Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign CS5 - ständig badboll

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 09:34

Hej,
har just uppdaterat till CS5, och upptäckt att något måste vara fel i programmet eller mina inställningar. Jobbar med ett ganska enkelt dokument på ca 25 sidor, inga bilder förutom en återkommande som ligger på mallsidan, och två olika typsnitt (ett Opentype och ett Postscript). I CS5 genererar varje liten textändring (såväl byte av storlek eller stil som ett enkelt returslag) en snurrande badboll i 2-5 sekunder, vilket blir helt ohanterligt. När jag provar att öppna dokumentet i CS4 är det inga problem - där flyter jobbet på som vanligt.

I ett annat dokument har jag inte alls samma problem. Där har jag också ett Opentype och ett Postscript-typsnitt (dock inte samma) och mycket mer komplex layout med en massa små bilder och rutor. Men inga mallsidor.

Kan det vara mallsidorna som ställer till det, och är inte det i så fall en ganska allvarlig bugg i en uppdatering av det ledande layoutprogrammet?

Jag har en helt ny MacBook Pro, OS X 10.6.4 och sköter typsnitten i Suitcase Fusion 3.

Har du många typsnitt installerade? Har märkt detta med Photoshop, när jag väljer textverktyget, att den tar en ohemul lång tid på sig att göra verktyget aktivt. Jag misstänker starkt mina typsnitt, som är rätt många. CS4-program har inga problem med detta dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 09:57

Tja, ca 50 öppnade via Suitcase och ungefär lika många som har hamnat i biblioteket vid olika programinstallationer. Men då borde det väl vara lika segt i alla dokument, eller kan det vara själva den "långa" textmassan som ställer till det? Hur som helst så skulle man gärna höra från Adobe om det är ett generellt problem och en lösning på väg. Just nu känns inte CS5-uppgraderingen som något att rekommendera - om det inte går att jobba med 25 sidor text i en enkel layout...

  • Medlem
  • 2010-10-28 12:00

Jag skulle leta efter felet i Suitcase. Använder InD nån plugin för Suitcase eller "fungerar" det ändå? Testa att stänga av suitcase och använda fonterna manuellt installerade.
Annars kan du kasta ut typsnitt enligt halveringsmetoden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 12:15

Nu har jag gjort en snabb koll för att lokalisera problemet, och jag tror inte att det är typsnitten eller Suitcase.

Om jag skapar ett nytt dokument utan bilder på mallsidan och häller in all text, så är det inga problem. Formateringar och annat går lika blixtsnabbt som man förväntar sig, även när texten flödar om mellan sidorna.

Om jag däremot lägger in en bild och en sidfot på mallsidan, kommer badbollen tillbaka direkt. Det rör sig om en ganska enkel illustration med figursättning runt sig. Och så fort detta ligger på mallsidan, verkar det bli väldigt tungrott för CS5 - minsta ändring i texten genererar badboll. Mycket märkbar skillnad mot samma dokument i CS4, där allt fortfarande flyter på snabbt som vanligt.

Eftersom jag har sett fler inlägg om just krångel när man jobbar med mallsidor i CS5, så är jag väldigt nyfiken på om detta är ett känt problem eller om det finns något jag kan göra. Finns det andra CS5-användare som jobbar på utan badbollar med mallsidor och stora dokument?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 16:29

Fenomenet med "väntetid" för typsnitt som du beskriver finns i QXP också. Min gissning är att det OS-X/Suitcase relaterat. I min tidigare suitcase existerade inte omnämnt problem. Det är sjukt irriterande problem...

Det är inget generellt CS5-problem, utan mer sannolikt kopplat till antingen just det dokumentet (som kan vara skadat) och/eller någon av de resurser som dokumentet använder sig av (typsnitt, bilder, ICC-profiler).

Det första jag skulle göra är att exportera dokumentet till IDML-format, och sedan öppna det exporterade IDML-dokumentet. Om det funkar så var dokumentet skadat. Om problemet kvarstår ligger det i något av de andra resurserna. Och i så fall felsöker du varje resurstyp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 14:28

Tack för svar!
Jag kan inte riktigt släppa det här, eftersom min förväntan när jag uppgraderar är att det ska bli snabbare och bättre - inte tvärtom. Nu har jag provat både att ta bort en beståndsdel i taget från det långsamma dokumentet, och att lägga till en del i taget i ett helt nytt dokument. Jag har även provat att byta ut illustrationen mot en helt nygjord enkel Illustratorfil, byta typsnitt etc.

