Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som kör flash-fri Safari?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg detta på macfeber igår:

HTML5-trixare för YouTube blir bättre | Macfeber

En HTML5ersättare till youtube(facebook och vimeo också även om jag aldrig kollar filmer där).

Bara kört den ett dygn, men måste ändå varmt rekommendera den. Snabbare, snyggare, och verkar också som att det nu alltid går att hoppa dit man vill i youtube-filmer utan problem. Enda nackdelen jag märkt hittills är att den verkar inte ha med 480-läget för youtube, man brukar bara kunna välja på 360 och HD-upplösningarna (när de finns som alternativ). Vad säger ni andra?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-02 17:32

Jag har ingen flash i min gamla PB 12", den klarar inte av det. Skall prova det du visar i länken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-02 18:01

Yes!
Jag kör enligt Macfeber. Synd att man manuellt måste ställa om "Användaragenten" till iPad varje gång.
Men snabbt som attan är det

Yes!!

Aha, du har tagit steget fullt ut alltså? Jag har bara ändrat ovan nämna grej, och det funkar finfint utan att man behöver ställa om agenten varje gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-02 18:09

ClickToFlash är ju ett bra komplement.

Yes!!

Jag kör ClickToFlash för att hålla borta oönskade Flashobjekt

ClickToFlash (och det är inte ofta jag klickar) och Youtube5 som tipsas om längst upp är vad jag kör.

Intressant i sammanhanget: Daring Fireball Linked List: The Effect of Flash on Battery Life

Det sköna med ClickToFlash är att det är supersimpelt att lägga till en sajt som vitlistad, så att man alltid får flash. T.ex. om man surfar på en sajt som ikea.com och faktiskt vill att flash alltid ska laddas.

Jag surfar flashlöst i Safari och kör i gång Chrome de gånger jag besöker en sajt med Flash-innehåll jag vill se.

Men då har jag en tre å gammal MacBook med två gigabyte internminne.

/c

Gruber har gjort sig Flash-fri i Safari men använder Chrome för sajter som måste ha Flash (som Christian Å). Han argumenterar varför det är bättre att inte ha Flash alls än att ha ClickToFlash:

After logging out and logging back in to my user account, Flash Player is no longer available to Safari or Firefox. This is more or less the state Mac OS X is now shipping in by default. To me this is better, and in some way more honest, than using ClickToFlash. Without Flash installed, Safari effectively tells websites you visit, “Hey, I don’t have Flash installed”, which allows the sites to send alternative content. Static images instead of Flash for ads, for example. With ClickToFlash, Safari is effectively telling websites you visit, “Yes, sure, I have Flash installed,” but then not actually loading Flash content. I see far fewer “Flash missing” boxes in web pages now than I did with ClickToFlash.

Läs mer: Daring Fireball: Going Flash-Free on Mac OS X, and How to Cheat When You Need It

Här ett tips om enklare sätt att stänga av tillägg än i Grubers text:

Easy way to try out a Flash-free Safari as advocated by @gruber: Preferences -> Security -> disable plugins. Surprisingly little impact.

Med andra ord, slå av Inställningar -> Säkerhet -> Aktivera insticksfiler.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 15:08

Men det blir ändå snabbare med "Utvecklare-Användaragent-iPad"

Yes!!

Jag raderade just alla flashplugins samt clicktoflash och jag måste säga att Safari är märkbart rappare på min MBP.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag raderade just alla flashplugins samt clicktoflash och jag måste säga att Safari är märkbart rappare på min MBP.

Gjorde samma sak och jag håller med dig, det går betydligt snabbare. Chrome får sköta flash-sidorna tillsvidare.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-11-06 09:51
Ursprungligen av Striberger:

Gjorde samma sak och jag håller med dig, det går betydligt snabbare. Chrome får sköta flash-sidorna tillsvidare.

Samma här. Känns bra.

Ursprungligen av Striberger:

Gjorde samma sak och jag håller med dig, det går betydligt snabbare. Chrome får sköta flash-sidorna tillsvidare.

Så här en och en halv månad senare inser jag att jag surfar runt på massvis av sidor som på ett eller annat sätt kräver Flash. Har därför återgått till Flash i Safari. Hur har det gått för er andra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-27 15:46
Ursprungligen av Striberger:

Så här en och en halv månad senare inser jag att jag surfar runt på massvis av sidor som på ett eller annat sätt kräver Flash. Har därför återgått till Flash i Safari. Hur har det gått för er andra?

Det är bökigt att behöva byta webbläsare, men jag har varit flash-fri i Safari. Håller dock med om att flash behövs mer än vad man inser när man har det igång. Kommer dock inte installera det i Safari före det kommer någon ny, bättre version. Ännu bättre blir det ju om utvecklare inser att flash är död, och gör något åt saken.

  • Avstängd
  • 2010-12-27 15:57

Kör med ClickToFlash addon i min MBP och funkar fint med att clicka om man vil se en flash och måste man ha det för inloggning etc tar det ju bara nån sekund att stänga av det i inställningar för Safari och ladda om sidan... Förstår inte problemet???

Ursprungligen av Striberger:

Så här en och en halv månad senare inser jag att jag surfar runt på massvis av sidor som på ett eller annat sätt kräver Flash. Har därför återgått till Flash i Safari. Hur har det gått för er andra?

