Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor gällande uppgradering och erfarenheter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 00:27

Jag har sålt av en del datorer senaste tiden bland annat min gamla trotjänare (iMac 24" late 2006). Sitter just nu med en late 2008 Whitebook. Mitt stora intresse är att redigera film vilket jag pysslar med på hobbynivå. Är även intresserad av digitalfoto (något som även frugan har fattat tycke för) så vi kommer investera i någon digital systemkamera. Inom den närmsta framtiden kommer jag köpa en ny Mac och överlåta Macbooken till min sambo som switchat utan gnäll och nu har rätt svårt att låta mig pilla på datorn

Jag är lite sugen på en 13" MBP, får se om det kommer en bump snart. Sneglar även på 27" i7 iMac som är en väldigt kapabel maskin.

Drömmaskinen är ju ändå en Mac Pro, däremot är jag extremt noobig när det gäller var man enklast köper ny CPU, Ggx-kort etc. Anledningen till att jag funderar lite starkare på en MP är att om jag räknar lite på hur mycket pengar jag lagt ut på hårdvara från Apple dom senaste (snart) sex åren så täcker dom lätt en MP+LCD. Om jag tar steget så tänker jag ha den vääääldigt länge. Därav min nyfikenhet hur det går till med framtida uppdateringar av hårdvaran. SATA och SSD-diskar samt RAM är ju lätt men resten då? Hur länge brukar det finnas grejer som passar varje modell av MP? Kan jag om fyra år köpa ny CPU eller beror det på om det kommit ny socket eller hur pluggar man in en ny CPU(något Apple-specifikt)?

Den modellen som jag ser som intressantast är mellanmodellen - 8-core då den har två CPU och därför rimligen borde acceptera uppgraderingar inom ett hyffsat framtidssäkert tidspann.

Vad jag läst/tittat mig till plus den lilla praktiska erfarenhet jag har från en PM G5 så är dom väldigt smidiga vad gäller byte av det mesta. Hur är det med ljudnivå vid idle/lätt arbete. Jag drömmer fortfarande mardrömmar från den tiden när jag hade gamla PC-datorer som pga dålig design samt lågt intresse från mig lät förjävligt.

Gfx-korten, räcker det att köpa ett ATI 5870 från random PC-butik eller måste dom ha specifik Apple Firmware?

Kan jag slänga in vilken DVD-brännare jag vill eller måste jag köpa Apple dito?

Många frågor och jag kanske ter mig som en komplett nybörjare men jag vill gärna ha lite mer kött på benen vad gäller MP, övriga modeller har jag ägt och läst så mycket om - det här är dock okänd mark för mig.

Kan svara på två saker: Nej, du kan inte använda vilket grafikkort som helst, däremot kan du använda vilken DVD-brännare som helst.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 00:43

Capeman: Tack för det. Vad är dina erfarenheter utav MP? Jag själv är ju så van att mina Macar endast tillåter enkla RAM och diskbyten men det känns som att jag lika gärna kan spara ihop och slå på stort. Samtidigt lockar ju iMacen med allt i ett

Jag har aldrig ägt någon Mac Pro, så jag kan inte svara på det. Däremot hade jag en PowerMac en gång i tiden. CPU-uppgradering blev aldrig aktuellt och jag vet inte hur det fungerar på en Mac Pro. Själv har jag ingen större nytta av en så kraftfull och utbyggbar dator, det skulle i så fall vara som filserver, men det känns lite onödigt dyrt för det syftet, för mig. Gör så pass enkla saker med datorerna idag att min primära dator är en snart fyra år gammal MacBook och den fungerar fortfarande rätt bra till vad jag använder den till.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 08:44

Ja det är en dyr dator och det är därför jag står och väger mellan imac/MP men även MBP för att ha något portabelt. Nu har jag ju en Macbook redan som fungerar jättebra.

Den stora fördelen med MP är iaf i mina ögon att det är lätt att byta allting - ur ett fysiskt perspektiv. Förstår inte att Apple inte kan fixa till imac så man slipper skruva sönder den i molekyler för att komma åt hårddiskarna. Det är den enda saken som gör mig lite missnöjd med imac - annars verkar den vara en toppendator samt ett jättelyft jämfört med min gamla imac.

