Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MediaSmart EX490+Mac Mini+Plex?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tänkt köpa en NAS till minin länge och nu har jag möjlighet att köpa en MediaSmart EX490 hyffsat billigt. Med tanke på att den lirar Windows, skulle den funka med stora HD-filer till Plex? Går det att ha diskarna Mac os x extended-formatterade?
Någon som har en och kan rekomendera den?

/Hugo

Ingen?
Mjukvaran till servern är ju Windows och då antar jag att disken som det ligger på är NTFS. De diskar som jag sedan trycker in, måste de också vara NTFS eller FAT32? Problemet är ju att jag har många filer som är över 4GB och då blir det problem.
Någon som vet, eller har en enkel lösning på det förmodade problemet?

/Hugo

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-28 15:21

Det går väl att ha dessa diskar NTFS-formaterade och sedan få åtkomst till dessa via samba från Plex...?

Ursprungligen av zinned:

Det går väl att ha dessa diskar NTFS-formaterade och sedan få åtkomst till dessa via samba från Plex...?

Kan inte mycket om samba. Är det något som fungerar automatiskt, eller måste det göras en massa inställningar?
Det blir inga problem med filer på mer än 4GB?

Ursprungligen av InPezonator:

Vad är det för prisradie du tänkt dig?
Qnap är inget av intresse?

Så lite som möjligt, men eftersom jag kan få denna för 2000kr så är just denna intressant. En NAS med 4 HDD-platser är önskvärt.
Har kollat lite på Drobo, men verkar aningen dyr.

Vad är det för prisradie du tänkt dig?
Qnap är inget av intresse?

Jag skulle nog inte blanda in Samba in min media centerslösning..
Lätt hänt att det blir hackigt och övrigt strul.
Min erfarenhet av Drobo är att många går sönder
Sopiga nätdelar eller vad det är vet jag inte men en hel del går onekligen sönder.

Jag läste på macrumors forum att det kvittar hur diskarna är formaterade, eftersom de sitter i en NAS. Om någon kan bekräfta detta så blir jag väldigt glad.

Inlägg 3 i denna tråden; ReadyNas & VOB's - Mac Forums

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-11-01 10:10

Jepps, det är riktigt. Jag körde en ReadyNS NV+ och den körde linux i botten, jag kom åt diskarna via samba & NFS.

Ursprungligen av lando:

Jepps, det är riktigt. Jag körde en ReadyNS NV+ och den körde linux i botten, jag kom åt diskarna via samba & NFS.

Ok, vad exakt är samba och NFS? InPezonator tyckte inte att samba va någon bra idé, varför är det inte det?

/Hugo

Jag kan mycket väl ha fel men om du har kodrader/filsystem/språk som ska översättas tenderar det ju att resultera i en flaskhals.
Om man då ska spela högupplösta filmer menar jag att det eventuellt kan bli långsam överföring men jag kan mycket väl ha fel och om någon har bättre koll på Samba är de välkomna dementera min teori

1
Bevaka tråden