Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Sophos Antivirus värt 0 kr? (gratis download)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-02 18:31

Jag såg just på Tuaw att Sophos ger bort sin Antivirus för Mac OS till hemanvändare.

Jag har ClamXAV installerad, men den är ju lite meckig och känns inte som nån premiumlösning. En snabb sökning visade att Sophos visserligen diskuterats här 2002, 2004 och 2008, men jag tänkte höra om nån har nyare insikter om hur Sophos är idag? Är det nåt att ha? Laddar ned nu och tänkte prova att installera på en mindre viktig Mac...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-02 18:44

Behövs inte. Det är väl därför dom ger bort det. :-D.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-02 18:55

Mmm, jag såg din smilie men svarar ändå.

Jo, det behövs Antivirus på Mac också. Flockimmunitet hjälper både datorer och människor. Jag vill inte sprida vidare ett Windowsvirus som nån råkat skicka till mig. Och bara för att det inte kommit många virus mot Mac OS än, betyder det inte att det inte kan komma. Jag har aldrig haft nån tjuv framme och ryckt i handtaget på min lägenhetsdörr, men jag låser ändå varje gång jag går hemifrån.

Sophos talar förstås i egen sak, men de har inte fel i att det finns hot. Om de vill ge bort sin inte-kritiskt-nödvändiga applikation till mig gratis så tänker jag åtminstone testa.

Ursprungligen av alamode:

Mmm, jag såg din smilie men svarar ändå.

Jo, det behövs Antivirus på Mac också. Flockimmunitet hjälper både datorer och människor. Jag vill inte sprida vidare ett Windowsvirus som nån råkat skicka till mig. Och bara för att det inte kommit många virus mot Mac OS än, betyder det inte att det inte kan komma. Jag har aldrig haft nån tjuv framme och ryckt i handtaget på min lägenhetsdörr, men jag låser ändå varje gång jag går hemifrån.

Sophos talar förstås i egen sak, men de har inte fel i att det finns hot. Om de vill ge bort sin inte-kritiskt-nödvändiga applikation till mig gratis så tänker jag åtminstone testa.

Alla som kör Windows borde rimligtvis ha ett skydd. Annars kan man faktiskt skylla sig själv. Vad gäller utvecklingen av "skarpa" virus till Mac OS X så om det uppstår så är det väl ett problem som man får tag i när man väl står inför det. Tills dess har jag svårt att se någon motivering till att slöa ner datorn med ett antivirusprogram.

Vägrar sunka ner min egen burk för utifall att någon Windowsmupp skulle kunna få virus.
Har de valt Windows får de ta konsekvenserna av det.

Jag har aktivt valt Mac för att bl a slippa såväl virus som Antivirus-program.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 03:07

To each his own. Undviker att göra fler analogier förutom den med att låsa ytterdörren...

Själv vill jag aldrig sprida ett virus om jag kan undvika det enkelt. Ärligt talat, om mina maccar från 2006 och 2007 kan söka virus utan att jag märker av det så undrar jag vad ni kör på för hårdvara. Om kostnaden för mig är noll och vinsten för mig är låg* - men vinsten kan finnas för andra så tänker jag köra vidare. Jag tjänar inget på att sortera returpapper heller. (*vinsten är möjligen noll, men alternativkostnaden i form av tappat rykte om jag sprider virus är inte noll)

Återkommer med recension när jag rullat Sophos ett tag. Tills dess: om någon har input eller tips om Sophos Antivirus så vore det välkommet. Jag behöver dock inte fler som förklarar varför det är korkat att köra antivirus - jag har hört vad ni säger, jag håller bara inte med. Chill.

Senast redigerat 2010-11-03 04:34
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-03 07:37

Konstigt resonemang där alamode. Alltid, då man som Macanvändare för fram en av de stora fördelarna med Mac OS X, att det inte finns några virus, för man höra att det är minsann inget problem på windows heller, bara man använder sunt förnuft. Trots detta sunda förnuft så vill windowsfolket gärna se att vi som använder Mac OS X använder ett virusskydd för att inte sprida virus och många som switchar är väldigt säkra på att det verkligen behövs ett virusskydd även på Macen, för i deras värld är det helt omöjligt att det inte kan finnas virus till Macen trots deras övertygelse om det sunda förnuftets seger över dessa.

Vet inte hur många trådar som startats av "oroliga" switchers i detta ämne de senaste åren, men det börjar bli tröttande och denna typ av tråd borde modereras hårdare.

