Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enskild firma och "Company Program" - iPhone utvecklare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

jag tänkte registrera mig som iPhone utvecklare. Är det någon som vet ifall jag kan registrera mig som "company" ifall jag har en enskild firma? Eller måste jag ha ett aktiebolag eller dyl för att göra det?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2010-10-28 17:40

Det ska funka även med enskild firma. Jag har en gammal kollega som började utveckla till iphone/iPad när han hade enskild firma, men idag kör han AB

Lycka till

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-28 21:18

Inga problem med enskild firma förutom att man måste faxa ett intyg som är stämplat av en notarius publicus tillsammans med kopia på sitt id-kort till USA.

De är förtjusta i stämplar de där jänkarna. Och gammal telefonteknik.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-29 04:06

Jag har också enskild firma och är i startgroparna för att börja med iOS-utveckling. Finns det nån fördel med att registrera sig som företag istället för privatperson, utöver att företag kan lägga till andra utvecklare som medlemmar? Vad har gruppmedlemmar för praktisk nytta/betydelse?

Ursprungligen av Kalle W:

Inga problem med enskild firma förutom att man måste faxa ett intyg som är stämplat av en notarius publicus tillsammans med kopia på sitt id-kort till USA.

Vad är det för intyg man ska skicka? F-skattsedel?

Många frågor på en gång. Tack på förhand!

Edit: Slarvfel

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-02-09 23:01
Ursprungligen av Vassius:

Vad är det för intyg man ska skicka? F-skattsedel?

För min del var det ett stämplat intyg att jag var jag, plus ID-kort. Faxad kopia till Apple.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-10 11:17
Ursprungligen av Kalle W:

ett stämplat intyg att jag var jag

Vad innebär det, lite mer exakt?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-02-10 17:52
Ursprungligen av Vassius:

Vad innebär det, lite mer exakt?

Ett papper från Apple (Identity verification form) underskrivet av notarius publicus och stämplat med en stämpel från densamma, plus en kopia av ID-handling. Stämpeln är mycket viktig, och utan den godkänner inte Apple att man blir registrerad.

Ursprungligen av niklas.axelsson:

Det ska funka även med enskild firma. Jag har en gammal kollega som började utveckla till iphone/iPad när han hade enskild firma, men idag kör han AB

Lycka till

Ursprungligen av Kalle W:

Inga problem med enskild firma förutom att man måste faxa ett intyg som är stämplat av en notarius publicus tillsammans med kopia på sitt id-kort till USA.

Utmärkt! Tack för snabba svar

Ursprungligen av Vassius:

Finns det nån fördel med att registrera sig som företag istället för privatperson, utöver att företag kan lägga till andra utvecklare som medlemmar? Vad har gruppmedlemmar för praktisk nytta/betydelse?

En av de största anledningarna till registrera ett företag (contra privatperson) anser jag vara att man kan sitt företagsnamn som "säljare" i App Store istället för ditt namn. Ger ett mer seriöst intryck, särskilt om du ska utveckla applikationer till andra

En viktig aspekt om du lyckas göra en dunder-app är de skattetekniska fördelarna med aktiebolag då du inte behöver skatta upp alla intäkter utan kan spara slantarna i bolaget. Att betala ut stora summor från en enskild firma är sjuuukt dyrt. Har du 50k att avvara så är aktiebolag överlägset.

1
Bevaka tråden