Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd: Garanti och service av Appleprodukter

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-21 20:07

I denna tråd finner du information angående Apples garanti och service/support. Hjälp gärna till att komplettera och rätta eventuella faktafel.

Garanti & support från Apple
Apple ger dig 1 års garanti och 90 dagars kostnadsfri support för datorer. Apples övriga produkter varierar garantitid och supporttid.

Vad innebär garanti egentligen?
Garantin täcker alla fel som uppkommer som användaren ej själv orsakat. Garanti är inte någon "drulle-försäkring".

Vad täcker garantin egentligen?
Garantin täcker den konfiguration/de komponenter som beställdes vid inköpstillfället.

Förlängd garanti från Apple
Genom att köpa AppleCare Protection Plan, förlänger du din garanti med 2 år, förutsatt att AppleCare PP är aktiverat inom perioden för 1 års garantin. Du förlänger även supporttiden till totalt 3 år (90 dagar + 275 dagar + 2 år).

Aktivera AppleCare Protection Plan
Du kan aktivera din Appleprodukt antingen via Apples hemsida eller via deras supporttelefon. Obs, glöm inte att spara aktiveringsbekräftelsen!

Behövs aktivering av AppleCare Protection Plan om jag köper den tillsammans med min Appleprodukt?
Om du köper till AppleCare Protection Plan samtidigt med din Appleprodukt, så registrerar och aktiverar Apple den åt dig. Och du själv behöver inte aktivera den.

Aktivera AppleCare Protection Plan efter utgången garanti
Apple kan godkänna aktivering efter utgången garantitid om du kan bevisa att du köpt AppleCare Protection Plan inom den garantitid som medföljde produkten vid inköp.

Reklamationsrätt enligt svensk lag
Enligt svensk konsumentköplag har kunden 3 års reklamationsrätt. Efter Apples 1 års garanti, är det upp till kunden att bevisa eventuella fabriksfel.

Fabriksfel efter garantin har gått ut
Om du bevisar inom 3 år (reklamationsrätt enligt konsumentköplagen) att felet är ett fabriksfel, genom att låta tekniker som är godkända av Apple, kontrollera felet och bekräfta till Apple att felet ej är ditt fel, så kan Apple godkänna fri service av din produkt.

Gäller garantin om jag bytt ut komponenter?
Om det är komponenter som Apple har godkänt som Do it yourself-installation (DIY) så gäller din garanti fortfarande. Dock gäller inte fri service på de komponenter du själv har satt in. Eller om felet har orsakats av de komponenter du själv satt in.

Viktigt dokument utan AppleCare Protection Plan

  • Inköpskvitto (i pappersform eller elektroniskt) för din Apple produkt.

Viktiga dokument med AppleCare Protection Plan

  • Inköpskvitto (i pappersform eller elektroniskt) för din Apple produkt.

  • Inköpskvitto för AppleCare Protection Plan.

  • Aktiveringsbekräftelsen för AppleCare Protection Plan.

Jag har inte fått något köpkvitto!
Apple Store levererar inte köpkvittot tillsammans med produkten. Kvittot skickas elektroniskt eller per brev i efterhand. Detta gäller endast produkter som är köpt via Apple Store. Om du inte fått något kvitto, kontakta Apple Store och be dem skicka ett via e-post eller brev.

Jag saknar köpkvitto och jag ska lämna in för service!
Auktoriserade verkstäder kan kolla garantin mot Apples servicedatabas, men den ger i normalfallet bara en uppskattning om när datorn borde sålts. Har du köpt en dator som legat i lager länge kan det hända att systemet säger att garantin gått ut trots att det inte stämmer. Då måste du styrka garantin med kvitto.

Jag saknar köpkvitto och ska sälja Appleprodukten!
Om Appleprodukten är köpt via Apple Store, kan de i efterhand skicka ett köpkvitto via e-post eller per post.

Senast redigerat 2007-08-28 13:27

Bra initiativ och sammanfattning. Har dock två synpunkter.

Auktoriserade verkstäder kan kolla garantin mot Apples servicedatabas, men den ger i normalfallet bara en uppskattning om när datorn borde sålts. Har du köpt en dator som legat i lager länge kan det hända att systemet säger att garantin gått ut trots att det inte stämmer. Då måste du styrka garantin med kvitto.

