Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop MacBook Pro med TV

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur kan man gå till väga , enklast och smidigast sätt med att koppla upp den allra nyaste macbook pro med en tv apparat ( led , lcd )

så både ljud och bild kommer från samma kabel ?

Vart kan man köpa en sådan enklast sätt möjligt !

Tack på förhand !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-11 22:35

Mini DisplayPort-till-HDMI-adapter och sedan en hdmi kabel till det.

Har funnits på macoteket tidigare iaf.

Tror det finns en annan tråd som behandlar ämnet.

Edit. tråden som behandlar ämnet har titeln "Ljud från MiniDisplayport via HDMI" och där finns förslag på fungerande adaptrar och info om var dom finns att köpa, mm.

Mini DisplayPort till HDMI-adapter helt klart bäst. Kör själv på det och det funkar super ! grymt bra bild.

Lycka till

Ursprungligen av niklas.axelsson:

Mini DisplayPort till HDMI-adapter helt klart bäst. Kör själv på det och det funkar super ! grymt bra bild.

Lycka till

Finns att köpa på applestore för runt 300kr

Hoppas det är ok att jag kapar den här tråden lite...
Jag sitter just nu med en MDP till DVI som sen har en HDMI-adapter med kabel till TV:n men TV:n säger att den får fel signal/frekvens. När jag kollade på datorn står frekvensen på 60 Hz NTSC, 50 Hz Pal finns med som alternativ men går inte att välja..
Nu gick den över till myrornas krig och Mac:ens skärm syns vissa stunder med massa grönt flimmer kring sig.

Gillar den inte adaptern kanske? Vet inte vad jag ska göra.

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

...Vet inte vad jag ska göra.

Du kan börja med att lämna lite grundinformation, t.ex datormodell och operativsystem.

Ah, ja det är klart.
Helt ny Macbook Pro 13" med Snow Leopard.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-08-29 17:09

Lånar tråden. Min fråga lyder:

Jag kopplar in datorn med tv:n via hdmi-kabel för att spela film, och använder bildskärmsdubblering eftersom det är det enda sättet jag fått det fungera på (när jag spelar film i fulllskärmsläge). På senare tid har jag börjat fixa film i HD-kvalitet (720p), och undrar hur jag får så bra kvalitet som möjligt när jag spelar upp mina filmer? Finns det via inställningar något sätt att "ersätta" skärmen på min MacBook (5,1, MacBook Unibody) med TV:n?
För om jag använder bildskärmsdubblering borde ju, logiskt sett, TV:n bara skala upp datorskärmens bild och därför borde också kvaliteten förbättras om skärmen "ersätts", dvs. blir enda bildskärm för datorn när den är ikopplad.

Förlåt för ett rörigt inlägg, men förhoppningsvis går det att förstå.

EDIT: Jag använder VLC som videospelare, har en processor på 2 GHz och grafikkortet är NVIDIA GeForce 9400M.

Hej,

Jag har försökt att ansluta min Mac book pro med min tv genom en mini dvi till hdmi adapter som skall klara ljud. Jag hittar tvn (samsung LED 4 series) i ljudinställningarna på datorn men jag får tyvärr inget ljud på tvn. Enligt manualen till tvn skall det fungera att ansluta en dator eller liknande. Alla säger att det är så lätt och med Mac skall det i princip batra fungera så jag utgår från att jag har gjort något fel.

Har någon något tips hur jag kan komma vidare?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-30 09:31

Jag passar på att låna tråden jag med. Jag har en MBP från 2007 och kommer koppla in den i vår tv med dvi till dvi.
Jag undrar mer hur ni gör med ljudet ni som inte har tillgång till ljudet via mini DP.
Min hemmabioanläggning har en optisk och en koaxial ljudingång. Fram tills nu har jag haft optiskt från min MP men den ska inte stå vid tv:n längre.

Jag antar att jag behöver en 3,5mm (MBP ut) till Koaxial (in hemmabioanläggning), kan en sån här funka tro, någon här som har en sådan lösning?
3,5mm till koaxial S/PDIF RCA 75ohm 1m - Inet.se

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-30 09:35
Ursprungligen av andreasivansson:

Hej,

Jag har försökt att ansluta min Mac book pro med min tv genom en mini dvi till hdmi adapter som skall klara ljud. Jag hittar tvn (samsung LED 4 series) i ljudinställningarna på datorn men jag får tyvärr inget ljud på tvn. Enligt manualen till tvn skall det fungera att ansluta en dator eller liknande. Alla säger att det är så lätt och med Mac skall det i princip batra fungera så jag utgår från att jag har gjort något fel.

Har någon något tips hur jag kan komma vidare?

Tacksam för svar!

Jag är i princip helt säker på att du inte får ut ljud via Dvi utan du får köra ljudet separat precis som jag. Fast jag vet inte om min lösning funkar i mitt fall, se ovan.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-10-30 15:23
Ursprungligen av Potah:

Jag är i princip helt säker på att du inte får ut ljud via Dvi utan du får köra ljudet separat precis som jag. Fast jag vet inte om min lösning funkar i mitt fall, se ovan.

DVI saknar stöd för ljud. HDMI är i princip DVI+digitalt ljud.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-30 21:42

Lysande, då vet jag vad för slags kabel jag behöver.