BTW har du hört om någon som tappat all sin versamhet för att den råkat sprida ett virus, Mac eller Windows? Inte jag och i min branch har det florerat gott om virus hos de som kört win.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 18:23

Suck. Har lite svårt att undvika svara på det som personligen riktas mot mig.

Ursprungligen av MatsOlov:

Konstigt resonemang där alamode.

Vilket resonemang? Det där om att jag låser dörren trots att jag aldrig haft en inbrottstjuv som ryckt i handtaget? Eller det faktum att jag sorterar returpapper trots en mycket liten konkret vinst för mig? Bemöt punkterna med riktad kritik istället för att kollektivt avfärda dem som konstiga, tack.

Ursprungligen av MatsOlov:

Alltid, då man som Macanvändare för fram en av de stora fördelarna med Mac OS X, att det inte finns några virus, för man höra att det är minsann inget problem på windows heller, bara man använder sunt förnuft.

Alltid? Det har jag nästan aldrig hört. Alla jag pratar med säger att självklart ska man ha antivirus på professionella Windowsinstallationer. Problem som kan lösas med $49/år är inga reella problem, de är bara en kostnad. Vi hänger tydligen i olika kretsar.
(F.ö. intressant att avsaknaden av virus är en av dina stora fördelar med Mac. Innovativt användargränssnitt, minimalt strul, stabil hårdvara, unix-baserat os, fantastisk service, stilful design, fungerande ekosystem, bra kors-enhets-integration, legal mediamarknad, ... osv. "Allt bara funkar" kommer långt före "å inga virus" för mig.)

Ursprungligen av MatsOlov:

Trots detta sunda förnuft så vill windowsfolket gärna se att vi som använder Mac OS X använder ett virusskydd för att inte sprida virus

Jag löper som man mycket liten risk att få svåra negativa konsekvenser av pappilomavirus. Dock kan jag ge en kvinna cancer och göra henne steril om jag ger henne det. Hyfs, sunt förnuft och allmän medmänsklighet gör att JAG inte vill sprida något elakt till en annan människa, även om den tar korkade beslut (som att köpa Windows, eller att ha sex med mig ) Alltså skyddar jag mig ordentligt. Varför skulle det vara annorlunda i datorvärlden? Så självgod är jag inte att jag vill skriva alla andra på näsan hur mycket sämre de är.

Ursprungligen av MatsOlov:

och många som switchar är väldigt säkra på att det verkligen behövs ett virusskydd även på Macen,

Jaså? De flesta som frågat mig får svaret "Nja, du måste inte, men det skadar inte, och det är sjysst mot andra" - och då tror de på det jag säger. Varför du inte lyckas kommunicera ut ett trovärdigt budskap, det vet jag inte.

Ursprungligen av MatsOlov:

för i deras värld är det helt omöjligt att det inte kan finnas virus till Macen trots deras övertygelse om det sunda förnuftets seger över dessa.

Här förstår jag inte riktigt vad du vill, ser ut som du bara raljerar. Du måste haft otur med de människor du mött, de verkar varken lyssnande eller intelligenta.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vet inte hur många trådar som startats av "oroliga" switchers i detta ämne de senaste åren, men det börjar bli tröttande och denna typ av tråd borde modereras hårdare.

De trådarna (google visar ett par per år) är för mig helt ointressanta, som du ser i denna tråd letar jag efter folk med erfarenhet och åsikter om Sophos Antivirus för att ta ett eget beslut om att ev. ersätta ClamXAV. Jag känner till de avvägningar det innebär att köra med/utan antivirus och har gjort mitt val på den punkten. Kanske vore det klädsamt att å nybörjarnas vägnar be dig (och andra) om ursäkt för att de ständigt ställer om samma fråga. Förlåt, å deras vägnar.

Ursprungligen av MatsOlov:

BTW har du hört om någon som tappat all sin versamhet för att den råkat sprida ett virus, Mac eller Windows?

Världen är inte svart eller vit, så: nej, jag har inte hört om nån som tappat hela sin verksamhet pga ett virus.

Ursprungligen av MatsOlov:

Inte jag och i min branch har det florerat gott om virus hos de som kört win.

Jag jobbar mycket med data- och säkerhetsfrågor och har kunder i kritiska verksamheter där det skulle vara allt ifrån ägg-i-ansiktet till avbrutna kundrelationer om jag skickar datorvirus. Så vill jag inte ha det. Jobbar du i andra branscher och med andra kunder så kan jag bara gratulera. Bra för dig, som det brukar heta.