Dels tycker jag att det verkar som om CS5 visar badbollen även små mikrostunder när CS4 kanske bara blinkar till - kan det vara så? Det påverkar möjligen inte tiden, utan mer upplevelsen av prestanda.

Mina nuvarande problem är dock inte mikrostunder, utan kanske 5–10 sekunder när texten flödar om sida för sida på ett högst märkbart sätt. När jag har försökt göra en metodisk genomgång, verkar det som om problemen uppstår när jag monterat in ett textsjok från Word. Och att de kvarstår även efter att jag har formaterat om all text i InD. Medan det inte blir lika segt om dokumentet består av en lång text som är generad i InD från början.

Sedan är jag också nyfiken på - om det nu är en eller annan resurs som krånglar - varför funkar det felfritt i CS4? Är CS5 "känsligare" för felaktiga data, eller mindre kompatibel med t ex en äldre wordfil?

Tack för tålamodet, hoppas att du Richard har tid att fördjupa dig ytterligare i detta!

Kan det vara visningen av skärmen? För jag märker att det tar ett tag för mig om jag bläddrar i en bok med många illustrationer och text även i CS4, så kan bara tänka mig att det är ännu klabbigare i CS5.

Min allmänna uppfattning om CS5 är att det är betydligt segare nu än tidigare. Jag har en MacPro med 4 kärnor och 6 GB Ram som har några år på nacken. Jag ska snart byta till en ny dito så jag har inte lagt så mycket tid på det här.

Det gäller framförallt precisionsarbete som blivit svårare. Jag har inget bra exempel nu men jag "känner" att det går tungt bara och det påverkar det jag ska göra negativt. Jag har provat att stänga av "live preflight" men inte märkt någon skillnad.

Fråga i sammanhanget. Är det här en ny "finess" eller ett tröghetsproblem?
* Gör 8-10 lager i ett dokument i CS3. För att snabb stänga av lager är det bara att klicka och direkt dra nedåt.
* Gör samma sak i CS5. Nu måste man klicka, vänta, sen dra för att kunna stänga av lagren. Att klicka och dra direkt släcker bara första lagret.

Testade lager-prylen här ovan även med CS4 på en gammal iMac G5.
Det funkar precis som CS3. Det är bara att klicka och dra direkt.

  • Medlem
  • 2010-11-04 19:44

Testade just lageprylen med 38 lager på min MBP C2D 2,6 GHz 4GB utan problem.

Ursprungligen av Baron:

Testade just lageprylen med 38 lager på min MBP C2D 2,6 GHz 4GB utan problem.

Ok, då är det intressant vad trådskaparen upplever i sin lagerpalett.

Ska man anta att baronen inte upplever någon tröghet i CS5 för övrigt heller?

  • Medlem
  • 2010-11-04 20:26

Jag har andra prestandaproblem med CS5, men det tror jag mer beror på att datorn är slö i största allmänhet. Jag lastar normalt med InD CS4+CS5, Content Bundler, PS CS5, Newspilot, Script Debugger, Mail, Safari, iChat, TextWrangler, FotoStation, iCal och lite småkrafs i bakgrunden.

  • Medlem
  • 2010-11-04 20:27

Sedan borde de vl spela roll vad man har i sina lager. Jag har 38 identiska lager där varje har ett monterad InDD som i sin tur har tre bilder i ett "objektläge". Monterat InDD väger 2,3 MB.

Ursprungligen av Baron:

Sedan borde de vl spela roll vad man har i sina lager. Jag har 38 identiska lager där varje har ett monterad InDD som i sin tur har tre bilder i ett "objektläge". Monterat InDD väger 2,3 MB.

Nej det spelar ingen roll här.

Jag gör ett nytt dokument och klickar fram 10 lager. Jag har inte en enda pryl på sidorna. Det är ändå så där trögt att stänga av dom.

Kan det beror på vilket OS man kör? Själv har jag ännu inte bytt till 10.6 på min arbetshäst och där fungerar det bra... i alla fall inte så mycket sämre.

  • Medlem
  • 2010-11-05 22:07
Ursprungligen av CyberPet:

Kan det beror på vilket OS man kör? Själv har jag ännu inte bytt till 10.6 på min arbetshäst och där fungerar det bra... i alla fall inte så mycket sämre.

