Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste AP Extreme och BBB prestanda?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-11-01 01:48

Nu har jag både googlat och sökt på 99 som en tok, efter information kring prestanda, och antingen är jag dålig på att söka, eller så har inte många skrivit om detta. Hur som, idag har jag en gammal Netgearrouter, WGT624v3, som fungerat bra i många år, sedan jag ordnade med separat kylning åt den.

Men, så häromdagen så började IP-telefonin strula (har suttit bakom ovannämnda router i flera år). Var i kontakt med Alltele som är min leverantör (Tidigare RixTelecom) och vi hittade ingen lösning bakom min router, trots att jag haft samma setup i flera år. Köpte då en switch från Netgear (Blåa proffsmodellen FS105). Så nu går alltså routern och telefonidosan separat, till bredbandsuttaget genom switchen istället.

Jag har Bredbandsbolaget som leverantör och vi har fiber in i husen, med fiberoptiska switchar som ger 100/10 mot de fasta TP-uttagen i lägenheterna.

Idag får jag med bredbandskollen kring 55/10 Mbit till datorn trådat och 17/14 trådlöst. Det innebär att jag förlorar nästan hälften av mina 100 Mbit när jag kör trådat genom routern. Kör jag datorn rätt in i switchen så får jag 95 Mbit ner, vilket är ok för mig.

Nu till min egentliga fråga. Hur stor prestanda kan jag förvänta mig om jag skulle köpa den senaste AP Extreme, jämfört med idag? Jag är intresserad både av trådlös prestanda och trådbunden. Gärna med hastighetsbeskrivning i Mbit, då jag inte förstår så mycket annat. Det borde ju rimligen finnas någon här med ungefär samma förutsättningar som jag, som skulle kunna köra några gånger mot bredbandskollen.se och även internt. Jag vill veta om det blir värt pengarna för mig att köpa en extreme nämligen, eller om jag skall satsa på något annat alternativ.

Tack på förhand!

Jag har 100/100 och en Time Capsule. Den ger finfina hastigheter trådat (minns inte exakt och är inte hemma nu), men när jag kör trådlöst med mitt uppsatta trådlösa nätverk dras det ner till ungefär hälften. "Lösningen" som jag har hittat är att brygga min anslutning vilket inte ger en försämrad hastighet, men det är verkligen en nödlösning som jag inte är helt nöjd med.

Nu vet jag inte om AirPort Extreme lider av samma problem, men jag kan tänka mig det.

  • Medlem
  • 2010-11-01 16:01
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har 100/100 och en Time Capsule. Den ger finfina hastigheter trådat (minns inte exakt och är inte hemma nu), men när jag kör trådlöst med mitt uppsatta trådlösa nätverk dras det ner till ungefär hälften. "Lösningen" som jag har hittat är att brygga min anslutning vilket inte ger en försämrad hastighet, men det är verkligen en nödlösning som jag inte är helt nöjd med.

Nu vet jag inte om AirPort Extreme lider av samma problem, men jag kan tänka mig det.

Wiiee Snälla, kan du inte testa det när du kommer hem? Åtminstone hastigheten mot bredbandskollen.se när du kör trådat. Är mycket nyfiken på prestandan. Vad innebär det att brygga anslutningen, och vad ger det dig i trådlös hastiget? Tack på förhand!

Jag sitter på en 100/100 lina från Bredband 2 och en TC. Trådat får jag just nu 91/82

Trådlöst har jag just nu 47/76 vilket känns lite skumt...

  • Medlem
  • 2010-11-01 17:44

91 ner på tråd, det låter riktigt bra det. Varför är det skumt att du fick 47 ner på trådlöst? Brukar du få mer? Gjorde du detta via bredbandskollen.se?

Ursprungligen av Mr Joakim:

Jag sitter på en 100/100 lina från Bredband 2 och en TC. Trådat får jag just nu 91/82

Trådlöst har jag just nu 47/76 vilket känns lite skumt...

Jag kollade med bredbandskollen.

Normalt har jag alltid snabbare ner än upp, därför kändes det lite märkligt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Wiiee Snälla, kan du inte testa det när du kommer hem? Åtminstone hastigheten mot bredbandskollen.se när du kör trådat. Är mycket nyfiken på prestandan. Vad innebär det att brygga anslutningen, och vad ger det dig i trådlös hastiget? Tack på förhand!

