Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2Connect avslutas när jag ansluter modemet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej å hå! Morsan köpte sig en ny Macbook Pro häromdagen. Nu vill inte hennes mobila bredband från Tele2 fungera. Jag installerar programvaran (ny från deras hemsida) och ansluter modemet. När jag ansluter modemet ploppar en ruta upp som säger att mac os X hittat modemet. Samtidigt "försvinner" Tele2Connect och inget går att göra. Jag pratade med supporten där en vänlig kille sa att man behövde uppdatera modemet, detta gick givetvis bara att göra från PC.

Sagt och gjort tog jag med mig dongeln hem och körde igång min bootcamp och uppdaterade. När jag nu återigen är hemma hos föräldrarna med dongeln så uppstår exakt samma problem. Jag har avsinstallerat programmet, men det hjälper inte.
Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Tyvärr kan jag bara konstatera att jag har samma problem. Jag har Snow Leopard och modem E1820.
Jag har installerat om OSX utan resultat.
Jag kopplar upp mig via Nätverksinställningar. Skriver in telnr *99# så jag åtm. kommer ut på nätet.
Förutsätter dock att drivrutinerna har laddats in.
Det kan vara svårt att åstadkomma detta, det gäller att inga rester av någon tidigare installation finns kvar. Det finns en avinstallationsrutin i Tele2Connect som man kommer åt om man inte sätter in modemet.

Well, morsan sa upp abonnemanget och tethrar med sin Iphone 3GS istället. Att det ska vara så JÄVLA svårt att koda någonting som faktiskt fungerar.

Mobila bredband är sånt jävla skräp så det finns inte.
Operatörerna är bra duktiga på att hänvisa alla sina kunder med strulande mobila bredband till Apple och återförsäljare av Apple också för att "Vi kan ju inte mac ju"
Nej okej, men ni säljer en produkt som ni menar är gjord för att funka med en Mac - ska ni inte kunna supporta den då?

Det skulle vara intressant att veta om någon fått Tele2Connect att fungera i SnowLeopard.
I så fall med vilken version av modem?

Ursprungligen av Bertil Eriksson:

Det skulle vara intressant att veta om någon fått Tele2Connect att fungera i SnowLeopard.
I så fall med vilken version av modem?

Jag kör med Huawei 1820 och tele2connect, funkar klockrent i snowleopard dock ej i
leopard där får jag köra med tele2partner istället:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 11:57

Hade också detta problem på någon dator - Tele2Connect kraschade så fort man kopplade in modemet. Att köra datorn på ett tomt system hjälpte men efter att ha lagt tillbaka allt data och inställningar var problemet tillbaka. Har för mig att jag inte hittade exakt vad det var, utan det slutade med att jag fick skita i Tele2Connect och i stället använde inbyggda funktionaliteten i systemet.

Om man markerar Tele2Connect (eller om det var installeraren som ligger på skivavbilden som dyker upp när man kopplar in modemet) och väljer Visa paketets innehåll, så kan man där i hitta installationerna för modemets drivrutiner i form av vanliga installationspaket. Genom att dubbelklicka på dem installerar man drivrutinerna manuellt.

Det dyker sedan också upp några objekt med namn Huawei i vanliga Nätverk i Systeminställningar efter att man har kopplat in modemet. Där kan man försöka ställa in rätt APN (internet.tele2.se) och sedan testa med olika CID. Sedan ska det teoretiskt fungera att trycka Anslut i vanliga modemmenyn i menyraden eller i Systeminställningar.

Lite luddig instruktion tyvärr, men som alltid med mobila bredband får man ta sig tålamod och avsätta några timmar för att testa olika varianter tills det fungerar. Inget mobilt bredband är det andra likt.

Rajje har helt rätt, det är en djungel. Tele2Connect är rent skräp (snygg ikon emellertid!)

Så här löste jag saken (i Snow Leopard 10.6.4).

1. På mitt 3G-modem finns programmet "Tele2 Mobile Partner.app" Högerklicka på denna ikon, välj "Visa paketets innehåll."

2. Bläddra fram till Contents -> Resources -> ”Mobile_Connect_Drv_App.pkg". Olika modem kan ha olika namn på sina drivrutinssfiler. Ibland heter filen "Huawei_Datacard_Driver.pkg" och installationsfilen på modemet "Tele2 Connect.app". Detta verkar bero på hur gammalt modemet är(?)

3. Dra ut.pkg-filen på skrivbordet och dubbelklicka på den för installation.

4. Resten görs i Systeminställningarna, under fliken Nätverk. Två (2) nya gränssnitt ska nu finnas i listan till vänster under AirPort, Ethernet och FireWire.

5. Minns inte vilken jag valde, men en av dem är det. Klickar sedan vidare till Avancerat -> väljer APN för Tele2: mobileinternet.tele2.se (har jag för mig). Väljer att uppringning ska göras med *99#.

6. Klart! Ring upp Internet via modemsymbolen i listen uppe vid klockan.

Lite EDIT behövdes. Förmodligen lite mindre luddigt än Rajjes beskrivning.

Senast redigerat 2010-11-01 19:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 13:08

Se alltid till och ha den senaste programvara. Både om man kör med Snabeldrakes lösning eller med Tele2's.
Tele2 - Kundservice - Manualer - Programvara

Dubbelpostar från en annan tråd, mest för att jag är sjukt nöjd med att jag fått det att funka, hoppas det funkar för er...

Jag har haft samma problem som du - LÄNGE. Först löste jag det genom att använda connect inifrån System Preferences -> Network men i julhelgen gav jag mig fan på att lösa det.

Gjorde som du men misslyckades också, dock skapas det en krachlogg som man kan titta i Applicatons -> Tools -> Console (heter säkert något liknande i svensk installation. "[SystemConfiguraionHelper isModemServiceSettingsInstalledForInterfaceName:] + 57" pekade mig i riktningen profiler och nätverksinställningar.

Genom att byta namn på /Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist och NetworkInterfaces.plist till något annat så har jag återställt inställningarna till default, installerar om Tele2 Connect och vips funkar det igen!!!!!

Som jag har brottats med detta! Nu kan jag äntligen få frid!

/Folke

1
Bevaka tråden