Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro och XFX HD 6870.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade ett XFX HD6870 i min mp 2009 för att spela i xp (bootcamp). Allt fungerar toppen om jag tar ur nvidia kortet men sitter det i så blir det knas med upplösningen på skärmen? Skrivbordet får inte "plats" på skärmen hur mycket jag en ändrar upplösning så är skärmen för "liten"! Jag har tagit bort drivrutinerna för nvidia kortet och har valt det nya i systeminställningar. Svårt att förklara men kanske någon förstår vad jag menar.
Vore skönt om man slapp att ta ur nvidia kortet när man vill spela i xp.

Det verkar som du måste ha ett speciellt drivrutin för Mac OS X till din XFX HD 6870 för att kunna ändra upplösningarna från Mac OS X.

Själv önskar jag att det kunde räcka med en enda drivrutin som passar alla kort. Det går men viljan verka inte finnas hos grafikkortstillverkarna.

(Det verkar som du måste ha ett speciellt drivrutin för Mac OS X till din XFX HD 6870 för att kunna ändra upplösningarna från Mac OS X.)

Vad knepigt, det fungerar ju om nvidia kortet inte sitter i.
Kan man inte ändra så att datorn startar med att "läsa" från pcie plats 2 i boot camp där mitt xfx kort sitter.
Dumma frågor kanske men är lite ny med att trixa med mac.

Jag tror att det flesta systemen är utformade så att om de inte känner igen kortet så sänks den till lägsta gemensamma nämnare, oftast 640 x 480, så får man efteråt om möjligt ändra upplösningen.

Detta kanske kan förklara varför ditt inte räcker till…

Har grafikkortet stöd för EFI istället för BIOS? Är din dator utrustad EFI, istället för Open Firmware?

Oj vilka frågor du kommer med
Om min dator är utrustad med EFI? Vet ej det är en Mac Pro från sent 2009 2.66ghz!
Om grafikkortet har stöd för EFI? Försöker läsa mig till det men hittar inget. Någon som vet?

Ursprungligen av Snurrekurre:

Oj vilka frågor du kommer med
Om min dator är utrustad med EFI? Vet ej det är en Mac Pro från sent 2009 2.66ghz!
Om grafikkortet har stöd för EFI? Försöker läsa mig till det men hittar inget. Någon som vet?

Din dator borde då vara utrustad med EFI.

Du får nog kontrollera om ditt kort har EFI. Enklast är väl att kolla på XFX's hemsida.

Det ryktas om att grafikkort med EFI borde funka fint i Mac, men jag har inte fått det bekräftat.

EFI, BIOS och Open Firmware är specialprogram som ligger mellan hårdvaran och operativsystemet och används nästan bara i början när datorn startas, sen försvinner det ut ur minnet och operativsystemet tar över. Alla datorer behöver ha någon av dessa tre (eller något liknande), så att man får i gång datorn och får den att läsa in ett operativsystem.

Windows 7 och Mac OS X har stöd för EFI.

6870 har inte stöd för EFI om jag har läst rätt.
Men finns det ingen möjlighet att ändra i bios i xp eller i boot camp så datorn inte bryr sig om pcie plats 1?

Är det någon annan som har två grafikkort i sin mac pro och får det att fungera utan några problem? Ett för osx och ett för tex xp?

Senast redigerat 2010-11-04 16:36
1
Bevaka tråden