Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hållbar är "nya" macbooken i plast?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-26 21:12

Hejsan. Sökte men hittade inget riktigt relevant, så jag frågar väl; Hur hållbar är den nya macbooken (i plast, alltså)? Är det samma fel på den som på den gamla vita macbooken, alltså att topcaset sprack vid magneterna? Finns det några andra vanliga fel?

Jag jobbar som datalärare/ämnesansvarig på gymnasiet, och jag har infört att eleverna får en laptop när de börjar utbildningen, hittills har det varit bra men tråkiga WinPCs de fått (har provat både Lenovos, Asus, Dell och annat) och för att eleverna ska få känna på OS X har jag skaffat tre mac minis, men jag tänkte gå över helt till Mac nästa läsår - Den stora fördelen är ju att man kan labba med både OS X, Win och Linux på EN burk. Min fråga är alltså om det räcker med Macbooks eller om jag behöver försöka få köpa MBPs (eller kanske nya Air tillsammans med extern skärm i skolan?)...

Kom gärna med synpunkter/förslag!

  • Medlem
  • 2010-10-26 22:10

Jag har inte hört några rapporterade problem med nya MB, så troligtvis är den bra mycket bättre än föregångaren. Men eftersom jag inte äger någon kan jag inte garantera något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 08:44

Jag har haft en vit MB i ungefär ett år nu.
Den har inget "topcase" som kan spricka. Den är "unibody", dvs ett stycke. Det finns ett "lock" på undersidan som sitter fast med skruvar, men även detta känns hållbart.

Jag tycker konstruktionen känns stabil.

Nackdelar jag kan komma på:
- Det blir ganska lätt repor på utsidan. Men inget som påverkar användandet. Ett tips är att skaffa ett bra fodral för transport.
- Den är vit så det blir lätt avtryck av smutsiga fingrar. Lätt att torka dock.

Jag valde MacBook framför MacBook Pro eftersom Pro har hemska reflexer i glas-skärmen. En del gillar detta dock. Själv skulle jag aldrig vilja använda en spegelskärm.

Jag tycker MB skulle duga men jag tycker du ska kolla en gång till på Air. Räcker 2GB för er? Har ni råd med mer? Jag tror i så fall att eleverna skulle uppskatta Air bättre. Skaffa gärna ett antal externa billiga skärmar som man kan docka med.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-27 10:19
Ursprungligen av pesc:

Jag har haft en vit MB i ungefär ett år nu.
Den har inget "topcase" som kan spricka. Den är "unibody", dvs ett stycke. Det finns ett "lock" på undersidan som sitter fast med skruvar, men även detta känns hållbart.

Jag tycker konstruktionen känns stabil.

Nackdelar jag kan komma på:
- Det blir ganska lätt repor på utsidan. Men inget som påverkar användandet. Ett tips är att skaffa ett bra fodral för transport.
- Den är vit så det blir lätt avtryck av smutsiga fingrar. Lätt att torka dock.

Jag valde MacBook framför MacBook Pro eftersom Pro har hemska reflexer i glas-skärmen. En del gillar detta dock. Själv skulle jag aldrig vilja använda en spegelskärm.

Jag tycker MB skulle duga men jag tycker du ska kolla en gång till på Air. Räcker 2GB för er? Har ni råd med mer? Jag tror i så fall att eleverna skulle uppskatta Air bättre. Skaffa gärna ett antal externa billiga skärmar som man kan docka med.

Tack! Jag står verkligen i valet och kvalet mellan MB och Air. Jag har ett gäng 17" skärmar, så det kommer de kunna ha i klassrummen där de sitter. 2GB känns ju som det kommer vara i minsta laget när de ska använda tex. Photoshop, så det måste nog vara 4 GB / 128 GB... vilket börjar dra iväg lite i pris. Hm får fundera vidare, kom gärna med fler synpunkter - det är guld värt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 12:40

Minne är ju billigt om man uppgraderar själv, vilken är enkelt i MB men omöjligt i Air. Men Air känns fräckare...

