Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesläcka i telenors 3g-dongel (Huawei E1750)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

för några månader sedan skaffade jag mobilt internet ifrån Telenor. I förra veckan kollade jag i "Aktivitesthanteraren" (eller vad den heter i OSX ) och upptäckte att Telenors programvara Stay Connected använder extremt mycket minne. För närvarande över 400 mb och det känns lite mycket. Är det någon som känner igen sig? Det känns som om programvaran har en rejäl minnesläcka. Min 3g-dongel är utav typen Huawei E1750.

Ola

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-11-03 22:49
Ursprungligen av ola.adolfsson:

Hej,

för några månader sedan skaffade jag mobilt internet ifrån Telenor. I förra veckan kollade jag i "Aktivitesthanteraren" (eller vad den heter i OSX ) och upptäckte att Telenors programvara Stay Connected använder extremt mycket minne. För närvarande över 400 mb och det känns lite mycket. Är det någon som känner igen sig? Det känns som om programvaran har en rejäl minnesläcka. Min 3g-dongel är utav typen Huawei E1750.

Ola

Jag har inte märkt av det du nämnet (jag stänger ner appen när jag inte använder den, samt använder inte det mobila bredbandet alltför ofta heller). Jag har mitt mobila bredband via Bredbadsbolaget, som i sin tur använder sig av Telenor.

Sedan brukar jag oftast, inte alltid, använda mig av StayConnected för att låsa upp pinkoden, sedan stänger jag programmet och ansluter via Nätverksinställningarna (bockat i "Show modem status in menu bar", man kan använda den ikonen för att ansluta med mm). Jag har dock funderat på att deaktivera pinkoden helt så att man slipper den delen.
Kanske inte är svar på din fråga gällande minnesslukandet, men kanske en workaround

Grymt tips, det funkade perfa att koppla upp sig utan Stay Connected. Fick göra en liten inställning men det var inget svårt. TACK!!

Ola

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-11-03 23:24
Ursprungligen av ola.adolfsson:

Grymt tips, det funkade perfa att koppla upp sig utan Stay Connected. Fick göra en liten inställning men det var inget svårt. TACK!!

Ola

Glad att det hjälpte

Här kommer bilder på hur det är inställt för mig (ifall någon mer undrar):
1:a bilden dyker upp när man klickat på "Advanced" där anger man vilken typ av modem osv det gäller, samt APN.
Den andra bilden är egenskaperna för enheten (i detta fallet "StayConnected"), där skriver man "*99#" (utan citationstecken givetvis ) som telefonnummer.

Tack för tipset. Jag gjorde faktiskt precis som du tipsade om men följde denna guiden istället:

Så installerar du Huawei 3G-modem på Mac - Allt om Mac

Men tack ändå, nu slipper jag Stay Connected skräpet

Jag hittade även att man skulle ändra vissa inställningar under flicken "PPP". Boka ur följande:
* USE TCP header compression
* Send PPP Echo packets.

Ola

Nästa del i projektet blir att få OSX att koppla upp sig när dongeln kopplas i. Undrar hur det ska gå till

Hej Får det inte att fungera!
Har ett annat modem "Opticon icon 225"

Efter att ha installerat Stay connect programmet så har jag 2 st extra gränssnitt.
GTM HSDPA WAN och GTM HSDPA APP.
Konfigurerade Appen enligt beskrivningarna!
Men när man försöker att ansluta med den så ansluter GTM HSDPA WAN och får grön "lampa". Men efter en stund så får jag följande fel meddelande.
"Nätverksanslutning
Det inträffade ett fel med modemet. Försök att ansluta igen. Om problemet kvarstår kontrollera du dina inställningar och kontakta administratören"

Och jag kommer inte ut på internet!

Mao så saknar det ngt!

Har du deaktiverat PIN-koden i modemet?

Jo, den är deaktiverad!

1
Bevaka tråden