Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

uppspelning i FCP 7.0.3 hänger sig

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har googlat och letat lite här och var men utan framgång. När jag ska spela upp klipp eller sekvens får jag badboll om min dator har varit igång ett tag. Startar jag om så funkar det perfekt.

Först tänkte jag att det kanske var program som t.ex Photoshop eller liknande som inte släppte minne efter att man använt det men jag har upplevt samma problem även om jag startar om, inte öppnar ett enda program mer än FCP och sedan jobbar en stund. En stund = cirkus 30 minuter. Kan det vara så att FCP käkar minne och inte släpper det efter att det är klart? (Jag har c:a 100 GB scratchdisk)

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-01 21:28

Vad är det för typ av format som du försöker spela upp?

Är det någon form utav .mp4 eller h264 så kan datorn få spunk om den inte är i det starkaste laget.

Det är apple prores 422 hq. Jag misstänker att det är ett ganska ok format. Jag kör på en hyffsat ny macpro med 12 gb ram.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-02 13:32

Oj Apple ProRes är det formatet som ska lira allra bäst i final cut. Någonting är fel! Är ProRes filen i fungerande status? Är själva klippet renderat till ProRes?

Japps. Det är i klockrent skick (så vitt jag kan se). Känns som att något program äter minne / kraft efter en stund. Fattar inte. Startar om och då är det helt ok i en halvtimme / timme...

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-02 18:30

Det låter ytterst misstänksamt! Gör såhär.

Ta ner Menumeters, den visar CPU, minne och allt sånt med ett väldigt enkelt och litet gränssnitt.

http://www.ragingmenace.com/software/download/MenuMeters.dmg

Installera det och kolla vad ditt minne säger.

Sen den där scratchdisken du har? Du säger att du har 100gb. Är det en intern disk?

Tack! Det ska jag prova! Japp, scratchdiskarna är interna. 7200 rpm Western Digital S-ATA.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-02 18:42

Eller starta Aktivitetskontroll som följer med OSX.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-02 18:44

Ja prova det och återkom med vad den säger!

Gjort bägge men den peakar inte trots badboll. Något hänger sig i FCP verkar det som. Satans skumt. Efter en omstart så är allt frid och fröjd. I ett tag. Nu faktiskt i några timmar. Men sen helt plötsligt när man vill spela upp något så blir det badboll... Då måste man starta om igen. Zzzzz.

Längtar till FCP 8.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-02 19:19

Vad är det för projekt? Det låter väldigt konstigt. Hur ser alla dina settings ut i själva projektet?

Vart kommer huvudmaterialet ifrån? Från en HDCAM, HDV,DV?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-03 22:14

Final Cut Express

Någon som vet om det är ngn uppgradering på gång ang Final Cut Express?
Eller skall det självdö?
Verkar som om allt bara kretsar runt Final Cut Studio?

Kanske är grafikkortet som är trasigt. Eftersom det händer först när du kört en stund.

1
Bevaka tråden