Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pages: överlappande cirklar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 15:57

hej!

håller på med en figur (i pages). det är tre cirklar som delvis överlappar varandra. är det någon som vet om det går att få området i mitten som omfattas av alla tre cirklarna att vara i en annan färg än cirklarna?

jag vet att det går att göra i andra program, det är dock inte intressant i sammanhanget.

tackar!

/mattias

Ett fulknep är ju att göra den ovanliggande cirkeln halvgenomskinlig. Det går ju inte att styra exakt vilken färg det ska bli, men det är ändå lite närmare vad du frågar efter.

Så här kan det bli:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 21:36
Ursprungligen av irrelogical:

Ett fulknep är ju att göra den ovanliggande cirkeln halvgenomskinlig. Det går ju inte att styra exakt vilken färg det ska bli, men det är ändå lite närmare vad du frågar efter.

Så här kan det bli:

bra idé, kanske kan funka! men man saknar det där gamla fyll-verktyget alltså ...

Du har ju ett fyll-verktyg i pages..?
När du markerat din form så får du ju upp en ruta för själva linjen (som är svart på min dump) och den andra rutan för fill där du väljer fyllningsfärg...
Eller missförstår jag vad du vill åstadkomma?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-29 09:16

ja, jag tror du missförstår mig lite. jag vill inte fylla hela cirklar. bifogar en bild. jag skulle vilja att område 1 på bilden var blått, område 2 vitt och område 3 grönt (t.ex.) ...

Då förstår jag... Det var lite krävande av ett ordehandlingsprogram

  • Medlem
  • 2010-10-29 10:18

Det GÅR att göra en sån bild i Pages, men huruvida det är värt det beror på hur noga det ska vara och hur mycket tid du kan/orkar lägga på det.

Kort instruktion:
- Rita en massa cirklar
- Markera en cirkel och välj Format -> Form -> Gör redigerbar
- Lägg till, ta bort och flytta ankarpunkter och handtag så att det blir snygga, överlappande former.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-29 10:57

ha, vilken grej! hade jag aldrig kommit på. riktigt pyssligt, men blev okej till slut! tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 11:15

Det är bara att använda ritstiftet när du gjort dom tre cirklarna, se bifogad…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-29 12:06
Ursprungligen av Tangen:

Det är bara att använda ritstiftet när du gjort dom tre cirklarna, se bifogad…

dum fråga: hur använder jag ritstiftet? jag vet inte ens vad det är ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 12:13

denna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-29 14:06

jaha, då förstår jag! smart idé! lite klurigt, den blir liksom för stor ... men med lite övning så går det säkert ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 12:12

Under former, den som är längst ner.

Du klickar där du vill börja, sen klickar du på nästa ställe och håller in musknappen och drar så att "bågen" får önskad form och släpper, sen klickar du på den "ankarpunkt" som du precis skapat (eftersom du vill ha en skarp vinkel från den ankar punkten) och går vidare till nästa, sista sidan av den romben klickar du på den första ankarpunkten enligt samma procedur och "sluter" romben, den blir då en "ruta" som funkar som vilken form som helst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 14:35

Tips - Zooma in så mycket du kan

1
Bevaka tråden