Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tips om att använda Airport Express till strömmande ljud

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-05 16:00

Hej
Jag skulle vilja använda möjligheten med airport express och strömma musik.
Jag har ingen stereo - men kan köpa en.
Men innan jag gör det finns det säkert idéer om hur man kan strömma ljud på ngt sätt.
Antingen till trådlösa högtalare men det jag sett verkar vara dyrt som kvicksilver.
Jag sitter gärna med min MacBook Pro och kör Spotify men jag vill helst inte ha ljudsystemet precis bredvid datorn...
Ngn som förstår? Eller varför inte kom gärna med tips och idéer hur ni själva knåpat ihop era system.
Tack på förhand.
Obs! ge mig gärna trevlig helgläsning om detta

  • Medlem
  • 2010-11-05 16:35

Investera i Airfoil (program) samt en stereo, klart.

Det behövs ingen stereo. Det räcker med ett par aktiva högtalare, typ de flesta datorhögtalare.

Med en Airport Express blir det som att ha trådlösa högtalare.

Dock behövs ju ström, både till Airport Expressen och högtalarna.

Och för att kunna skicka Spotify-ljudet via Airport Express behövs Airfoil, som redan nämnts.

Du hade skapat två exakt likadana trådar, båda i fel forum.

Jag har flyttat den ena till ett bättre lämpat forum, och raderat dubbletten.

Och du hade skrivit Extreme ist.f Express i rubriken. Det är också rättat nu.

/Mod

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-06 10:05

Dalle, Jesper.
Perfekt!
Jag har ju haft aiorfoil innan men glömt bort hur bra det är.
Jag kommer att handla en stereo och köra vidare med airfoil.
Men, aktiva högtalare, dvs de flesta, hänger jag inte med på, hur menar du då?
De jag sett kostar minst 2-3`styck...

Ursprungligen av jontee:

Men, aktiva högtalare, dvs de flesta, hänger jag inte med på, hur menar du då? De jag sett kostar minst 2-3`styck...

Det finns ju datorhögtalare för 150-200 kr. Men de låter kanske inte jättebra.

Och det finns ju datorhögtalare med riktigt bra ljud för kanske 1000-1500 kr.

Och sen finns det ju - som du säger - högtalare som kan kosta hur mycket som helst.

Allt beror ju på vilka krav man har på ljudet, och vilken budget man har.

Min poäng var att man inte behöver köpa en hel stereo, det räcker med högtalare, om man ändå bara ska använda ljud från datorn.

Du kan ju gå till MediaMarkt och kolla. Där kan du ju säkert testa dem med en mp3spelare.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-06 11:01

Det här blir ju inte svårare än man gör det.

Jag har...
På jobb: Airport Express + Logitech Z4 högtalare (aktiva). Låter helt ok och tar liten plats.
Hemma: Airport Express + Yamaha förstärkare + större högtalare.

Spelar musik från iTunes på Mac:en eller direkt från min iPhone.
Airfoil behövs om man vill spela ljud från något annat precis som redan nämnts.

Sen är det klart.

Det finns nån diskussion här med bilder på folks skrivbord/rum där du kan se hur folk ställt upp sina grejer och vad dom har. Det kanske ger lite inspiration.

Senast redigerat 2010-11-06 11:12
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-06 11:08

ursäkta men jag är nog dummare än jag tror...
Jag har Mac, jag har airport, jag har datorhögtalare med subwoofer, jag har iphone med dockhögtalare, jag har nu airfoil. Ev köper jag en stereo. Hur kopplar jag ihop allt utan för mkt sladdare. ser för övrigt att jag bara har en usb-ingång på airporten, alltså inte den vanliga auxingången, förbryllad...
eller så är jag galen och tänker helt utanför boxen, långt bort...:-)

Ursprungligen av jontee:

...bara har en usb-ingång på airporten, alltså inte den vanliga auxingången, förbryllad...

Då pratar du nog om olika saker. Alla Airport Express har en ljudutgång.

Och det är en utgång, inte ingång.

Och eftersom du hade skrivit Airport Extreme i rubriken, och Airport Express i första inlägget här, så tror jag att du inte har riktig koll på vad du egentligen har...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-06 11:09

Mija, jag ska ta en kopp kaffe o titta på ditt enkla svar. Ibland knölar man till det

Jag har en AirPort Express kopplad till min stereoanläggning i vardagsrummet. Musiken strömmas från min iMac i samma rum.

Sedan ytterligare en AirPort Express kopplad till min köksradio. När jag lyssnar i köket styr jag iTunes på min iMac mha Remote-appen på min iPhone.

Min tredje AirPort Express bor i garderoben och pratar med min skrivare.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-07 12:51

så, nu har jag vaknat upp och det är en express jag har, tom två st

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-07 13:23

Kolla in d'feldt audioengine 5 , då behöver du ingen stereo. Högtalaren har strömuttag bak för Airport Express:
d'feldt

(Ljudet låter sjukt bra för övrigt)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-14 14:33

Jetwash
Tack för tipset, precis idag beställde jag ett par från Macoteket. Nu väntar jag förväntansfullt i tre dagar på leverans.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-14 16:06
Ursprungligen av jontee:

Jetwash
Tack för tipset, precis idag beställde jag ett par från Macoteket. Nu väntar jag förväntansfullt i tre dagar på leverans.

Återkom gärna sen med kort utlåtande på ljudet.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-26 15:03

Tre dagars leverans trodde jag, nu har jag snart väntat två veckor, återkommer så snart jag kan om ljudet.... Tyvärr får jag den inte förrän på måndag den 29 nov

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-29 17:53

Kanonljud men kan bara synka med Itunes via datorn, endast spotifypremium via iphonedocken och högtalarna o då tappar jag en annan singelhögtalare/aktiv som jag bruka använda för Iphonen.
När jag synkar de nya högtalarna och "iphonehögtalaren" låter det som från ennan planet, osynk i ljudet. Kan inte synka ihop de nya högtalarna med datorn med ex spotify.
Pust, försöker lite till men hur knöligt ska det vara

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-29 19:05

så här skulle jag vilja ha det:
Using the wireless distribution system (WDS) feature, you can set up two to five base stations as a unified network that shares one Internet connection.

fungerar det månntro, och hur gör man då?
Då är alla probs borta

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-29 22:39

måste man ha en huvud, en relä och en fjärr. Testar men får inte hop det

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-30 20:58

Efter mkt bök o stök så visade sig att det svåra blev enkelt genom att skippa wds-varianterna och helt enkelt ordna till internetdelning med min iphone och vips så har jag spotify i D´feldtarna, spotify i datorn o plockade fram en 8 gb och puttade in i min singlehögtalare, allt streamas via airfoil, utan fördröjningar. Let´s party! WDS tar jag vid ett annat tillfälle. Nu ska jag placera ut musiken på strategiska ställen.

1
Bevaka tråden