Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

superdrive matar ut alla skivor automatiskt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-10-30 20:49

Min superdrive matar ut alla skivor automatisk. Såväl köpta ljudskivor som brännda CD:s och DVD:er. Efter jag stoppar in en skiva så åker den in helt, men kommer ut efter två sekunder.

Jag har sökt på fenomenet en del och har hittat ganska många som hade problemet under 2008, vilket är samma år som min macbook pro är från. Men har inte hittat någon lösning, förutom att folk har lämnat in och fått en ny superdrive.

Är det någon här på 99 som har haft samma problem och till och med kanske löst det?

Jag har gjort PRAM reset och har reparerat skivbehörigheter.

Det började strax efter jag gjort en ren ny installation av leopard och skulle installera Windows 7. Fick i samma veva felmeddelandet:

"No bootable device - insert boot disk and press any key" när jag startade datorn. Men det löste jag genom att ändra startskiva.

Vet inte om det har med saken att göra.

Tack på förhand!

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 15"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-30 21:43

Kommer det ut redan efter två sekunder verkar det som om Superdriven har gett upp helt (bara att byta troligen). Tar det längre tid (>10 SEK) kan det bero på att den har läsproblem. Då kan en rengöring hjälpa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-06 09:13

Jag har råkat ut för samma grej med min Macbook Pro från 2008. Det har varit lite strulig ett tag, men nu verkar den stört omöjlig.

Ursprungligen av kenjon:

Kommer det ut redan efter två sekunder verkar det som om Superdriven har gett upp helt (bara att byta troligen). Tar det längre tid (>10 SEK) kan det bero på att den har läsproblem. Då kan en rengöring hjälpa.

För mig tar det nästan en minut och man hör den varva upp flera gånger innan den spottar ut den. Vad är det för rengöring man kan göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 09:33

Prova med en rengöringsskiva från Clas Ohlson först. Kan vara värt ett försök. Jag fick igång min drive efter en omgång med en sådan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-06 15:39
Ursprungligen av Konrad:

Prova med en rengöringsskiva från Clas Ohlson först. Kan vara värt ett försök. Jag fick igång min drive efter en omgång med en sådan.

Hurra! Det fungerade. Skaffade en rengöringsskiva med små borstar på undersidan. Fick prova några gånger innan jag hörde att den började spinna upp. Provade sedan med en annan skiva och den kunde läsa den. Väl värd 89:-

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 17:14
Ursprungligen av dala:

Hurra! Det fungerade. Skaffade en rengöringsskiva med små borstar på undersidan. Fick prova några gånger innan jag hörde att den började spinna upp. Provade sedan med en annan skiva och den kunde läsa den. Väl värd 89:-

Ja, oftast är det för att det hamnat damm på laseroptiken. Bra att det funkade för dig.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-10-30 22:03

På vilket sätt gett upp? Är det ett mekaniskt, elektroniskt eller mjukvarufel tror du? Är det möjligt att fixa om man skruvar isär den?

Tror att det bara är att byta.

Kollar på på MacFixit.com har de guide till jobbet och länk till driven, den brukar ligga runt 75 USD i pris.

Den behöver bytas, så du har väl valen att göra som ovanstående skribent, lämna in den till en Apple Service Provider (Blir dyrt) eller att köra med en extern optisk enhet om du bara använder den då och då, dock är det viktigt att komma ihåg att du då inte kan boota från en installationsskiva från den externa utan då kommer du i så fall behöva lägga din OSX-licens på en extern hårddisk/USB-minne istället, funkar dock jäkligt bra..

Köpte en sådan rengöringsskiva på Clas Ohlson idag till min MacBook (Late 2007) vars SuperDrive inte längre läser några skivor. Den tar emot dem och går upp i varv, snurrar en stund och spottar sedan ut dem. Rengöringsskivan hjälpte dock inte, den beter sig likadant som med vilken annan skiva som helst. Provade den tre gånger men den läser ändå inga andra skivor. Imorgon ska jag ta isär burken och se om jag kan sparka liv i den gamla stackaren en sista gång...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-12 11:20

Om du ändå ska plocka isär datorn, byt ut driven. De kostar inte många hundra kronor.

Too late. Igår kväll lade datorn av helt. Stendöd. Den är fyra år gammal och top caset var stendött innan, så det är väl ingen shocker direkt. Däremot väldigt olägligt, har ingen HTPC längre och inte en krona att köpa vare sig Mac mini eller Apple TV för. Nåja, livet suger, sen dör man.

1
Bevaka tråden