Apple, eller snarare AppleStore, kanske kan skicka ut kvittokopia i efterhand, men bara på datorer de har sålt. Det gäller inte datorer som sålts av fristående återförsäljare.

Funderar annars på att klistra tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 01:18
Ursprungligen av ohennig:

Bra initiativ och sammanfattning. Har dock två synpunkter.

Auktoriserade verkstäder kan kolla garantin mot Apples servicedatabas, men den ger i normalfallet bara en uppskattning om när datorn borde sålts. Har du köpt en dator som legat i lager länge kan det hända att systemet säger att garantin gått ut trots att det inte stämmer. Då måste du styrka garantin med kvitto.

Apple, eller snarare AppleStore, kanske kan skicka ut kvittokopia i efterhand, men bara på datorer de har sålt. Det gäller inte datorer som sålts av fristående återförsäljare.

Funderar annars på att klistra tråden.

Tack för korrigering av faktan. Jag saxa ditt stycke rakt av. Det var bra formulerat.

  • Medlem
  • 2008-05-12 10:13

Faktajustering

Ursprungligen av Reisan:

Behövs aktivering av AppleCare Protection Plan om jag köper den tillsammans med min Appleprodukt?
Om du köper till AppleCare Protection Plan samtidigt med din Appleprodukt, så registrerar och aktiverar Apple den åt dig. Och du själv behöver inte aktivera den.

Det gäller dock inte om du köper din Appleprodukt och APP av en återförsäljare. Då behöver du aktivera APP:n själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-05 20:59
Ursprungligen av Reisan:

Jag har inte fått något köpkvitto!
Apple Store levererar inte köpkvittot tillsammans med produkten. Kvittot skickas elektroniskt eller per brev i efterhand. Detta gäller endast produkter som är köpt via Apple Store. Om du inte fått något kvitto, kontakta Apple Store och be dem skicka ett via e-post eller brev.

Jag saknar köpkvitto och jag ska lämna in för service!
Auktoriserade verkstäder kan kolla garantin mot Apples servicedatabas, men den ger i normalfallet bara en uppskattning om när datorn borde sålts. Har du köpt en dator som legat i lager länge kan det hända att systemet säger att garantin gått ut trots att det inte stämmer. Då måste du styrka garantin med kvitto.

Jag saknar köpkvitto och ska sälja Appleprodukten!
Om Appleprodukten är köpt via Apple Store, kan de i efterhand skicka ett köpkvitto via e-post eller per post.

Rätt lustigt, nu har jag själv dilemmat relaterat till ovanstående citerade rubriker! Ska ringa Apple Kundtjänst och be dem skicka köpkvitto elektroniskt. Hoppas de kan göra det efter lite mer än två år sen jag köpte produkterna.

Är du privatkund - då har du mer rättigheter!

Eftersom jag själv råkat illa ut med en knappt 15mån gamal iMac som havererat - utan APP. Jag har valt att processa mot Apple. Det är något jag rekommenderar att göra, hellre än att betala räkningen. Företag som säljer på Svenska marknaden ska följa de riktlinjer som finns utan större anmodan - företag som inte följer detta ska förlora trovärdighet och på sikt försäljning. Seriösa företag ska premieras.

Så, stå på dig.

Vid kontakt med konsumentvägledare så sades det att vid såpass avancerad utrustning som en dator, åligger det trots allt säljaren att bevisa att kunden hanterat varan oaktsamt, eller på icke avsett sätt för att den 36månader långa reklamationsrätten inte ska gälla.
Praxis säger annars att man på lekmannamässig grund ska kunna bevisa att felet är ursprungligt, dvs det behöver inte vara så speciellt komplicerat. Man ska utgå från att den ska fungera 36mån, och gör den inte det trots att du skött varan korrekt bör det göras utom tvivel att felet är ursprungligt. Det finns självklart tveksamma fall med normal förslitning, som möss eller optiska enheter med mekaniska delar. Ett logik, grafikkort eller PSU som havererar är tveklöst ursprungligt.

I mitt fall vägrade Apple att godkänna reparationen trots att dessa villkor är uppfyllda. Apple vägrade dessutom vid anmodan att specificera på vilken grund de avslog begäran.

Ett gott råd vid alla garantiärden är att skriva ner alla kontakter, tidpunker, spara mail etc. för framtida referens. Jag hade en stark misstänksamhet mot Apple redan innan, så jag höll koll på vad som sagts och gjort - när. Det ökar din trovärdighet i kommunikationen.