Bryggad anslutning är (om jag fattat det rätt) att TCn (i det här fallet) bara skickar igenom anslutningarna. NATen i TCn inaktiveras. Rätta mig om jag har fel.

Trådlöst, bryggad anslutning: 93/59
Trådlöst, delar på en IP-adress utåt: 60/49

Trådat, bryggad anslutning: 94/77
Trådat, delar på en IP-adress utåt: 94/69

Inget vetenskapligt test, men där har du mina resultat när jag testade mot Stockholm på bredbandskollen.se. Jag bor i Karlstad.
Som du ser gör TCn så att hastigheten sjunker rätt ordentligt så fort jag inte har anslutningen bryggad och kör trådlöst.

  • Medlem
  • 2010-11-01 21:32

Kan det vara så att med bryggat så har man inte skydd av routerns firewall? Hur som helst så tycker jag att dina prestanda låter skitbra, inte minst om jag jämför med min sega Netgearrouter. Får se till att skaffa en sån där Airport Extreme helt enkelt. Tack för hjälpen.

Ursprungligen av Scarecrow:

Bryggad anslutning är (om jag fattat det rätt) att TCn (i det här fallet) bara skickar igenom anslutningarna. NATen i TCn inaktiveras. Rätta mig om jag har fel.

Trådlöst, bryggad anslutning: 93/59
Trådlöst, delar på en IP-adress utåt: 60/49

Trådat, bryggad anslutning: 94/77
Trådat, delar på en IP-adress utåt: 94/69

Inget vetenskapligt test, men där har du mina resultat när jag testade mot Stockholm på bredbandskollen.se. Jag bor i Karlstad.
Som du ser gör TCn så att hastigheten sjunker rätt ordentligt så fort jag inte har anslutningen bryggad och kör trådlöst.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kan det vara så att med bryggat så har man inte skydd av routerns firewall?

Så är det, men varför skulle det sänka min hastighet så pass? Det resultatet jag skrev här var dessutom ganska bra för det "obryggade" läget, jag har varit med om betydligt sämre.
Jag har försökt hitta någon lösning på detta utan framgång, så om någon sitter på en fin liten lösning eller något litet tips så uppskattas det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-01 11:36

Det sitter väl exakt samma hårdvara i Airport Extreme som i TC, förutom disken då...?

  • Medlem
  • 2010-11-01 15:59
Ursprungligen av zinned:

Det sitter väl exakt samma hårdvara i Airport Extreme som i TC, förutom disken då...?

Vad jag läst i amerikanska tester, så skall t o m signalstyrkan på TC:n vara litet bättre än på APE:n, men det kanske bara är snack, inte vet jag.

  • Medlem
  • 2010-11-01 23:13

Som jag förstår saken så går inte längre trafiken genom routern då, utan då funkar den bara som en switch, vilket inte blir så meningsfullt. Men du menar att man även kan brygga anslutningen trådlöst. Det lät litet fräckt, för den funktionen har jag inte sett på andra routrar.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Som jag förstår saken så går inte längre trafiken genom routern då, utan då funkar den bara som en switch, vilket inte blir så meningsfullt. Men du menar att man även kan brygga anslutningen trådlöst. Det lät litet fräckt, för den funktionen har jag inte sett på andra routrar.

Ja, varje enhet hos mig får ett eget publikt IP. Det gäller ju att ISPn levererar flera åt dig givetvis, annars vet jag inte vad som händer.
Att strömma musik genom AirPort Express fungerar också ifall du har eller funderar på en sådan.

  • Medlem
  • 2010-11-02 10:42

En express har jag faktist inte tänkt mig. Kör Xbox som mediacenter (ligger också på det interna nätverket) så den biten har jag täckning för redan. När det gäller publika IP-adresser så får jag fem stycken av BBB, men jag föredrar nog att köra genom routern, eftersom den ändå betingar ett visst skydd. Inte för att jag tror att Macen är särskilt utsatt, men i alla fall.

Ursprungligen av Scarecrow:

Ja, varje enhet hos mig får ett eget publikt IP. Det gäller ju att ISPn levererar flera åt dig givetvis, annars vet jag inte vad som händer.
Att strömma musik genom AirPort Express fungerar också ifall du har eller funderar på en sådan.

1
Bevaka tråden