Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tråd om att byta processor i Mac mini

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om tråden
Jag har för några dagar sedan bytt processor i min Mac Mini 1,1 från en Core Duo
1,66 Ghz till en Core 2 Duo 2,0Ghz. Eftersom det är lite snålt med trådar om CPU uppgradering här så drar jag igång denna. Jag tror att det kan finnas ett intresse då utbudet av begagnande processorer har blivit större.

Varför byta processor?
Det uppenbara svaret är förstås för att man behöver mer processorkraft. I mitt fall handlade det dock snarare om att göra det bara för att det går och att det är roligt att hålla på och meka. Det finns även fördelar med Core 2 Duo processorer över Core Duo i Snow Leopard eftersom Core 2 Duo har 64-bitar stöd.

I vilka Mac Mini kan man byta processor?
De mac mini som har intel-processor(Core Solo, Duo Eller Core 2 Duo) samt Intel GMA 950-grafik. Alltså INTE de nyare med Nvidia grafik då deras processorer inte är socketmonterade.

Till vad kan man byta?
Som det står att läsa i den länkade tråden nedan från 123macmini.com så fungerar följande Core 2 Duo-processorer.
Länk: 123Macmini.com - Forums - View topic - Mac Mini 1.66 Cpu Upgrade

T5500 - 1.67 GHz 2MB L2 Cache - SL9SH
T5600 - 1.83 GHz 2MB L2 Cache - SL9SG
T7200 - 2.00 GHz 4MB L2 Cache - SL9SF
T7400 - 2.16 GHz 4MB L2 Cache - SL9SE
T7600 - 2.33 GHz 4MB L2 Cache - SL9SD

Det går även att byta till andra Core Duo-processorer men jag tror inte att en sådan uppgradering är intressant i dagens läge.

Om man går in på prisjakt och söker på ex T7200 så ser vi att en ny kostar ca 2500kr. En sådan uppgradering kan kännas tung när datorn man uppgraderar kanske inte är värd mer än 3000kr. Därför är det bättre att sikta in sig på begagnat marknaden. Jag köpte min T7200 på tradera för 300kr vilket jag tror är ett ganska rimligt pris. Utbudet av passande begangnade processorer är inte så stort så ett tips kan vara att även kolla in annonser på billiga/defekta laptopar. Viktigt då är att man ser till att få tag på en med socket-monterad(PGA) CPU och inte en där CPUn är fastlödd(BGA).

Är själva bytet svårt?
Nej inte speciellt, följer man en guide, har rätt verktyg och tar det lugnt så bör nog de flesta med lite vana att meka med datorer klara det.

Hur gör man?
Det finns flera guider på internet för detta, men den bästa som jag hittat är från ifixit.com
Länk: Installing Mac mini Model A1176 Core 2 Duo Processor - iFixit
-Läs denna ett antal gånger så du är helt införstådd med alla steg i proceduren.
- Att ta av locket på minin kan ta en ganska bra stund om man inte har tillgång till en spackelspade/motsvarande, så se detta som ett delprojekt. Jag lyckades få av det med hjälp av några gamla plastkort och en kniv men det tog nästan en timma första gången.
- För att få isär datorn så behöver du en Torx-mejsel(eller bits) av storlek T-15 samt en stjärnskruvmejsel av modell PH1 med väldigt smalt skaft eftersom en del skruvar sitter besvärligt till(se guiden).
- Var MYCKET försiktigt när du demonterar kylflänsen eftersom plastpluttarna som håller den lätt går sönder då plasten är väldigt spröd.
- För att göra rent processorn och kylflänsen från kylpasta så använde jag mig av topz och vanlig T-sprit. Detta gick bra men det krävdes en del gnuggande för att få bort gamla kylpastan.
- Var noggrann när du sätter tillbaka allt och följ guiden.
-Provkör innan du sätter på locket!

Resultatet
Eftersom jag inte utför något tungt processorkrävande arbete med min dator så är det svårt att ge någon bra bild av resultatet i praktiken. Mina poäng i Xbench 1.3 gick upp från 107,86 till 143,69 i det sammanfattade resultatet. Om man tittar på testet i detalj så är det i givetvis i CPU-delen som den största förtjänsten ligger, men man kan även se att grafikdelen och disktestet har påverkats.

Skall man "göra" och kleta mkt med pasta är det rekommenderat att man har kirurghandskar på sig.
pasta innehåller en hel del saker som är synnerligen onyttigt få på huden.

Dessutom slipper du stå och gnubba dig ren efteråt... istället, ta av handske och släng...

Kul och rolig guide. Tackar!

Ursprungligen av Goflorp:

Skall man "göra" och kleta mkt med pasta är det rekommenderat att man har kirurghandskar på sig.
pasta innehåller en hel del saker som är synnerligen onyttigt få på huden.

Dessutom slipper du stå och gnubba dig ren efteråt... istället, ta av handske och släng...

Kul och rolig guide. Tackar!

Bra påpekande och roligt att du upskattade guiden! Jag körde med gladpack på fingret när jag smetade ut pastan, men lyckades kladda ner mig ändå :-/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-01 07:54

Jag gjorde denna kirurgi på en core solo-mac mini redan för ett par tre år sen.
Värt att notera då är att de som har core solo har en fläkt mindre än de med core duo. Det fick till följd att den kunde bli lite instabil vid höglast på grund av dålig ventilation. Jag bytte då alltså till en T7200 från en T1200.

Ursprungligen av bollman:

Jag gjorde denna kirurgi på en core solo-mac mini redan för ett par tre år sen.
Värt att notera då är att de som har core solo har en fläkt mindre än de med core duo. Det fick till följd att den kunde bli lite instabil vid höglast på grund av dålig ventilation. Jag bytte då alltså till en T7200 från en T1200.

Intressant! Det hade jag missat, märkligt att Apple bemödade sig att ta fram två olika kylningslösningar. Fick du problem med överhettning eller uppstod det bara när du riktigt provocerade?

Ursprungligen av bollman:

Jag gjorde denna kirurgi på en core solo-mac mini redan för ett par tre år sen.
Värt att notera då är att de som har core solo har en fläkt mindre än de med core duo. Det fick till följd att den kunde bli lite instabil vid höglast på grund av dålig ventilation. Jag bytte då alltså till en T7200 från en T1200.

Det där har jag helt missat. Bytte också min Core Solo mot en Core 2 Duo för tre år sedan, men har inte märkt av någon större skillnad när det gäller instabilitet. Jo, nu för tiden är den lite svajig, men det tänkte jag mest var ett ålderstecken, datorn är ju från 2006. Tidigare har den fungerat klockrent, och den har stått på i princip 24/7 sedan 2006.

1
Bevaka tråden