Direkt när du får en "konflikt" ring din konsumentvägledare. Be gärna supportfolket skicka över information till dig (två av tre utlovade mail från Apple uteblev i mitt fall).

Din konsumentvägledare kan egentligen inte göra mycket annat än att hänvisa dig till ARN som får pröva ditt ärende. Att fylla i en anmälan till ARN är inte så vårt, konsumentvägledaren guidar dig rätt.

En kommentar om Apple Store online. Det är ett företag registrerat utomlands och det gör egentligen inte saken svårare, men du bör om möjligt välja att köpa din dator hos en Svensk handlare.

Jag har inte kommit så långt att ARN:s utlåtande är klart. Men helt klart är att det inte är bra att ha anmälningar hos ARN hos sig.

Glöm inte att du som kund inte ska behöva betala för att Apple brister i sin kvalitetssäkrning. Alla företag brister, men det som verkligen räknas är hur man hanterar problem.
Eftersom jag själv är hårdvarudesigner inom data/telekom vet jag att elektronik ska hålla, och att det finns testmetoder. Klarar man inte tre år, har man gjort något generalfel!

Ursprungligen av Oscar P:

Är du privatkund - då har du mer rättigheter!

Eftersom jag själv råkat illa ut med en knappt 15mån gamal iMac som havererat - utan APP. J...........

.....
der. Klarar man inte tre år, har man gjort något generalfel!

Skönt att du inte blivit det minsta bitter av det hela.
Det skulle ju kunna knäcka vilken man som helst annars.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-21 02:04

Bra info!

Härligt med någon som utnyttjar sina rättigheter till fullo!
Att en dator anses såpass avancerad att den kan täckas till viss del i tre månader visste jag inte, trots att jag går en kurs om just dessa saker, så det är jag tacksam för att du delgett!

Min syster fick höra av killen i mac-butiken att AppleCare täcker allt, allt.
Till exempel om den blir stulen. (!)
Är det någon här som kan bekräfta det? Det låter som om de luras....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-24 21:45

AppleCare är ingen försäkring. AppleCare är en förlängning av garantin till totalt 3 år, samt telefonsupport i 3 år.
Det finns mer info på Apples hemsidor om vad AppleCare innehåller.
Blir datorn stulen, eller skadat på annat sätt än vad som normalt täcks av ursprungsgarantin, så är det nog hemförsäkringen som gäller.

Det finns också vissa plus med AC

om jag köper en dator och tar AC på den....
Samtidigt en skärm, en extra mus och en Time capsule ...

Så omfattas dessa OCKSÅ AV AC - om de finns på samma kvitto.

Gillar det, för det täcker in min egen Time capsule bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 23:26
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns också vissa plus med AC

om jag köper en dator och tar AC på den....
Samtidigt en skärm, en extra mus och en Time capsule ...

Så omfattas dessa OCKSÅ AV AC - om de finns på samma kvitto.

Gillar det, för det täcker in min egen Time capsule bra.

Det där är en bra grej tycker jag, en bra ursäkt för sig själv för att stoppa på sig alla möjliga teknikprylar från Apple när man köper ny dator... försöka få in så mycket som möjligt under ACPP-paraplyt liksom.

Hur lång garanti-tid har man på ett bytt logikkort från en aukt. verkstad? Har en struldator som stänger av sej när och hur som helst tyvärr..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-05 16:13
Ursprungligen av westerlu77:

Hur lång garanti-tid har man på ett bytt logikkort från en aukt. verkstad? Har en struldator som stänger av sej när och hur som helst tyvärr..

Jag tror inte det finns någon "standard" för det. Den ursprungliga garantitiden gäller förstås, om du har den kvar.
Normalt brukar verkstäder generellt säga tre månader på reparationer.... men det får du kolla med dem.

Finns det nån slags "gräns" för hur snart problem en ny dator ska dyka upp utan att det blir som fråga om reparation utan ett utbyte? Jag fick en utbytes-dator för två månader sedan och de vill ha in den på reparation för strömförsörjning...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-16 07:31

Vad gäller när man i 35e månaden fått delar utbytta på AC och sedan visar det sig att samma fel återkommer?

Yes!!