Man kan installera 8GB minne i MB, precis som MBP. Detta minne kostar kring 1500:- idag om man installerar själv. Trevligt om man kör tung grafik.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-27 12:51
Ursprungligen av pesc:

Minne är ju billigt om man uppgraderar själv, vilken är enkelt i MB men omöjligt i Air. Men Air känns fräckare...

Man kan installera 8GB minne i MB, precis som MBP. Detta minne kostar kring 1500:- idag om man installerar själv. Trevligt om man kör tung grafik.

Jo, jag kör idag med 8GB i min MBP, så jag vet hur enkel installation det är. 4 GB räcker nog rätt bra för det datorerna kommer användas till.
2GB (a lá Air)däremot kommer nog inte att räcka... Tror jag. I Air går det ju uppenbarligen inte att installera mer i efterhand som jag fattar det. Det lutar nog MB tror jag...

Ursprungligen av pesc:

Man kan installera 8GB minne i MB, precis som MBP. Detta minne kostar kring 1500:- idag om man installerar själv. Trevligt om man kör tung grafik.

Här har du svaret =D

MB borde i rimlighetens namn vara stabilare och mer hållbar på sikt än en ultratunn Air...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-29 10:53

Fingrade på en MB igår, känns som att det nog kommer klara jobbet galant med mer minne... Är det 4 eller 8GB som är max i MB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 13:32

...fast Apple själva säger Max 4GB i MB. De vill att du köper den dyrare MBP om du ska ha 8GB.

Men 8GB fungerar utmärkt i MB. Jag har det i min late 2009 MB.

Angående Air, kan det vara bra att tänka på att de inte har alla portar som kanske behövs. T ex ingen ethernet-kontakt, så det måste alltid finnas WiFi tillgängligt. Dessutom ingen ljudingång om man t ex ska spela in ljud till någon övning / lektion. Batteritiden är klart bättre på en Macbook och håller en hel skoldag, jag tror inte du får samma tid på en Air. Jag skulle även vilja påstå att man behöver 4Gb minst, så jag tror att en MacBook blir klart bäst / billigast

Lite avundsjuk är man ju, när jag gick skola hade vi ruskigt usla burkar. Vilken dröm att få köra MacBooks i skolan

Ursprungligen av Kermit:

Lite avundsjuk är man ju, när jag gick skola hade vi ruskigt usla burkar. Vilken dröm att få köra MacBooks i skolan

Pfft. På vår tid fick vi minsann hålla till godo med att räkna på fingrarna.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-30 10:26

Haha, vi var bland de första som fick ABC-80 i skolan. Då var man tvungen att gå ner i källaren, förbi slöjdsalarna för att komma till - DATASALEN. Ingen i klassen fattade nåt av vad vi gjorde när vi var där, men vi kom omtumlade ut och skröt om att vi hade varit i DATASALEN.

Jag tror att det nog blir MB med 4 GB ram. Kanske 8, men det är tveksamt om det behövs. Det mest krävande vi sysslar med är Photoshop och retusch av en del foton, och det funkar att göra med 4GB.
Webbdesign och programmering är ju inte så krävande av maskinen - inte på den nivån vi gör det iallafall.
Tack för tipsen!

ABC80 (och ett par i 800-serien) var något fräsigt vi hade på gymnasiet (Naturvetenskaplig med datavariant - de ni), inte i grundskolan. Tror dock att de skaffade några Compis* ett eller ett par år efter det jag gick ut nian.

*det där, pojkar och flickor, var en riktigt usel burk!

  • Medlem
  • 2010-11-01 23:25

Compis var danska datorer om jag inte missminner mig. De fick vi klämma på ett par gånger på mattelektionerna i högstadiet. Som mest upphetsande fick vi spela masken. Vilka veritabla skitlådor till datorer. Redan då hade man en Macintosh SE hemma, så compis kändes som rena skämtet. Just det, året var 1987.

Ursprungligen av johan_tanying:

ABC80 (och ett par i 800-serien) var något fräsigt vi hade på gymnasiet (Naturvetenskaplig med datavariant - de ni), inte i grundskolan. Tror dock att de skaffade några Compis* ett eller ett par år efter det jag gick ut nian.

*det där, pojkar och flickor, var en riktigt usel burk!

1
Bevaka tråden