Vissa inlägg här känns som nån slags tävling i vem som är mest Mac-religiös och jag är totalt ointresserad av att vara med i den debatten. Bra att du gillar Mac, bra att den gör dig odödlig. Själv har jag hellre säkerhetsbältet på än ber till gud om tur i trafiken. Föreslår att eventuella fortsatta diskussioner om hurdan funtad jag är som vill köra Antivirus på Mac OS tas i privat meddelande till mig. Eller en helt ny tråd.

Återigen, frågan var alltså: Är det någon som har erfarenhet av Sophos Antivirus och kan ge några kommentarer på det programmet?
Jag har kört det i ett halvt dygn nu - och noterade förresten att det kostat 32 sekunder CPU-tid på den tiden. Hm, kanske ska leta upp nåt virus och se om Sophos hittar det. Nån som vet var man hittar testvirus...?
Återkommer med utförligare rapport, såg att ClamXAV kommit en 2.0-beta också. Det får bli en till punkt på testlistan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-03 21:35
Ursprungligen av alamode:

Nån som vet var man hittar testvirus...?

Visserligen gammalt men detta användes i alla fall förr som testvirus; eicar | THE ANTI-VIRUS OR ANTI-MALWARE TEST FILE

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 18:52

En första uppdatering. Både Sophos och ClamXAV beta 2.0 hittade EICAR-viruset, men ClamXAV hittade det inte i Zipfilen eller när jag expanderade den, utan bara när jag öppnade själva virusfilen. Sophos larmade redan i zipfilsuppackningen.
Har inte haft mer tid att testa just nu, men båda två tar minimalt med datorkraft när de bara bevakar. Full scan är inget jag vill göra dagtid, däremot, utan det slår jag på sena kvällar så det går över natten. Så det har jag inte benchmarkat.
ClamXAV startar inte igång Sentry (realtidsbevakningen) vid installation, den måste slås på manuellt i preferences. Eller så var det en inställning som överlevde från min 1.0-installation.

Mer kommer...

Var vänlig respektera TS fråga, som handlar om erfarenheter av en specifik programvara, inte om allmänna funderingar om olika plattformar och personliga preferenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 23:05

Grymt Alamode!

Har läst hela tråden!
sitter själv i tankar på ett antivirus prog, Har googlat, å sökt i forum. svårt att hitta ett seriöst svar..

Hör gärna av dig när nu funnit nått vettigt som funkar med (mac air,pro å mini)

cHeers jOn

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-24 19:06
Ursprungligen av jbirgne:

Grymt Alamode!

Har läst hela tråden!
sitter själv i tankar på ett antivirus prog, Har googlat, å sökt i forum. svårt att hitta ett seriöst svar..

Hör gärna av dig när nu funnit nått vettigt som funkar med (mac air,pro å mini)

cHeers jOn

Tack. Har kört Sophos på Minin, ska köra ett tag till på nya Air, och lägga in det på en gammal MBP också. Kortfattat: Sophos gratisversion tar på sin höjd nån minut cpu per dag (on access scan) och har inte gett några false positives. Har inte haft några trojaner eller virus på dessa knappt två månader, dock hittade den de testvirus som är omnämnda tidigare i tråden.
Uppdateringar sker helt i bakgrunden, man behöver inte vara it-chef för att fatta hur det funkar. Däremot tog det mig en minut att fatta hur jag stänger av on-access-scan när jag skulle installera nåt program och inte ville riskera att det blev tjall.

Jag körde även clamXav i ny betaversion, den är lite råddigare och har inte lika snyggt UI. Se även kommentaren ovan om scanning av zip-filer med smittade filer, där clamXav inte kom lika långt som Sophos. Skillnaden emellan dem är än så länge inte så stor, jag skulle rekommendera Sophos framför ClamXAv i nuläget, om du inte nödvändigtvis vill stöda Open Source. Om Sophos börjar ta betalt så vete tusan om jag skulle stanna kvar på den.

Jag får återkomma om jag hinner göra en ordentlig test (rimligen händer det nästa gång nån skickar ett virus-email till mig, eller när jag klickar på en trojan...)

God Jul! / alamode

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 12:29
Ursprungligen av onnyt:

...för de av oss som redan bestämt oss för att köra program som kan skydda oss och resten av pc-världen mot trojaner, virus och otrevligheter. Ha ha ha kul.

Försökte vara self deprecating, men -hoppsan- det gick visst inte fram över internet. Mea Culpa.

Snälla ni andra, jag förstår att ni inte vill köra antivirus, och det är ok med mig. Live and let live. Mina parametrar ser annorlunda ut, respektera det.

