Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder visar felaktig information

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Nu har jag nyss suttit och raderat cirka 40GB på min hårddisk (exakt vad det är för material behöver inte nämnas här i forumet). Nu har ett problem uppstått. När jag tittar på ledigt utrymme före radering så stod det på cirka 4 GB, och efter att jag har raderat så står det på cirka 7 GB. Detta är ju jättekonstigt eftersom att jag har raderat nära 40 GB.

Är det någon som känner igen detta problem, och finns det något sätt att göra så att Finder visar korekkt information om hur mycket utrymme som är ledigt på min hårddisk?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-04 00:17

Intern disk eller extern? Tömde du papperskorgen? Har du provat omstart? Vad visar df -h i terminalen?

Ursprungligen av rixard:

Intern disk eller extern? Tömde du papperskorgen? Har du provat omstart? Vad visar df -h i terminalen?

Interna hårddisken. Papperskorgen är tömd. Datorn är omstartad. df -h i Terminal.app visar samma information som Finder - dvs. felaktig information om ledigt utrymme på hårddisken.

Detta gör mig verkligen väldigt fundersam. Aldrig sett något liknande.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-04 01:40

Använder du filevault?

Ursprungligen av rixard:

Använder du filevault?

Japp.

Ja, precis. Förutom att det inte avhjälper mitt problem. Gjorde en sudo du -h | grep -i .Trashes, men ingen av dessa innehåller några märkbara storlekar.

Ett tips är att använda ett program som t.ex WhatSize för att hitta var de stora filerna ligger.

Och du är helt säker på att du faktiskt har tagit bort filerna, så att det inte var några alias eller liknande som du kastade?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett tips är att använda ett program som t.ex WhatSize för att hitta var de stora filerna ligger.
Och du är helt säker på att du faktiskt har tagit bort filerna, så att det inte var några alias eller liknande som du kastade?

100% säker på att det inte var några alias. Filerna låg direkt i /Users/Tobias/Movies.

Jag ska kika på vad WhatSize är för program.

Nu är problemet helt plötsligt korrigerat.

Det krävdes att jag loggar ut ur användarkontot. Gjorde det även tidigare utan resultat, men helt plötsligt så fungerade det att logga ut och in för att det skulle korrigeras.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-04 12:00

Gällande Filevault - kan det ha varit det här som spökade?

Recover free drive space when using FileVault - Mac OS X Hints

En av kommentarerna säger nämligen: "The vilefault 'Recovery Disk Space" dialog only appears on logoff or restart if the laptop is plug into the mains electricity."

Nu vet jag inte om du använder en laptop men tydligen så SKA den där rutan dyka upp när man loggar ut. Jag använder inte Filevault själv men misstänkte att det var det som spökade när du beskrev ditt problem. Skönt att det löste sig för dig

Det enklaste är nog att i fortsättningen ha FileVault avstängt och helt enkelt använda storleksanpassade krypterade containers till känsligt material.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-04 12:31

Ja det är så jag gör om jag behöver skydda något viktigt. En krypterad sparse-image.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-04 21:05

När du loggar ut, så compressas din sparseimage som hela din usermapp ligger i. Så när du loggar in igen ska allt vara normalt igen. Det bör fungera varje gång, men men, kanske något gick lite snett.

1
Bevaka tråden