Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivera och installera på Snow Leopard.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade lite problem med Snow Leopard, alla ikoner på skrivbordet radade upp sig fint på höger sida vid omstart. Jag anser mig själv som en mycket van Macanvändare men visste inte hur jag skulle lösa det så jag kollade här på 99.se och fick ett tips om att kolla info på hårddisken och ändra behörighet till läsa och skriva på allt. Lät bra men efter det gick det fick jag massor av felmeddelanden om .kext filer som inte var giltiga.
Kollade på 99.se och googlade, hittade ett smart tips att det var bara att plocka bort dom filer som jag fick felmeddelande om eftersom det var till äldre program som inte fungerade på Snow Leopard.
Tänkte väl inte till riktigt utan provade att lägga en del av kext-filerna i en ny mapp på skrivbordet. Rättade behörigheter och startade om.
Bara några sekunder after att jag startat kom det upp en massa rader med vit text uppe i vänstra hörnet och en ruta där jag ombads att starta om.
Provade det några gånger men gav upp. Installerade ett nytt system på en annan disk och startade och håller just nu på att kopiera över alla jobbfiler.

När jag provar att installera om Snow Leopard kan jag inte hitta funktionen "arkivera och installera".
Har hittat en massa mer eller mindre smarta tips om hur man ska göra men inget fungerar. Läste t.ex att dom flyttat den funktionen till Skivverktyg som man ska ska byta till under ominstallationen och göra valet där. Men det finns inget alls om det.
Har sökt i hjälpavsnitten men det verkar vara helt borttaget.

Finns det nån som har lyckats!!!
Jag är säker på att det finns massor som har samma problem.

Efter att jag kört en backup på dom mest viktiga filerna startade jag en ominstallation, verkade inte gå att lösa på annat vis.
Jag läste lite i info-filen på installationsdisken och där står faktiskt att man bara installerar om systemet, om man vill ha en helt ny ren installation ska man formatera först.
Det var alltså för enkelt för mig, nästan ologiskt när det gäller installationer som annars ofta krånglar på nåt sätt. Jag hade som vanligt väntat mig flera timmars arbete för att få allt att fungera igen med alla program och jobbfiler.
Men, allt är som det var innan.
Grattis Apple!

Det är ingen bra idé att ändra rättigheter på root-nivå, det är att be om problem. Jag förstår inte riktigt vilka problem du hade om jag ska vara ärlig, lite mer info skulle vara bra.

I och med Snow Leopard så har Apple ändrat installationsalternativen. Arkivera och installera finns inte kvar. Så här funkar det nu:

Under installationen kopieras först alla installationsfiler från DVD-skivan till hårddisken. Sedan packas filerna upp och installeras till en ny systemmapp. Till sist raderas den gamla systemmappen. Det ligger alltså inte kvar några gamla systemfiler överhuvudtaget. Din hemkatalog med alla filer och inställningar ligger kvar.

Det är möjligt att vissa cachefiler och StartupItems i /Library skulle kunna orsaka problem och gör att datorn blir seg eller krånglar på annat sätt. Ofta rör det sig om efterinstallerade systemtillägg, tex Fan Control, mm. Nu är installeraren så smart att den kollar efter inkompatibel programvara och flyttar dessa till en mapp som heter "Incompatible Software" men det är inte helt säkert att allt som krånglar flyttas dit. Man kan tex ha 3000 typsnitt som ska läsas in gång efter annan och segar ner alla uppstarter av program. Datorn brukar kännas snabb tills man har lagt in allt sånt igen.

Problemet var från början att all ikoner, mappar mm placerade sig snyggt till höger på skärmen, precis som när man väljer ordna automatiskt i namnordning.
Det gick bara inte att fixa hur jag än försökte och att installera om systemet var det sista jag ville göra. Om jag vetat det då angående ominstallationen så hade det inte varit några problem alls.
Tipset att ändra behörigheten lät inte så dumt eftersom jag inte tog bort nån utan la till att alla skulle kunna läsa. Jag tror att det var nåt mer knas med systemet som ställde till det ytterligare efter det.
Allting fungerar som det ska nu i alla fall.

Men, jag har en MBP med ett liknande problem på.
Jag har en mapp som jag låste för några år sen och på nåt sätt är den spärrad, jag kan inte ta bort mappen och låsbocken är tonad så det alternativet finns inte.
Jag har bootat från installationsskivan och rätta behörigheter, reparerat disken ett flertal gånger men det fungerar inte.
Läste om det på Macworld forum och fick en del tips som inte gör nån nytta alls.
Starta från DVD-skivan och använda terminal.
Starta i single user mode och fixa det där men inget fungerar.
Har du nåt tips på det vore jag mycket tacksam.

Angående ditt problem med en låst mapp:

Gå in som root i terminalen och kopiera över innehållet till en ny mapp.
sudo mkdir /Users/dinanvändare/Documents/NYMAPP && cp -R /sökväg/låst/mapp /Users/dinanvändare/Documents/NYMAPP

Om du gör detta rätt så ska det fungera. Root har full tillgång till allt.

Fungerade inte för mig, det blev en NYMAPP men inget i den.

Ursprungligen av roffebentsen:

Fungerade inte för mig, det blev en NYMAPP men inget i den.

Misstänker att mitt svar saknade en viktig detalj - det ska se ut så här:

sudo mkdir /Users/dinanvändare/Documents/NYMAPP && sudo cp -R /sökväg/låst/mapp /Users/dinanvändare/Documents/NYMAPP

Glömde att lägga in att du måste tala om för systemet att du vill utföra åtgärden som root. Detta sker genom att använda sudo även innan "cp -R ..". Fungerar det bättre?

Tack!

Ursäkta sent svar!
kollar inte så ofta men jag ska prova det när jag har tid och återkommer om resultatet.

1
Bevaka tråden