Tur jag har tid att vända och vrida på det här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-06 09:04

Vet inte om det fysiskt är omöjligt, men jag har aldrig stött på folk som bytt processor på mac, ens på Mac Pro. Tror att RAM-minne och snabb hårddisk (SSD) ger bättre effekt för det du vill göra.

Jag hade förmodligen köpt en iMac 27'', och köpt en motsvarande dator igen om 3-4 år, till samma pris som du ger för en MP+skärm idag + eventuella uppgraderingskostnader i framtiden.

Jag har inte heller hört om någon som bytt CPU i en Mac Pro, men det går säkert. Jag har själv bytt CPU i en Mac mini en gång för många år sedan.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 10:24

ibish: du har ju en poäng gällande rullande uppdatering av imac var 4-5 år. Det är den vägen eller MP. Som jag nämnde tidigare så funkar även en MBP.

Om jag hade redigerat film/foton på proffsnivå så hade MP känts mer självklar. Får invänta första kvartalet och se vad som händer.

Jag tror garanterat att du i längden skulle bli mest nöjd med en Mac Pro.
Självfallet hänger det på om du känner att du vill lägga de pengarna.

Om du har större projekt och vill kunna köra på extern disk så är Firewire inget bra alternativ för
projekt som du arbetar med för stunden. eSata har du ju endast möjlighet för i en MP.
Vidare har du den interna lagringen som både är bra mycket krångligare i en iMac och dessutom
bara ger dig en plats för disk istället för 4...
Slutligen när det gäller servicebiten, att behöva lämna ifrån sig hela datorn för att du får några döda pixlar eller andra skärmproblem anser jag vara ett rätt vinnande argument.

Jag tror till en början att du finner mer eller mindre lika mycket nöje/nytta i båda men i längden tror jag absolut på en Mac Pro.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 13:49

Jag vet att eSATA har bra mycket snabbare hastighet men är det något annat som diskvalificerar Firewire 800?

Man kan ju ha både en 3.5" SATA + SSD i senaste iMacen men det betyder ju föga när man måste plocka den allt i småbitar för att byta dom. Så där vinner ju MP i längden.

Jag har räknat lite på det och jag får punga ut ungefär det dubbla för en MB+Led CD kontra iMac, då har jag inte räknat med RAM-uppgraderingar jag gör själv efteråt. Som någon nämnde tidigare i tråden så är en CPU-uppgradering kanske aldrig nödvändig men möjligheten att byta RAM+disk, gfx-kort, eSATA, hårdvaru-raid låter väldigt lockande.

Får nog börja erbjuda mina redigeringstjänster till folk så jag kan spara ihop till en MP

Tack för era intressanta synpunkter.

Måste du ha en Apple Cinema då?
Du skulle ju kunna ha en bra skärm från annan tillverkare till en början i alla fall och eventuellt utöka
med en Cinema vid nästa skatteåterbäring eller nåt

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 14:53

Det har du faktiskt rätt i, jag gillar viewsonic men dom är ju också rätt dyra men det finns ju många alternativ. Har du tips på någon bra skärm i storleksklassen 24"-27"?

Satt precis och tittade på blocket och alla PM G5 dual/quad. Dom är ju "snorbilliga" nu men hur står dom sig?

Ursprungligen av rixard:

Det har du faktiskt rätt i, jag gillar viewsonic men dom är ju också rätt dyra men det finns ju många alternativ. Har du tips på någon bra skärm i storleksklassen 24"-27"?

Satt precis och tittade på blocket och alla PM G5 dual/quad. Dom är ju "snorbilliga" nu men hur står dom sig?

Betänk att du enbart kan köra 10.5 på en PPC. Kanske känns okej nu, men mindre kul när 10.7 kommer ut...

Idag skulle jag nog inte köpa en G5.
Lär inte dröja innan man kommer för långt i utfasningen för att kunna göra något och pajar logikkortet en vecka efter att du köpt den sitter du ju verkligen i sjön...
På jobbet kör vi LG Flatron 24" W2442PE-BF och de är riktigt trevliga.
Annars har jag en gammal Cinema hemma som jag köpte för lite drygt 2000kr och de kommer man rätt långt med också

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 15:55

Capeman: Jo det är ju nackdelen att 10.5 är det sista man kan köra.