Kan man lämna in sin trasiga Ipod hos en återförsäljare eller måste man skicka in till Apple?

Ursprungligen av hugonystrand:

Kan man lämna in sin trasiga Ipod hos en återförsäljare eller måste man skicka in till Apple?

Var har du köpt den?
När köpte du den?

På apples hemsida jag köpte den ngn vecka efter julafton!

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 00:30

För den som har en trasig/strulande iphone så vill jag informera om att Reparera trasig iPhone | iPhonereparation.se reparerar allt som kan gå sönder på iphone 3g/3gs/4

MVH Patrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-01 20:07

Jag ska sälja min MacBook Pro och vill kolla här, det skrivs att man ska ha fått ett köpkvitto från Apple vid köp. Jag har fått ett antal mail, så vill dubbelkolla vilket det är som krävs, antar det är "Your Invoice #xxxxxxxxxx"?.

(Följdfråga: Det behövs alltså kvitto (fakturan?) även om datorn är såld via Apple Store och det räcker inte med serienummer på datorn?)

Ja, "Your Invoice #xxxxxxxxxx" är rätt.

Ska lämna in datorn på garanti ärende.
Men har köpt datorn begg och därav står datorn inte på mig.
Kommer det bli något problem?

Ursprungligen av lill_tulle:

Ska lämna in datorn på garanti ärende.
Men har köpt datorn begg och därav står datorn inte på mig.
Kommer det bli något problem?

Normalt sett så är det inga problem så länge du har ett kvitto på produkten och det inte föreligger misstanke om stöld.

kvitto när den var ny eller mellan mig och han som sålde den?
Har ju kartong och allt. Men dock inget kvitto.

Ursprungligen av lill_tulle:

kvitto när den var ny eller mellan mig och han som sålde den?
Har ju kartong och allt. Men dock inget kvitto.

Självklart skall du ha originalkvittot av den som du köpte datorn av.
det är ju en rätt bra försäkring mot att datorn inte är stulen.

Kvittot er emellan är ju egentligen inget man räknar garanti ifrån.

Är datorn 4 månader gammal kan de väl ta det på artikelnumret, men de har rätt kräva inköpskvittot (har jag för mig).
Är den nära gränsen för när garantin går ut så stämmer ju inte tillverkningadatumet riktigt med försäljningsdatumet och då kan det bli svårt att ta det på tillverkningen - den kan ju ha legat i lager en bra stund efter tillverkning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-14 22:49

Enligt Konsumentverket krävs inget kvitto vid garanti/reklamation, även om de tycker att det underlättar.

Ursprungligen av kenjon:

Enligt Konsumentverket krävs inget kvitto vid garanti/reklamation, även om de tycker att det underlättar.

Pratade med MacForum eftersom min iMac's hårddisk håller på att rasa.
Missade få med kvittot, tänkte att det spelar väl ingen roll...
Maskinen har AppleCare - det kan man ju se på nätet.

Enligt macForums personal så är det Apple som kräver ett kvitto för att "säkerställa att jag är den rättmätige ägaren ".

Låter lite som de gör något som inte har stöd i lagen här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-17 08:23

Jo det händer. Jag har köpt en Iomega hårddisk via AppleStore. Den pajade och jag ringde till dem. De hänvisade mej till Iomegas hemsida för support/utbyte.
Jag sa att som privatperson är det AppleStore som är min kontakt, enligt Konsumentlagen. Personen försvann en minut och kom tillbaka med beskedet att de skickar en ny hårddisk direkt, bad mej returnera den felaktiga efter att jag hade kopierat över datat.
De vill nog gärna ha samma regler i alla länder, men måste ju böja sej för lagarna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-29 22:54

För snart 4 veckor sedan, 3 augusti, lämnade jag in min iPad 2 på Media Markt där jag köpte den för att Home-knappen är glapp. Killen på Media Markt sa att Apple inte reparerar iPads, utan de verifierar felet och skickar en ny. Han sa att det skulle ta 2-3 veckor, vilket jag tyckte lät som ganske lång tid, framförallt om de bara skickar en ny. Men det var bara att gilla läget och vänta. Jag ringde Media Markt i fredags eftersom det då tagit mer än 3 veckor och då hade dom fortfarande inte fått min iPad.

Dåligt är ju bara förnamnet om ett sånt här garantiärende ska ta så lång tid.

Bevaka tråden