Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hållbar är "nya" macbooken i plast?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-26 21:12

Hejsan. Sökte men hittade inget riktigt relevant, så jag frågar väl; Hur hållbar är den nya macbooken (i plast, alltså)? Är det samma fel på den som på den gamla vita macbooken, alltså att topcaset sprack vid magneterna? Finns det några andra vanliga fel?

Jag jobbar som datalärare/ämnesansvarig på gymnasiet, och jag har infört att eleverna får en laptop när de börjar utbildningen, hittills har det varit bra men tråkiga WinPCs de fått (har provat både Lenovos, Asus, Dell och annat) och för att eleverna ska få känna på OS X har jag skaffat tre mac minis, men jag tänkte gå över helt till Mac nästa läsår - Den stora fördelen är ju att man kan labba med både OS X, Win och Linux på EN burk. Min fråga är alltså om det räcker med Macbooks eller om jag behöver försöka få köpa MBPs (eller kanske nya Air tillsammans med extern skärm i skolan?)...

Kom gärna med synpunkter/förslag!

  • Medlem
  • 2010-10-26 22:10

Jag har inte hört några rapporterade problem med nya MB, så troligtvis är den bra mycket bättre än föregångaren. Men eftersom jag inte äger någon kan jag inte garantera något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 08:44

Jag har haft en vit MB i ungefär ett år nu.
Den har inget "topcase" som kan spricka. Den är "unibody", dvs ett stycke. Det finns ett "lock" på undersidan som sitter fast med skruvar, men även detta känns hållbart.

Jag tycker konstruktionen känns stabil.

Nackdelar jag kan komma på:
- Det blir ganska lätt repor på utsidan. Men inget som påverkar användandet. Ett tips är att skaffa ett bra fodral för transport.
- Den är vit så det blir lätt avtryck av smutsiga fingrar. Lätt att torka dock.