Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD har fastnat i Mac Mini

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-03 14:57

Hur är det man gör på en intel-mac-mini för att få ut en cd om inte nedhålld musknapp vid start funkar? Osx vill inte starta heller.

Finns många trådar redan. Du kan nog hitta en del tips där. Om inga av de tipsen funkar, så kan du ju återkomma med följdfrågor här.

fastnat site:99.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-03 21:55

Ok det löste sig, hålla nere T och Enter vid uppstart matade ut den.
Tyvärr så provade pillade jag runt med ett Visakort lite i cd-luckan innan enligt tips jag läste, nu låter det som en gräsklippare varje gång jag matat in en skiva. Har jag pajat Minin?

Hur långt in pillade du egentligen? Har själv fått ur flera skivor ur min iBookgenom att bara hjälpa de yttersta millimetrarna av skivan att komma ovanför "slot-kanten" och sedan glida ut.

Annars: Det var inte så att det satt en etikett på skivan som först gjorde att skivan inte kom ut? Om den lossnade och nu sitter kvar därinne kan det mycket väl uppstå ljud som du beskriver.

Ett uträtat gem brukar vara lösningen (det ska finnas ett pyttelitet hål vid sidan av cd-luckan)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ett uträtat gem brukar vara lösningen (det ska finnas ett pyttelitet hål vid sidan av cd-luckan)

finns det hålet även på cd/dvd-spelare med slot in? Själv har jag det inte på min MacBook

Det var väl länge sidan det fanns cd-luckor och/eller hål i macarna? Möjligtvis att en del modeller kan ha något man kan peta på innanför sloten. Men ett hål i karossen har nog inte accepterats av Steve på många år (min iBook anno 2004 har då inget).

(sirsnurre hann före ser jag)

Ursprungligen av johan_tanying:

Det var väl länge sidan det fanns cd-luckor och/eller hål i macarna? Möjligtvis att en del modeller kan ha något man kan peta på innanför sloten. Men ett hål i karossen har nog inte accepterats av Steve på många år (min iBook anno 2004 har då inget).

(sirsnurre hann före ser jag)

Hm lucka var kanske lite fel, slot är kanske mer rätt men det är inte svenska...

Här är en länk till Mac Mini (late 2009) som har ett litet hål i nederkant. Om inte jag är helt ute o cyklar så är detta hålet för gemet, mini har väl ingen lampa på fronten?

apple-history.com

Nedan är en skärmdump så senaste Minin. Även denna har en liten rund "fläck" vid sidan av slot'en. Hål för uträtat gem:

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...mini har väl ingen lampa på fronten?...

Jo.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...senaste Minin. Även denna har en liten rund "fläck" vid sidan av slot'en. Hål för uträtat gem...

Nej, IR.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo.

Nej, IR.

Ir'en sitter väl direkt till höger "i" slot'en. Det jag menar ligger längre höger än så - se bild:

1= IR, 2=Gemhål eller lampa?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

2=Gemhål eller lampa?

Lampa.

(Titta på Mac Mini Server, som inte har någon DVD-slot, så finns där samma "prick")

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-04 11:57

Är inte det ett "ir-öga" då?

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-04 14:30

får nog ta och hålla med jesper om att det är en lampa som sitter där. samma slags lampa som är på mb /mbp som visar visar om datorn är vaken eller sover

Okidoki

1
Bevaka tråden