Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem efter flyttat iTunes bibliotek

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-01 12:57

Flyttade mitt bibliotek till en NAS i mitt nätverk och det fungerar bra men nu när jag lägger till musik manuellt eller köper från iTunes store så läggs filerna på min iMac istället för NAS:en? Känns som inställningen för biblioteket hoppat tillbaks, någon med detta problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 13:04
Ursprungligen av Robban B:

Flyttade mitt bibliotek till en NAS i mitt nätverk och det fungerar bra men nu när jag lägger till musik manuellt eller köper från iTunes store så läggs filerna på min iMac istället för NAS:en? Känns som inställningen för biblioteket hoppat tillbaks, någon med detta problem?

Vad jag har hört så är stödet för att ha musik på en NAS borttaget i o m senaste versionen av iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-01 13:21
Ursprungligen av Konrad:

Vad jag har hört så är stödet för att ha musik på en NAS borttaget i o m senaste versionen av iTunes.

Hmm det låter inte bra.

Ursprungligen av Konrad:

Vad jag har hört så är stödet för att ha musik på en NAS borttaget i o m senaste versionen av iTunes.

Nja, att kunna ha sitt bibliotek på en NAS ska inte vara ändrat.

Däremot har det blivit problem med vissa funktioner om man har en NAS som kör iTunes Server.

Se här t.ex:
iTunes 10 breaks compatibility with NAS servers - Mac Forums

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, att kunna ha sitt bibliotek på en NAS ska inte vara ändrat.

Precis det här har jag problem med i iTunes 10.x. Har själv i princip hela mitt bibliotek på två olika NAS. Så fort någon av dem mountas fryser iTunes, enda sättet jag kan få det att fungera är om jag kör programmet utan diskarna mountade.

Problemet uppstod i och med iTunes 10, varpå jag downgradade till min förra version (9.x) och fick det att fungera som vanligt igen. Var sugen på iOS 4.2 och uppdaterade därför till iTunes 10.1 i hopp om att problemet skulle vara löst, men det kvarstår.

Eftersom en nedgradering innebär en hel del jobb med biblioteket avstår jag gärna den här gången... Någon som känner till en möjlig lösning?

Ursprungligen av buddyhead:

...i princip hela mitt bibliotek på två olika NAS. Så fort någon av dem mountas fryser iTunes...

Har du provat att mounta diskarna först, och sedan starta iTunes?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat att mounta diskarna först, och sedan starta iTunes?

Japp, iTunes fryser då direkt vid start. Om jag inte har mountat diskarna startar iTunes som det ska. När jag i det läget begär en låt från någon av diskarna, hittar iTunes låten och börjar spela den (som vanligt) men hänger sig efter ungefär två sekunders uppspelning (låten spelas dock klart).

Ursprungligen av Robban B:

...Känns som inställningen för biblioteket hoppat tillbaks...

Är du säker på att NAS-volymen (där biblioteket ligger) är mountad när du startar iTunes på din dator?

Om inte, så väljer nog iTunes att köra med default-inställningar, dvs den tror att biblioteket ligger lokalt på Macen.

Senast redigerat 2010-11-01 13:58
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-01 13:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är du säker på att NAS-volymen (där biblioteket ligger) är mountad när du startar iTunes på din dator?

Om inte, så väljer nog iTunes att köra med default-inställningar, dvs den tror att bilioteket ligger lokalt på Macen.

Det känns som ett mer troligt problem då musiken som ligger där fungerar utmärkt. Finns det något program som gör att den alltid är mountad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-02 08:52
Ursprungligen av Robban B:

Det känns som ett mer troligt problem då musiken som ligger där fungerar utmärkt. Finns det något program som gör att den alltid är mountad?

Det finns trådar om att alltid ha mountade diskar.
Men enklast är att gå till Äpplet - Systeminställningar - Konton och dra disken från skrivbordet till dina Startobjekt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-02 13:16
Ursprungligen av kenjon:

Det finns trådar om att alltid ha mountade diskar.
Men enklast är att gå till Äpplet - Systeminställningar - Konton och dra disken från skrivbordet till dina Startobjekt.

Ok ska pröva det och se om det blir bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 13:42
Ursprungligen av Konrad:

Hittade en tråd om detta på Apples forum.

Apple - Support - Discussions - Itunes 10 & media servers /nas ...

Ja, och även den tråden handlar om när NASen kör någon form av Media Server-programvara (iTunes server).

Den handlar inte om att lägga iTunes-biblioteket på en extern disk.

Det är två olika saker.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 14:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, och även den tråden handlar om när NASen kör någon form av Media Server-programvara (iTunes server).

Den handlar inte om att lägga iTunes-biblioteket på en extern disk.

Det är två olika saker.

Visst, men något är ändrat i iTunes 10.x. Innan uppgraderingen så funkade det på ett enklare sätt.

Ursprungligen av Konrad:

Visst, men något är ändrat i iTunes 10.x. Innan uppgraderingen så funkade det på ett enklare sätt.

Ja, något är ändrat gällande iTunes Server.

