Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av flera diskar med Time Machine?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Går det att backa upp flera olika diskar med Time Machine?

Om jag t.ex. har en intern + två externa som jag har mitt viktiga material på = som jag vill backa upp. Kan jag då styra vart dessa olika diskars material ska backas upp med Time Machine?

Kan jag t.ex. ha en stor extern backup-disk med 3 partitioner, och ställa in så att Time Machine backar upp den interna disken på partition nr. 1, den ena externa på nr. 2 och den andra externa på nr. 3?

Annars får jag väl använda Carbon Copy Cloner. Kan jag i så fall (i Carbon Copy Cloner) schemalägga backuper med denna komplexitetsgrad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 17:47
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Hej!

Går det att backa upp flera olika diskar med Time Machine?

Ja

Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Om jag t.ex. har en intern + två externa som jag har mitt viktiga material på = som jag vill backa upp. Kan jag då styra vart dessa olika diskars material ska backas upp med Time Machine?

Nej det kan du inte. Inte på ett enkelt och smidigt sätt i alla fall.

Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Kan jag t.ex. ha en stor extern backup-disk med 3 partitioner, och ställa in så att Time Machine backar upp den interna disken på partition nr. 1, den ena externa på nr. 2 och den andra externa på nr. 3?

Nej det kan du inte. Varför skulle du vilja komplicera till det på det sättet?

Hej!

Vad skulle det okomplicerade sättet vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 18:39

Att alla tre diskar hamnar i samma TimeMachine-disk.

Se till att den är stor.

Ah...

Jag behöver dock kunna återställa de 3 diskarna separat, funkar det?

Alltså, t.ex. vill jag kunna radera on av de externa diskarna (som jag backat upp ifrån) och sedan återställa bara denna disk. Går det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 20:53

Ja det ska gå. På TM-disken kommer backuperna för de olika diskarna att ligga i olika mappar.

Toppen! Låter bra!

Och hur återställer man då en separat disk? Låt säga att en disk bara består av samplingar (ljudfiler), då blåser jag originaldisken (för att börja från noll) och... hur sedan? Sätta i installations-DVD:n för systeminstallation och bara välja återskapa från TM-backup, utan att alls installera systemet då...?

Kan man också i de separata mapparna på TM-disken (i mitt fall 3 mappar svarande mot mina 3 originaldiskar), gå in och radera filer separat, om man nu skulle vilja det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 22:55
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Kan man också i de separata mapparna på TM-disken (i mitt fall 3 mappar svarande mot mina 3 originaldiskar), gå in och radera filer separat, om man nu skulle vilja det?

Det är nästan alltid ett säkert recept på att ställa till det. All radering av saker på backup ska ske via TM-gränssnittet.

1
Bevaka tråden