Jag kör 10.6.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 12:10

Hej igen,
måste återkomma till CS5-besvikelsen. Jag håller helt med Anders Täpp om att allt går lite segare, hela jobbupplevelsen har blivit besvärligare. Många små moment tar extra sekunders väntan, vilket adderat blir en hel del irritation. Skillnaden är uppenbar mot både CS4 och CS3. Söker man på "Indesign cs5 slow performance" hittar man en hel del liknande erfarenheter, därför är jag förvånad över att det inte finns fler svenska diskussioner i ämnet. Är det slumpartade problem för enstaka användare, och vad kan det då bero på? Jag har som sagt en MacBook Pro, helt nyköpt i december, och tycker inte att en ny mac och ett nyuppdaterat program borde ge mig så mycket badboll och väntan?

Det viktigaste rådet jag har hittat tycks vara att ändra direktritningen från defaultläget Omedelbar till Aldrig eller Fördröjd. (Inställningar-Gränssnitt). Det påverkar omritningen och väntetiden rejält, men fortfarande är CS5 betydligt segare än CS4.

Sedan finns det de som har teorier om att det blir mycket bättre om man startar sin dator i 64-bitsläge istället för 32 - detta har jag inte testat och är osäker eftersom jag inte brukar fördjupa mig så långt in i datorn utan helst stannar på programnivå. Vad tror ni?

Jag provade nu på en ny Macbook Pro med 8 GB Ram och OS X 10.6.4. Även här är det trögt med lagerpaletten.

Jag upptäckte en lustig grej. Om man börjar nedifrån och drar uppåt så finns det ingen tröghet. Däremot skippar den vissa lager om jag drar för snabbt.

Om du kör 10.6 så körs datorn redan i 64-bitarsläge (bortsett från Kerneln, och den har ingen betydelse här)

Den typen av seghet du beskriver är för mig indikativt på ett problem i miljön. Min första gissning är att det rör sig antingen om ett skadat dokument eller ett typsnitt, men vad det är kan bara systematisk felsökning avgöra.

Med OS X 10.6.6 och InDesign 7.0.3 så gjorde jag om lagertestet ovan.

Det funkar betydligt bättre nu men inte riktigt lika bra som CS3 på iMacen med G5. Jag kan klick-dra fortare än den hinner med att släcka lagren om jag vill. Tidigare släckte dock CS5 max 3 av 10. Nu missar den enstaka lager ibland. Nästan bra alltså.

För övrigt är det hopplöst att göra broschyrer på samma sätt som jag gjort under hela 2000-talet... CS5 frustar å stånkar och luktar armsvett...

Oavsett InDesigns hastighet så skulle jag säga att om du gör broschyrer på samma sätt om du gjort under hela 2000-talet så gör du fel

Dum formulering där men jag bjuder på den. Med sätt menar jag att jag använt InDesign sen det kom och nyfiket tagit till mig alla nya möjligheter som dykt upp under resans gång, utan större problem. Snarare med glada tillrop över nya, enklare sätt att arbeta.

Med CS5 är det första gången jag känner att Indesign inte vill riktigt samma saker som jag vill.

Det är möjligt jag har fel på typsnitt och dokument men jag har helt ny dator och installerade CS5 från scratch i mitten av november. Jag har provat att logga in i nytt användarkonto och bara använda ett enda betrott systemtypsnitt men märker ingen skillnad alls.

Det jag kan märka är att det är bra att hålla ned Control när jag flyttar saker så det är kanske så man ska jobba. Det stänger av alla smarta hjälpfunktioner. Man kanske kan ställa kaffekoppen där på hörnet...

Vad menas med att det är fel? På vilket sätt är det fel? Beskriv gärna, Richard.

  • Medlem
  • 2011-01-13 20:22

Nya verktyg ger nya möjligheter att rationalisera arbetet.

Exakt, om man gör på samma sätt som man gjorde tidigare, dvs. då underutnyttjar man teknologin och jobbar ineffektivt.

Nu vet jag att det inte var det Anders menade, han är säkert en ganska hyfsad användare jag tog bara tillfället i akt att uppmuntra användandet av nya möjligheter.

Jag får nog sno den där till mitt visitkort

Anders Täpp
Ganska hyfsad användare

  • Medlem
  • 2011-01-13 22:31

Varför så blygam? Jag titulerar mig ibland "Renässansmänniska och universalgeni".
Det händer att folk undrar om man menar allvar...

Ursprungligen av Baron:

Varför så blygam? Jag titulerar mig ibland "Renässansmänniska och universalgeni".
Det händer att folk undrar om man menar allvar...

Konstiga människor det finns

Bevaka tråden