krävande på något annat sätt eller är rentav dåliga portningar från pc?

Kan iaf nämna att Red Alert 3 flyter mycket sämre på OSX.
Har spelat på samma imac både Win och OSX ver.

Har själv en iMac i7 och spelar en del, dock inte just de spel du nämnde som laggar.. Däremot har jag märkt i andra spel att vissa speciella funktioner (olika från spel till spel, det kan handla om skuggor, partikeleffekter, antialias el dyl) kan vara grymt o-optimerade på mac. Ett spel som kör allt på maxinställningar kan gå i 15 fps, men drar du bara ner t ex "shadow quality" ett snäpp så hoppar det helt plötsligt upp till 80 fps. Verkar vara vissa OpenGL-funktioner som helt enkelt är uselt implementerade på Mac, eller spelutvecklarna som gjort ett dåligt jobb. Man får hålla tummarna att det blir bättre i framtida grafikuppdateringar - ett av fokusområdena i 10.6.5 ska ju vara 3D.

Det kan vara bra att prova sig fram lite och se om det är något sådant som ställer till det. Annars är Bootcamp en bra lösning för spel - de flesta spel är mycket bättre optimerade i Windows, så där flyter de garanterat på bra.

1
Bevaka tråden