Tips till debattörerna, det finns två sätt att vinna en debatt:
1. Förkunna att motståndaren är en idiot, eller sysslar med idioti. Hoppas att alla fattar varför.
eller
2. plocka isär motståndarens argument och få honom och alla andra att förstå varför han är en idiot.

jag rekommenderar nummer 2. Särskilt då det sker växelvis i ett fram-och-tillbaka-förfarande, där man läser och svarar på senast gjorda inlägg i frågan. Jag tog mig t o m friheten att skapa en ny tråd för denna sidodebatt: Antivirus på Mac OS = idioti? Och ber vänligen om ev vidare inlägg där. Kanske kan nån moderator flytta lite off-topicinlägg (inkl mina svar) dit?

Här i denna tråden vill jag höra och dela med mig av erfarenheter av Sophos, ClamXav och andra program. Gärna gratisprogram.

Slutligen vill jag be om ursäkt om jag varit för hård i tonen. Hoppas julens stjärnor lyser på er alla!

Denna tråd efterlyser erfarenheter av en specifik programvara. Alla inlägg som handlar om huruvida anti-virus behövs eller inte har flyttats till en egen tråd.

Fler inlägg av sådan off-topic-typ i denna tråd kommer att raderas utan föregående varning.

// I egenskap av moderator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-07 21:29

Några nya upptäckter i frågan om Sophos? Är det bara alamode som kör detta eller ngn mer som har erfarenhet? skall göra en clone och tänkte passa på att "städa" om det behövs innan. Dumt att ta med skit in redan från början till ny HDD
Tänkte att det gått en månad sen jul, styvt...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 19:31

Inte helt relevant, men eftersom det är samma företag så. Inom windowsvärlden är inte Sophos något speciellt att rekommendera.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 21:03

Jag kör det fortfarande på familjens alla maccar, två månader nu. Inga problem, men det finns inte så mycket att detektera, så svårt att säga om det är heltäckande eller bara ok. Jag scannade emailen igår och den hittar förstås en massa godis i min IMAP Spam-folder - och i Time Machine's backup av dessa email. Sophos klarar inte att städa upp i Time Machine's sparsebundle, däremot erbjuder den sig att radera emailfilerna. (Eftersom jag kör IMAP skulle de förmodligen synkas tillbaka in på hårddisken om man bara raderar filerna).
Alltså ser det bra ut (VG?) vad gäller att detektera WIndowsvirus, däremot knappast G vad gäller att rensa bort dem.
Förmodligen borde jag exkludera Time Machine Sparsebundle ur scanningen. Och Sophos borde fixa uppstädningen av email via nåt Mac OS X Mail-api. (De borde väl förresten automatiskt exkludera Time Machine också, eller ha det under inställningarna).

Antiviruset tar fortfarande barockt lite datorkraft, jag har i praktiken aldrig känt av den under On-Access Scan och Activity Monitor visar kanske någon minuts total använd CPU-tid per dag. Jag skulle nog inte betala för Sophos, men gratis är gott. ClamXav har jag slutat köra eftersom Sophos var så smidigt och det syntes bättre vad den gör.

Jag fick lite feedback från andra om att Sophos scheduled scanning av hela diskar suger pga att den sänker datorn helt medan den kör - vilket låter precis som mina tidigare erfarenheter av Antivirus på Windowsplatformen. Jag kör mest On Access Scan nu, så jag känner inte av det. Kanske är det det som är tricket. Scanna hela disken kan man väl göra på nätterna, om man känner för det. Är disken en gång virusfri så tar On Access Scan en titt på alla nya filer, det får räcka för mig.

(ps: eventuella debatter om antivirus vara eller inte vara hänvisas till annan tråd)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-09 11:03

De tio vanligaste virusen i din Mac | Pryl | Aftonbladet

Läs om de fantastiska fynden av "virus" för Mac som Sophos antivirus har hittat. Av Aron Andersson/MetroTeknik.

Citat:

Sophos har nu släppt en lista över de vanligaste virusen på Mac-datorer. Listan baseras på information från 50 000 användare.

Citat:

Ett stort försäljningsargument för Mac-datorer har varit att de inte drabbas av virus. Och även om virus förekommer i mycket mindre utsträckning än i Windows är listan ett bevis på att virus drabbar även Mac-datorer.

Citat:

Virusen på listan är skapade för operativsystemet Windows, vilket gör att de inte är skadliga för Mac OSX.

Hur kan någon skriva så mycket skit i en så kort artikel? Hur kan man skriva att mac "drabbas" då en Mac med OS X bara lagra den aktuella filen!

Denna lista som Sophos upprättat visar dessutom bara vad dom är ute efter, att skapa panik för att i ett senare skede kunna sälja sitt skitprogram.