InPezonator: LG flatron 24" verkar ligga runt två tusen vilket gör att jag nästan kan investera i två och ändå inte kommit i närheten av LED Cinema.

Annars ser den här Viewsonic 23" med IPS rätt schysst ut för inte alltför många fler hundralappar: Viewsonic VP2365WB Black Produktinformation - PriceRunner Sverige

Ursprungligen av rixard:

InPezonator: LG flatron 24" verkar ligga runt två tusen vilket gör att jag nästan kan investera i två och ändå inte kommit i närheten av LED Cinema.

Absolut!
Den du länkade till kan alldeles säkert vara en helt reko skärm också, tips är ju att leta upp en butik och titta på den i egen hög person förstås då skärmar är så mycket mer än specifikationer och siffror.
Lycka till med ditt beslut!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 16:21

Jo det har du rätt i, det gäller nästan allt som har med datorer att göra. Dom flesta hatade puckmusen men det fanns ju någon enstaka som gillade den - jag vet personligen en person

Ja det är mycket att tänka på då det är tre olika modeller som snurrar runt i huvudet(imac, mbp samt mp). Alltid intressant att höra andras åsikter dock, speciellt när jag har rätt bra koll på övriga modeller förutom just MP.

MBP blir dyrare med tanke på vad du får.
Ska du köra den någorlunda seriöst kommer du nästan garanterat få skaffa en skärm ändå och även här har du serviceaspekten..
Eftersom det är intergrerat batteri i en MBP så blir du av med hela datorn bara för ett batteribyte eller om tex tangentbordet/styrplattan strular.
Komponenterna är mindre, ligger tightare och således utsätts för mer värme vilket elektronik som bekant inte gillar.
MBP känns som ett bra val om man verkligen har behov att släpa omkring på sin utrustning annars är stationärt att rekommendera.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 17:49

Det jag funderar på är isåfall att köpa en MBP som ett litet mellansteg (spara som en tok) och sedan köpa en MP. Som jag nämnde tidigare så sitter jag vid Macbooken nu som även sambon fattat tycke för så vi slåss lite grann om den just nu

Appropå Firewire så undrar jag

a) Varför Apple inte pushat ut dom nya varianterna av FW som stödjer bra mycket högre hastigheter

b) Om dom nu gett upp FW - varför inte fixa in eSATA?

Anledningen kan ju vara att dom smyger med något - antagligen lightpeak men jag hoppas personligen på en ny variant av FW men den får man väl vänta tills skägget fastnat i brevlådan.

a) Förmodligen pga Light Peak
b) FireWire kan användas till allt möjligt men eSATA används ju bara till hårddiskar.
När man bygger en bärbar dator är det som sagt utrymmet som är det vitala, således antar jag att
de inte kan bygga in ett kort för något som bara fyller en funktion som många eventuellt inte kommer använda utan måste rikta det mot gränssnitt som uppfyller fler funktioner..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-08 12:56

Vad tror ni om 4-core, 6-core, 8-core eller 12-core. För och nackdelar med dom olika alternativen. Vissa alternativ skiljer sig ju med bland annat CPU-hastighet, L3-cache, hastighet på minnen samt hur mycket minne man kan bygga ut (16GB vs 32GB).

Jag vill ju köpa den maskin som känns mest vettig både prismässigt och framtidsmässigt. 12-core går bort för mig då det är svårt att se att jag någonsin skulle behöva så många cores. Hade jag varit miljonär så kanske

Cinema e kanske snyggast men inte bäst till det du nämner. O inte billigast i heller

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-10 09:59

Ja Cinema är ju helt klart snyggast men en sån får det bli på sikt

Ingen som vågar sig på att dra för och nackdelar med dom olika CPU-alternativen? Logic, FCS kommer ju säkerligen få stöd för alla cores så småningom men frågan är ju resten av programmen. Om vi bortser från priset och bara tittar på ren prestanda idag och om 5 år. Vilket alternativ är då mest användbart?

1
Bevaka tråden