Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA 2011 med 3G?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-30 11:40

Satt och funderade på att det hade varit grymt med en Air med ett microsimkort så man kan surfa 3G!!

Så jag hoppade in i Photoshop och fixade lite (är en extrem amatör dock), så här kanske det skulle kunna se ut i nästa 11.6" Air

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-30 12:01

Visst det kan va smidigt med inbyggt 3G, men snart har väl varenda telefon trådlös tethering så jag tycker det blir mindre och mindre intressant med inbyggt 3G, bara extra kostnader då man måste ha två abonnemang. När operatörerna släpper på ett extra 3G-simkort för data kopplat till befintliga telefonabonnemang (lite som tvillingkort men bara för data) kan det bli intressant med 3G i bärbara, men så länge man tvingas att betala dubbelt så kör jag hellre trådlös tethering till min Android-telefon. Dessutom drar 3G-data rätt bra med ström och lilla 11,6"arn ligger ju redan på gränsen för minimum i batteritid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-30 12:44
Ursprungligen av Nubi:

Visst det kan va smidigt med inbyggt 3G, men snart har väl varenda telefon trådlös tethering så jag tycker det blir mindre och mindre intressant med inbyggt 3G, bara extra kostnader då man måste ha två abonnemang. När operatörerna släpper på ett extra 3G-simkort för data kopplat till befintliga telefonabonnemang (lite som tvillingkort men bara för data) kan det bli intressant med 3G i bärbara, men så länge man tvingas att betala dubbelt så kör jag hellre trådlös tethering till min Android-telefon. Dessutom drar 3G-data rätt bra med ström och lilla 11,6"arn ligger ju redan på gränsen för minimum i batteritid.

Håller med dig i det du skriver. Men om jag förstått det rätt så är det vissa operatörer som inte accepterar teathering, kanske vanligare utomlands, och då är det ju smidigt att kunna stoppa i ett tvillingkort motsv. Men som sagt, I´m on your side!

Ursprungligen av Nubi:

...måste ha två abonnemang...

Du behöver inte två abonnemang - det räcker med tvillingkort.

Ursprungligen av Nubi:

...så länge man tvingas att betala dubbelt...

Tvillingkort brukar kosta en bråkdel av "original-abonnemanget", så att påstå att det är dubbelt är väl en aning överdrivet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tvillingkort brukar kosta en bråkdel av "original-abonnemanget", så att påstå att det är dubbelt är väl en aning överdrivet.

Precis. Däremot kan man mycket väl använda mer än dubbelt så mycket data. Så man kanske borde köpa två separata abonnemang?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-31 00:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du behöver inte två abonnemang - det räcker med tvillingkort.

Långt ifrån alla operatörer har tvillingkort, har någon annan än Telenor det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tvillingkort brukar kosta en bråkdel av "original-abonnemanget", så att påstå att det är dubbelt är väl en aning överdrivet.

Ok då, men betala för två abonnemang då. Som sagt inte alla (inte många?) operatörer har tvillingkort.

Tethering fungerar fint och som någon tidigare sagt så kan inte operatörerna se om du surfar genom telefonen eller genom en enhet ansluten till telefonen via tethering. Mobilsurf, jojo

Ursprungligen av Nubi:

Långt ifrån alla operatörer har tvillingkort, har någon annan än Telenor det?

Telia har.

  • Medlem
  • 2010-10-31 23:51
Ursprungligen av Hagelin:

Telia har.

Ja, på en del abb. Gäller inte fast pris-abb, fick jag bittert lära mig när jag ville ha ett till min iPad.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-11-01 08:25
Ursprungligen av Nubi:

Långt ifrån alla operatörer har tvillingkort, har någon annan än Telenor det?

Telesnor har inte heller tvillingkort på alla abb:

Ursprungligen av Telenor:

Observera att tvilingkort inte fungerar med följande abonnemangsformer:

  • Telenor Surfa

  • Telenor Surfa Bas

  • Telenor Fastpris Sverige

  • iPhone Telenor Fastpris Sverige

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-30 13:19

En anledning kan ju vara att det är skönt att slippa belasta batteriet så hårt på iPhonen med blutooth tethering eller slippa kabeln till iPhonen med vanlig internetdelning...

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-10-30 13:30

Kommer ju knappast att ske, 3G är ju så dåligt utbyggt i USA att det knappt går att använda utanför storstäderna. Det är väl nästan bara AT&T som använder WCDMA (3G) av de amerikanska operatörerna?

