Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk kopiering och förflyttning av filer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 12:53

Hej!

Nu är jag helt säker på att detta har tagits upp förut men trots den nya fräsiga google-söken på 99.se så lyckas jag inte att leta mig fram till några trådar om saken. Därav ännu en.

Jag önskar göra följande: Jag använder mig utav Notational Velocity för att hantera alla mina textfiler. Dessa textfiler sparas en och en separat i en mapp på min dator. Vissa av dessa textfiler skulle jag dock vilja dela med mig av i Dropbox (utan att för den sakens skull dela ut hela mappen med textfiler). Vad jag önskar att göra är då att ha någonting som ligger och kör i bakgrunden och som kopierar vissa textfiler till andra mappar på datorn. Detta måste dock göras kontinuerligt och automatiskt, då jag inte har någon lust att gå in och köra ett script varje gång jag skriver till någonting nytt i min textfil.

Är det någon som har något förslag på hur jag ska fixa detta? Jag är nästan säker på att jag tidigare har sett något program som skulle kunna fixa detta men min hippocampus har inte varit behjälplig i omkodningen från kort- till långtidsminne vad gäller just denna specifika biten med information.

Ursprungligen av Pluffo:

...kopierar vissa textfiler till andra mappar på datorn...

Det är inga större problem att ha ett program, eller ett script, som ligger och bevakar en viss mapp.

Men hur ska detta program/script veta vilka filer den ska välja att kopiera, om det nu inte ska vara allt som ligger i den mappen.

Döper du dessa filer på något speciellt sätt, eller ska man leta efter något speciellt i innehållet i textfilen, eller finns det något annat kännetecken?

Lättaste skulle förmodligen vara att som Jesper ovanför nosar på att skapa ett Automatorprogram som en mappåtgärd.
Programmet aktiveras varje gång en ny fil skrivs till mappen.

Kan dra en liten liknelse som eventuellt kan vara till hjälp.

Varje gång en torrent-fil adderas till mina hämtade filer har jag en mappåtgärd som först och främst letar upp alla filer i mappen som inte har en specifik färgmarkering, hittar en eller flera filer, markerar den med färgmarkeringen (så att inte gamla filer som redan hanterats, hanteras vidare i arbetsflödet) och öppnar i default application.
Busenkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 13:34

Ja, filen är helt enkelt döpt till "x.txt" så det ska inte vara några problem för scriptet att veta var det ska leta.

Men alltså; jag skapar ett script i Automator som sedan kan läggas så att det ligger och körs hela tiden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 13:55

Ett problem verkar vara att folder actions inte reagerar på när en fil _uppdateras_ snarare än läggs till. Det är bara när jag lägger till en ny textfil i mappen som det händer något.

Ursprungligen av Pluffo:

Ett problem verkar vara att folder actions inte reagerar på när en fil _uppdateras_ snarare än läggs till. Det är bara när jag lägger till en ny textfil i mappen som det händer något.

Det stämmer...
Om du ska ha en funktion som uppdaterar filer automatiskt när du gör det kanske typ MobileMe's iDisk eller liknande är mer relevant..
Du kan väl köra filerna från dropboxmappen direkt dock?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 15:31

Tja, problemet är att jag vill använda Notational Velocity för att skriva på alla mina textdokument men bara dela ut vissa av dessa. Naturligtvis skulle jag kunna öppna och editera de relevanta textdokumenten direkt ifrån Dropboxmappen men i sådana fall så har jag inte längre kvar bekvämligheten med att köra allting ifrån Notational Velocity.

Du kan i Dropbox-mappen skapa en "symlink" till den textfilen. Då ser det ut som filen ligger där, och Dropbox kommer att synka den, även om originalfilen ligger någon annanstans.

Eller så går det nog att lösa med script. Det borde gå att ställa in vad den ska reagera på, inte bara nya dokument som läggs i mappen, utan även nytt ändringdatum på filerna i mappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 17:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan i Dropbox-mappen skapa en "symlink" till den textfilen. Då ser det ut som filen ligger där, och Dropbox kommer att synka den, även om originalfilen ligger någon annanstans.

Problemet med detta blir ju att någon som inte har tillgång till mappen där originalfilen ligger inte kommer att hjälpas speciellt mycket av att få en genväg till denna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller så går det nog att lösa med script. Det borde gå att ställa in vad den ska reagera på, inte bara nya dokument som läggs i mappen, utan även nytt ändringdatum på filerna i mappen.

Ja, jag ska titta närmare på detta. Kanske går det att göra i Automator på något annat sätt. Annars kanske man får sätta sig ner och skriva något nedrans shell-script som kan köra i bakgrunden. Men det känns lite overkill.

Ursprungligen av Pluffo:

...inte kommer att hjälpas speciellt mycket av att få en genväg till denna...

Det är ingen genväg. Det är en symlink.

Läs här t.ex:
Sync Files and Folders Outside Your My Dropbox Folder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 18:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ingen genväg. Det är en symlink.

Läs här t.ex:
Sync Files and Folders Outside Your My Dropbox Folder

Ah. Då missuppfattade jag det helt.

Det här verkar lovande. Jag ska kolla in det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-02-17 14:27

Okej om jag lånar tråden?

Jag har en fil på en dator A som jag varje dag kl 22.00 vill få kopierad till dator B, där en tidigare version av filen då skrivs över.

Åtkomst till dator B är inga problem, det jag vill ha hjälp med är hur jag ska gå tillväga för att få allt att skötas automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 14:59

Pluffo & filuren,

Ta Er en titt på Deliver Express

Bör uppfylla Era önskemål,

- Torkel

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-11 21:09

Min förfrågan hade, av olika anledningar, fallit ur minnet. Tack Torkel.

1
Bevaka tråden