Fortfarande Flash-fri (dvs Flash-pluginen är borta från systemet och därmed även Firefox mm). Då och då stöter jag på sidor där jag får trycka kortkommandot jag lagt in (kommando-shift-C) för att öppna sidan i Chrome (och därmed få Flash). Störande ibland, skönt för det mesta. Kör på ett tag till. Men precis som någon annan skrev, om bara prestandan var bättre skulle jag nog lägga in Flash igen (dock är det skönt att slippa Flash cookies också, eftersom de är så lömska).

Ursprungligen av LaHe:

Kör med ClickToFlash addon i min MBP och funkar fint med att clicka om man vil se en flash och måste man ha det för inloggning etc tar det ju bara nån sekund att stänga av det i inställningar för Safari och ladda om sidan... Förstår inte problemet???

Nackdelen med ClickToFlash (som jag annars tycker är utmärkt och har kört sedan länge) är att du får en sämre webbupplevelse då sajter som levererar olika innehåll beroende på om Flash finns eller inte tror att du har Flash installerat (det är så ClickToFlash fungerar).

Med andra ord: Du kan oftare behöver ladda in Flash med ClickToFlash än du annars skulle behöva om du helt tog bort/stängde av Flash-pluginen. Är man helt utan Flash få man istället bilder och HTML5-lösningar där så finnes.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-07 16:04

Lite irriterande är meddelandet under videofönstret på Youtube.
"Upgrade to Flash Player 10 for improved playback performance. Upgrade Now or More Info."
Går det att göra på något sätt för att slippa meddelandet varje gång en ny film öppnas?

Ursprungligen av joakimo:

Lite irriterande är meddelandet under videofönstret på Youtube.
"Upgrade to Flash Player 10 for improved playback performance. Upgrade Now or More Info."
Går det att göra på något sätt för att slippa meddelandet varje gång en ny film öppnas?

Jag använder tillägget A Cleaner YouTube och då syns det inte. Då försvinner i och för sig många andra saker också, men du kanske nöjer dig med det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-08 14:18

Så, då har jag också slängt ut flash från Safari. Märker ingen jättestor skillnad...än, men jävligt skönt att slippa dålig, in-your-face-reklam

Alla reguljära sidor verkar fungera som vanligt (tidningar, facebook), och youtube brukar jag aldrig använda, så ingen större förlust. Har ju som alla andra Chrome om det skulle krisa sig.

Personligen gillar jag Firefox lite bättre än Safari (kör en massa addons jag inte kan leva utan), så jag testade Flashblock till Firefox nu när jag fick min Air för att spara lite batteri vid slösurf. Fungerar precis som ClickToFlash, så det kan ju vara värt att kika på för er Firefox-fans. Klart praktiskt att slippa all reklam mm, men ändå lätt kunna visa youtubevideor mm genom ett klick. Bättre alternativ än att inte lägga in flash alls, ibland finns det faktiskt tillfällen då man behöver en flashplugin

Idag blir jag Flash-fri, Gruber style. Ska bli intressant att se om det är smidigare än ClickToFlash.

Ursprungligen av Kermit:

Bättre alternativ än att inte lägga in flash alls, ibland finns det faktiskt tillfällen då man behöver en flashplugin

Fast om du kollar vad Gruber skrev om ClickToFlash i mitt citat ovan så finns det fördelar med att helt ta bort Flash än att köra Flash-blockerare som får webbsidan att tro att det finns Flash och därmed inte skickar alternativ. (Jag antar att Flashblock fungerar ungefär som ClickToFlash i detta fall, kanske stämmer inte det och i så fall kan du ignorera mitt inlägg ).

Vid de tillfällen jag behöver Flash när jag är i Safari trycker jag nu bara kommando-shift-G för att öppna samma sida i Google Chrome (kortkommandot är förstås valfritt).

(Och så har jag installerat YouTube5 för bättre HTML5-video, som också tipsats om i tråden.)

Ett tips till innan jag slutar spamma tråden är Shaun Inmans HTML5 Audio Safari extension för inte behöva växla över till Chrome bara för ljud.

Ja, bökigt var ordet. Det hela handlar nog egentligen om att jag vill använda Safari, och inte Chrome. Det kom en beta av 10.2 vid månadsskiftet, vilket är den jag kör numera: Adobe Labs - Downloads: Adobe Flash Player 10.2 Beta.

Ursprungligen av Striberger:

Så här en och en halv månad senare inser jag att jag surfar runt på massvis av sidor som på ett eller annat sätt kräver Flash. Har därför återgått till Flash i Safari. Hur har det gått för er andra?

Jag klarar mig bra utan Flash anser jag så jag är fortfarande Flash-fri.

Ursprungligen av Striberger:

Ja, bökigt var ordet. Det hela handlar nog egentligen om att jag vill använda Safari, och inte Chrome. Det kom en beta av 10.2 vid månadsskiftet, vilket är den jag kör numera: Adobe Labs - Downloads: Adobe Flash Player 10.2 Beta.

Hur fungerar den för dig? Jag installerar gärna Flash igen ifall det klarar av att prestera bra.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag klarar mig bra utan Flash anser jag så jag är fortfarande Flash-fri.

Hur fungerar den för dig? Jag installerar gärna Flash igen ifall det klarar av att prestera bra.

Jag tycker att det fungerar bra på min MBP. Fläkten drar sällan igång, men jag har inga siffror att jämföra med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 16:17

Finns det något sätt att synka bokmärken mellan chome och safari?

Har ju Mobile me och vill gärna ha bokmärkena i iPaden och telefonen.

//

Bevaka tråden