När jag kopplade min MBP 2007 till Tv´n så körde jag med en optisk kabel(bild finns här http://www.99.se/emac-imac/257499-koppla-ihop-imac-med-tv-foerstaerkare.html ). Funkade hur bra som helst. Kör med samma kabel idag, fast från en Mac mini.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-30 12:21
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

När jag kopplade min MBP 2007 till Tv´n så körde jag med en optisk kabel(bild finns här http://www.99.se/emac-imac/257499-koppla-ihop-imac-med-tv-foerstaerkare.html ). Funkade hur bra som helst. Kör med samma kabel idag, fast från en Mac mini.

Det där är enbart till ljudet, eller?
Jag visste inte att MBP hade "optisk" digital utgång i 3,5mm ljud-ut pluggen. Eller, förklara gärna för mig som är en lekman.

Japp, det är enbart ljud. Bild och ljud ut kan du bara få med den senaste MBP'n. Jodå, se du. Det är optisk ut på din maskin. Optisk har funnits sen den näst sista Powerbooken 17".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-29 21:51

Köpte en ny adapter till min nya Macbook pro eftersom min gamla macbook har en annan kontakt. Men jag får inte ut bilden till TVn längre. Kör via vga med ljudet separat till LG tv. Har ju funkat tidigare och det funkade häromdagen på med den nya datorn, men inte längre.

Nån som har en aning?

Ursprungligen av buuyuu:

Köpte en ny adapter till min nya Macbook pro eftersom min gamla macbook har en annan kontakt. Men jag får inte ut bilden till TVn längre. Kör via vga med ljudet separat till LG tv. Har ju funkat tidigare och det funkade häromdagen på med den nya datorn, men inte längre.

Nån som har en aning?

testa:

1. Starta om datorn.
2. Skapa ny användare
3. Kolla så kablarna sitter korrekt
4. Testa kablar/adaptrar på annan dator
5. Återställ inställningar i TV (om det går)

Här har du något att börja med!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-01-17 18:29

Nope. Har testat 1-4. Funkar inte. Har bytt adapter men funkar inte iaf. Min gamla macbook funkar med tillhörande adapter, så vgakabeln verkar vara ok.

Ursprungligen av buuyuu:

Nope. Har testat 1-4. Funkar inte. Har bytt adapter men funkar inte iaf. Min gamla macbook funkar med tillhörande adapter, så vgakabeln verkar vara ok.

Testat på annan TV/skärm?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-01-18 11:02

Har inte testat annan skärm. Men testat med en annan macbook pro, funkade inte. Testade med min gamla adapter och min gamla svarta macbook, då funkade det. Vill nog helst ha vga, det är ganska vanligt att det används till projektorer när man föreläser/håller presentationer.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-01-06 21:03

Jag fick en hdmi-kabel i julklapp och vad jag förstår av inläggen här ovan så behöver jag en adapter till mini displayporten. Nu undrar jag om det inte följde med en kabel i kartongen när jag köpte datorn. Jag har en MacBook Pro, inköpt 2009. Har jag rätt eller fel. Låg det en kabel i kartongen till datorn och var det i så fall en adapter till mini display-porten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-06 22:24

Jag tror det var mini till DVI, men är absolut inte säker.

Om det följde med en kabel, så var det förmodligen MiniDisplayport-till-DVI (eller möjligtvis-till-VGA).

Vad du behöver är en sån här:
Moshi Mini DisplayPort till HDMI-adapter (med ljud) - Apple Store (Sverige)

Det följer mig veterligen inte med och har aldrig gjort.

Ursprungligen av Capeman:

Det följer mig veterligen inte med och har aldrig gjort.

Nja, det beror på hur du definierar "aldrig". För några år sedan brukade det följa med en DVI-till-VGA-adapter. Och det har nog följt med miniDVI-till-VGA också, tror jag.

Men det spelar ju mindre roll i det här fallet. Den adapter som efterfrågas här har aldrig följt med någon Mac.

  • Medlem
  • ekeby
  • 2012-05-06 12:24

Tjena Tjena! kapar tråden lite för en liten problem fråga
Har en MBP 13" och en Grundig HDTV, Har försökt o koppla ihop dessa på två olika sätt, Första sättet MDP till hdmi och in i TVen
ingenting händer förutom att skärmen på Datorn blir blå ett tag o slår sedan tillbaka till normalt, TVen är det inte mer än myrornas krig och kommer ingen bild alls, Andra sättet är en MDP till en Dvi som går ut som en VGA till TVen, där får jag heller inte heller någon bild.

Någon som har en aning om vad som är fel?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-06 13:21
Ursprungligen av wish91:

Tjena Tjena! kapar tråden lite för en liten problem fråga
Har en MBP 13" och en Grundig HDTV, Har försökt o koppla ihop dessa på två olika sätt, Första sättet MDP till hdmi och in i TVen
ingenting händer förutom att skärmen på Datorn blir blå ett tag o slår sedan tillbaka till normalt, TVen är det inte mer än myrornas krig och kommer ingen bild alls, Andra sättet är en MDP till en Dvi som går ut som en VGA till TVen, där får jag heller inte heller någon bild.

Någon som har en aning om vad som är fel?

Tack på förhand!

Har du TV´n inställt på rätt input(HDMI)? Tänkte eftersom du hade "myrornas krig" på den

  • Medlem
  • ekeby
  • 2012-05-06 13:26

javisst har jag det, har tre hdmi ingångar och ena är tv boxern på, så har försökt med både hdmi 1 och 2 utan någon framgång

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-06 15:42

Precis som joakimo säger, så har jag aldrig någonsin sett myrornas krig om jag har valt HDMI. Bara om jag har valt en analog ingång.
Har du testat att flytta boxern till HDMI1 och 2, så du vet att det funkar? Testat att koppla datorn till HDMI3, som du vet funkar?

Bevaka tråden