Men "vårt" problem gäller inte iTunes Server.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-05 16:57

Jag lånar den här tråden lite. Hur gör man för att flytta ett iTunes-bibliotek på smidigast sätt? Jag har köpt ny MacBook Air och vill flytta över allt från min gamla MacBook hit istället, med allt vad iPhone-apps och inställningar heter.

Ursprungligen av Davey:

Jag lånar den här tråden lite...

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Och det finns massor av trådar om det du frågar efter. Sök lite, så hittar du nog en hel del tips.

Se här t.ex:
http://www.google.se/search?q=flytta+itunes+site%3A99.se

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-25 14:16

Nu verkar det fungera för mig, har lagt in mappen där musiken finns lagrad på nas:en som startobjekt och så här långt har det fungerat..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 14:28

Du kan prova att göra ett Applescript som mountar NAS först innan iTunes startar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan prova att göra ett Applescript som mountar NAS först innan iTunes startar.

Tack för tips! Är dock tyvärr inte helt kunnig när det kommer till Applescripts (eller snarare inte alls). Det enda jag försökt med hittills är att sätta den ena eller båda NAS som startobjekt, men det leder endast till att iTunes hänger sig direkt vid start.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-16 09:13

Om en NAS (eller annat centralt arkiv) går ner eller tappar kontakten med nätet verkar det som sagt att iTunes automatiskt växlar om till bibliotekets standardplats. Finns det något sätt att förhindra detta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-18 07:46
Ursprungligen av lensv:

Om en NAS (eller annat centralt arkiv) går ner eller tappar kontakten med nätet verkar det som sagt att iTunes automatiskt växlar om till bibliotekets standardplats. Finns det något sätt att förhindra detta?

Följdfråga... Är det endast musik som iTunes kan läsa från annan plats? Det verkar som att Mobile Applications hamnar i den lokala defaultmappen, trots att musiken ligger centralt!?!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-02 09:40

Ingen som har en aning om hur det ligger till (betr. ovanstående funderingar)?

Jag har min musik på en USB-hårddisk som hänger på Airporten. Jag tror jag såg den här problematiken när jag satte upp detta för några år sedan. Det jag gjorde var att byta ut iTunes Media-mappen mot ett alias till mappen på servern.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-07 10:46
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har min musik på en USB-hårddisk som hänger på Airporten. Jag tror jag såg den här problematiken när jag satte upp detta för några år sedan. Det jag gjorde var att byta ut iTunes Media-mappen mot ett alias till mappen på servern.

Allright! Jag får testa detta... Är det själva huvudmappen som du har flyttat/fixat alias till då (med hela dess innehåll)?

Ursprungligen av lensv:

Allright! Jag får testa detta... Är det själva huvudmappen som du har flyttat/fixat alias till då (med hela dess innehåll)?

Jag tror att jag tänkte så här...

Inuti mappen Musik/iTunes så finns databasfilerna som håller koll på alla låtarna och de betyg man satt etc. Detta vill jag ska åka med i TimeMachine-backupen. Därför gjorde jag alias på mappen iTunes Media. Resten ligger kvar lokalt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-10 13:52
Ursprungligen av Anders Täpp:

Därför gjorde jag alias på mappen iTunes Media. Resten ligger kvar lokalt.

Antar att du menar iTunes Music? Var du tvungen att ha samma namn på den nya målmappen förresten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-07 10:44

Jag är inte riktigt med här, kan vara jag som är dum men förklara gärna för mig.

Du har en NAS eller annan disk som inte är direkt ansluten till datorn via kabel utan går över nätverket. Jag förutsätter att du sedan har browsat in på denna disken från din dator och sedan dragit mediafilerna in i iTunes på din dator? Om så, då skrivs ju sökvägen för varje fil in för densamma i ditt iTunesbibliotek. Om då denna lagringsplats, NAS eller annan, inte längre är tillgänglig så ska iTunes bara meddela dig att filen inte kan hittas.

Händer inte detta? Vad händer då, rent praktiskt?

För egen del så har jag alla mina videofiler på en NAS och skulle jag inte ha denna mountad på datorn så meddelar givetvis iTunes mig, vid försök att spela upp någon av filerna, att det inte går för de är inte tillgängliga.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-07 10:51
Ursprungligen av zinned:

Jag är inte riktigt med här, kan vara jag som är dum men förklara gärna för mig.

Sökvägen till iTunes Media Folder är ändrad under Settings/Advanced. Det är alltså inga enstaka filer som har "dragits" in i iTunes...

Njae... nog heter den iTunes Media allt (se bild). Obs bilden visar min dator på jobbet och där har jag inte ett alias.

Det här med att lura systemet med alias-filer bygger alltid på att aliaset ges exakt samma namn som originalet. Det kan inte heta "iTunes Media alias" t ex.

Du grabbar bara tag din befintliga iTunes Media-mapp och kopierar den till den externa disken. Sen tar du bort mappen lokalt. Därefter drar du mappen tillbaka från den externa men håll samtidigt ned Kommando+Alt så skapas ett alias.

Bevaka tråden