Ursprungligen av MatsOlov:

...Läs om de fantastiska fynden av "virus" för Mac som Sophos antivirus har hittat. Av Aron Andersson/MetroTeknik...

Den artikeln är nästan 3 månader gammal, och har redan diskuterats och kritiserats här på forumet.

http://www.99.se/natverk-sakerhet/282534-aven-mac-drabbas-virus-enligt-metro.html

Du får gärna fortsätta den diskussionen där, men vi behöver inte ta den här också.

/Mod

MatsOlov, det är ingen nyhet att de flesta virus är riktade till Windows, men precis som artikelförfattaren, och för att inte nämna trådskaparen, säger så handlar det dels om säkerhet för den egna Windows-miljön, och inte minst att sprida saker vidare, dvs. kollektiv immunitet.

Man kan ha olika uppfattningar om huruvida det är viktigt, men det är inte vad trådskaparen efterfrågar. Var alltså vänlig att ta sådana synpunkter i den andra tråden:

http://www.99.se/natverk-sakerhet/283386-antivirus-pa-mac-os-idioti.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-10 12:40

Tack för uppdateringen alamode. Tror jag kör på i vilket fall. Klart att gratis är gott
Men verkar inte vara ngt som man lägger pengar på den stund de ska ha betalt för det.

//TFP

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-10 17:52

Fick även detta i inboxen av en annan medlem, en mindre positiv recension:

Citat:

Sophos envisas med att skanna hårddiskarna hela tiden, inkl. min TimeMachine volym som innehåller hundratusentals filer är konstant uppvarvad. Trots att jag kört den stora initialskanningen. Det innebär att man hela tiden måste sitta och vänta på att diskarna ska bli tillgängliga för vanliga program.
Jag tycker att efter initialskanningen så ska bara arbetsminnet skannas, alltså filer som tillkommer, flyttas, används etc. Filerna som bara ligger lagrade behöver ju inte skannas igen.

(Jag upplever inte nån väntan, eftersom jag aldrig kör hela-disken-scanning utan bara On Access Scan. Helt enig om att scannade filer inte behöver scannas om.)

Citat:

Dessutom lämnar användargränssnittet en del att önska. När jag skannade min BootCamp partion så fick jag en lista på misstänkta filer men programmet kunde inte själv flytta filen till karantänmappen men gav heller inte hela sökvägen till filen så att man manuellt skulle kunna plocka bort filerna.

(Jag håller med om att Sophos är dålig på att verkligen åtgärda hittade hot, eller ens visa full sökväg. Man saknar Option-Click för att gå till filen i Finder...)

Citat:

Så Sophos är nu avinstallerat på alla maskinerna. Jag tar hellre smällen den dag det händer något än att sitta och trumma med fingrarna, väntande på svar från diskarna.

Ett helt OK val, alla får bestämma hur de vill göra.

Och slutligen:

Citat:

jag har inte fångat några "malwares" för Mac. Däremot så hittades några i spelkrack på Win sidan. Det märkliga är att Symantec för Win inte hittar dem

...vilket är riktigt underligt. Antingen så hittar Sophos på egna virus, eller så är den noggrannare än Symantec!?

(inget namn publicerat eftersom medlemmen inte nödvändigtvis ville ner i de här skyttegravarna...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-10 21:04

Mer bra feedback med andra ord, man tackar. Får la se sen, tänkte dra bytet till helgen så antingen funkar det som för dig alamode, tänkte nog mest köra on access jag med, och då är det inte ngt problem, eller så får man ju plocka bort det. Som sagt, gratis program slipper man ju ha ågren för om man slänger

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 14:50

Testet fortsätter: jag laddade med flit ned den nya stjärnan på Malware-himlen MacDefender och Sophos tycker INTE att det var nåt problem. Den laddar ned, unzippar och kör igång installationsprogrammet utan virusvarning.
Ett klart underbetyg för Sophos, tycker jag. Ska testa igen om nån dag och se om de fått till en signatur för den.
(Innan jag hittade MacDefender skickades det över en del PC-malware, de stoppades alla av Sophos, men det räcker ju inte...)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-11 19:48

Inte förrän idag 11 maj så fattade Sophos att MacDefender är en skadlig trojan. Så sent som i söndags gjorde jag en uppdatering av virussignaturerna och scan av MacDefender, då utan varning. Idag hittade Sophos äntligen farligheter, och varnar och stoppar mig från att öppna filen.

Det måste ju anses vara ett underbetyg.

1
Bevaka tråden