För det andra är det flera svenska operatörer som antingen inte tillåter tvillingkort på abonnemang med fri surf och/eller stryper datahastigheten på andrakortet. Visst kan man sätta förstakortet i datorn men hur kul är det att surfa med 50 kbit/s i telefonen?

Hoppas VERKLIGEN att dom kommer med inbygd 3G (både MBA & MBP), många operatörer inkluderar inte tethering i den datamängd som ingår i den inkluderade trafiken. Dessutom så är det endast Telenor som tillhandahåller mobilt bredband med obegränsad trafik, & med tanke på att Telenor för min del är HELT uteslutet som telefoni-operatör, så vore det ju trevligt att slippa dongeln.

För det första så är 3G en gammal teknik i dagsläget. Telenor och Telia m.fl. är på väg mot 4G och satsar enorma summor på att genomföra en snabb utbyggnad för att täcka ungefär 98% av Sveriges befolkning. Att i ett sådant skede ens förespråka att slå in 3G i en Macbook känns lite fel. Rimligtvis så borde man i så fall sikta på att sätta in 4G direkt.

Dessutom tror jag att flertalet fortfarande betraktar 3G som ett komplement till den vanliga internetanslutningen. I hemmet använder man nog trådlösa eller trådbaserade anslutningar. Dessa presterar bättre och är betydligt mer pålitliga än mobilt internet i valfri form. Därför tror jag inte att det är så många som ser inbyggt 3G/4G som en prioriterad utveckling - varken på Mac eller PC.

Redigering: Dessutom så hanterar ju flertalet smartphones internetdelning via bluetooth. Oroar man sig för batteritid så är det väl bara att alltid ha med sig en liten laddningskabel för eluttag eller dator. Det har jag alltid i min datorväska.

Men nu är ju problemet att de flesta prisplaner endast inkluderar surf i mobilen & INTE tethering-trafik. Jag har enbart mobilt bredband (Telenor obegränsad volym) & är utomordentligt nöjd med endast denna form av uppkoppling, HATAR dock donglar & värdelös programvara...

Ursprungligen av Tobias Schelin:

För det första så är 3G en gammal teknik i dagsläget. Telenor och Telia m.fl. är på väg mot 4G och satsar enorma summor på att genomföra en snabb utbyggnad för att täcka ungefär 98% av Sveriges befolkning. Att i ett sådant skede ens förespråka att slå in 3G i en Macbook känns lite fel. Rimligtvis så borde man i så fall sikta på att sätta in 4G direkt.

Dessutom tror jag att flertalet fortfarande betraktar 3G som ett komplement till den vanliga internetanslutningen. I hemmet använder man nog trådlösa eller trådbaserade anslutningar. Dessa presterar bättre och är betydligt mer pålitliga än mobilt internet i valfri form. Därför tror jag inte att det är så många som ser inbyggt 3G/4G som en prioriterad utveckling - varken på Mac eller PC.

Redigering: Dessutom så hanterar ju flertalet smartphones internetdelning via bluetooth. Oroar man sig för batteritid så är det väl bara att alltid ha med sig en liten laddningskabel för eluttag eller dator. Det har jag alltid i min datorväska.

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Men nu är ju problemet att de flesta prisplaner endast inkluderar surf i mobilen & INTE tethering-trafik. Jag har enbart mobilt bredband (Telenor obegränsad volym) & är utomordentligt nöjd med endast denna form av uppkoppling, HATAR dock donglar & värdelös programvara...

Dock ser inte tekniken någon skillnad på när du använder Safari i din iPhone 4 och när du använder din dator genom telefonens tethering-funktion. Det skulle förklara att det enbart inkluderar "surf i mobilen". Dessutom räcker ju faktiskt Telias 10GB per månad (som finns i Mobilsurf Extra+) gott och väl till det mesta - så länge man inte fildelar eller laddar ner många och tunga filer.

När det kommer till värdelös programvara så behöver du ju faktiskt inte använda den programvara som följer med ditt mobila bredband från Telenor. Apple har en egen funktion för detta som fungerar otroligt bra. Tror inte att jag har använt StayConnected från Telenor över huvud taget. Jag raderade det direkt efter att jag hade installerat det första gången och därmed fått in drivrutinerna för mitt Huawei.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-31 00:10

en usb-pinne tar ju inte så stor plats annars.

trodde också att vi var på det klara med att det inte är någon vits med att diskutera vad som borde ingått i en produkt, eller kommer ingå i framtida versioner av en produkt. Det är därför vi har Steve vid rodret, så att han ska använda sin visionära hjärna. Vill man påverka Apple ska man helt enkelt låta bli att köpa produkterna man inte tycker om.

1
Bevaka tråden