Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt med fullt ös.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2010-11-02 21:43

Hallå!

Sitter på en macbook från hösten 2008. Känns som den börjar bli trött nu efter drygt 2 års användning. För något halvår sedan började fläktarna dra igång lite hur som helst, inte efter speciellt hårt arbete direkt utan bara efter några minuters användande med safari. Kan dessutom nämna att jag kör med det där programmet som blockerar flash som ju har tendens att dra igång fläktarna.

Gjorde precis nyss en ominstallation med Snow Leopard för att se om det kanske var en massa gamla program som åt upp processorkraft men problemet kvarstår. Troligtvis är väl fläktarna skapligt dammiga och borde väl vara det efter att ha kört åtskilliga 1080p- samt 720p-filmer, även Football Manager brukar få igång fläktarna..

Har letat och googlat efter något svar men har inte hittat någon bra lösning förutom att byta fläktar osv men jag tror nog bara att en städning skulle kunna räcka. Hörde att en verkstad tar typ 1000:- för en timmes arbete och det känns inte värt.

Tacksam för tips

Såhär kan det se ut. Du behöver nog inte byta fläkten om den inte är helt trasig, men damma ur datorn hjälper.

Köp en flaska med tryckluft på burk och följ en guide på ifixit.com
Det är inte så väldans mycket som du behöver skruva för att komma åt fläkten i din dator.

  • Medlem
  • Motala
  • 2010-11-03 11:40

Schyssta svar! Letade lite på ifixit och fann denna guide:

Installing MacBook Core Duo Fan - Page 4 - iFixit

Borde ju räcka att dra till steg 11 så att jag kommer åt fläktarna va? Vore ju guld om det här funkade!

Absolut! Lycka till

  • Medlem
  • Motala
  • 2010-11-03 22:40

Allting gick perfekt tills den ena skruvjäveln på baksidan, figur 5 i guiden, en av de "orangea" skruvarna... Skruvar och skruvar men den kommer inte ut, skakade lite med datorn upp och ner men utan resultat, magnetmejsel eller ej, lika illa..

Så nära liksom! Kan man gå in på macforum och be dom dra ut just den kanske eller finns det någon annan lösning?

Är du säker att det är rätt skruv?

1
Bevaka tråden