Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Info: MobileMe beta...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En del av oss MM'are har blivit inbjudna att börja köra nya MM - en beta alltså. Nu börjar det hända grejer. Äntligen. Jag har inte hunnit peta på det själv, men läst "manualen". Med nya MM kan man äntligen även ha prenumerationer i Molnet - alltså när man besöker sitt MM-konto med en webbläsare. Kalendrarna kan även editeras av flera/alla. Bara MM-konton kan dela kalendrar inom Molnet. Det blir som Google har kört i åratal m.a.o.

Har man en Mac och en Iphone så behöver man ju egentligen inte Molnet - man gör ju då allt med iCal, Mail, etc - apps på burkarna. Men vad jag nu hoppas på är att detta ska spilla ner på dessa apps på burkarna - att man t.ex. även kan ha editerbara prenumerationer i iCal.

Vi får se. Det händer grejer. Bättre sent än aldrig. Kanske har Apple tänkt satsa stort på MOlnet - alla snackar ju om "moln". Det är det nya svarta. Vad man då hoppas på är ju att dom bygger serverparker i andra delar av världen utanför Cupertino och en och annan delstat. Ska Molnet - och MM - verkligen lyfta så måste dom göra något åt prestandan - för oss europeer t.ex. Kanske blir iDisk användbar en vacker dag.

Finns det någon information om när serverparken skulle stå klar? Har för mig att det nämndes nåt om det i konferenssamtalet vid senaste finansrapporten.

Och iOS/MobileMe Mail måste få bättre stöd för Mail på egen domän. Nu funkar det iofs med MobileMe webbklienten, men från iPhone funkar det inte att skicka mail från en annan adress och sen att det skickade hamnar i skickat-mappen i MobileMe Mail.

Innan mailen är fixad så tycker jag faktiskt att MobileMe är ganska kasst för vad man betalar. Vill ju inte använda en mailadress som är knuten till en viss aktörs lösning.

Nu när jag skaffade en iPad också så fick det fick bli Mobile me för att få stabilt synkning av kontakter mellan alla prylar. Kalendrar har funkar bra på google, men kontaktsynkroniseringen har inte varit bra.

Jo, man kan numera välja avsändarkonto (även i Molnet faktiskt). När man svarar på ett mail som är pushat från MobileMe (har alla mina adresser vidarebefordrade dit för att det är så bra push på MM) så väljer man avsändare i ett av fälten ovanför brödtextfältet. Det är givetvis förinställt på MM-adressen eftersom det kommer därifrån, men det går att ändra till ett annat kontos adress. Jiddrigt - men det går. Man borde kunna ställa in detta som förval - alltså vilken avsändare man vill ha på svarade/vidaresända mail oavsett vilket konto som mailen hamnade i när det kom. Man kan ju ställa in ett förvalt konto för mailande från andra apps så detta bör ju vara en baggis. Men det har inte med MM som sådant att göra - det är en iOS-grej.

Den datapark jag hört talas om är det där bjässebygget i en amerikansk delstat (minns inte var). Något utanför USA har aldrig bekräftats - ingen utanför Apple vet något över huvud taget...som vanligt. Men om Apple verkligen satsar på Molnet (AppleWorks för Ipad är ju i det närmaste oanvändbart utan MM) så ser jag inga andra möjligheter att dom måste krypa till korset och bygga speglar utanför USA också. Som Google (fast dom behöver ju inte en så ofattbart grym kapasitet och spegeltäthet som Google så klart).

Rykten har gått att Apple bl.a. varit i Sverige och Finland (kallt klimat, fet inet-infrastruktur, billig el) och tittat på objekt (bl.a. gamla nedlagda industrier). Men detta var bara ett rykte i tabloiderna (E24 betraktar jag också som en tabloid) så...tja, svammel skulle jag tro. OM Apple köper något i Europa - framför allt i Norden - så kommer vi att få reda på det bums. Sådant går inte att hålla hemligt - det är myndigheter inblandade.

[tabloid="skittidning"]

Ursprungligen av stevenD:

men från iPhone funkar det inte att skicka mail från en annan adress

Senast redigerat 2010-08-03 01:09

Hittade!
"North Carolina data center is "on schedule and everything is going fine." Expect to be completed and be in use by the end of the calendar year, Oppeneheimer said."
- AppleInsider | Notes of interest from Apple's Q3 2010 conference call

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, man kan numera välja avsändarkonto (även i Molnet faktiskt). När man svarar på ett mail som är pushat från MobileMe (har alla mina adresser vidarebefordrade dit för att det är så bra push på MM) så väljer man avsändare i ett av fälten ovanför brödtextfältet. Det är givetvis förinställt på MM-adressen eftersom det kommer därifrån, men det går att ändra till ett annat kontos adress. Jiddrigt - men det går. Man borde kunna ställa in detta som förval - alltså vilken avsändare man vill ha på svarade/vidaresända mail oavsett vilket konto som mailen hamnade i när det kom. Man kan ju ställa in ett förvalt konto för mailande från andra apps så detta bör ju vara en baggis. Men det har inte med MM som sådant att göra - det är en iOS-grej.

Jag får inte detta att fungera i iPhone. Får inte upp adress som jag i MobileMe satt upp som "Send using External Address". Om jag får detta att fungera så är det ju guld värt, men jag har lagt en hel del tid på att försöka få till det utan att lyckas.

Ursprungligen av Zimmerman:

Rykten har gått att Apple bl.a. varit i Sverige och Finland (kallt klimat, fet inet-infrastruktur, billig el) och tittat på objekt (bl.a. gamla nedlagda industrier). Men detta var bara ett rykte i tabloiderna (E24 betraktar jag också som en tabloid) så...tja, svammel skulle jag tro. OM Apple köper något i Europa - framför allt i Norden - så kommer vi att få reda på det bums. Sådant går inte att hålla hemligt - det är myndigheter inblandade.

[tabloid="skittidning"]

Google har ju faktiskt köpt ett nedlagt pappersbruk i Finland.
Google köper pappersbruk av Stora Enso - IDG.se

Tror till och med det gått en dokumentär på tv om just detta, eller om det var ett kortare klipp i någon dokumentär om google.

Jo, och det är nog därför ryktet började gå. Journalist-idioterna lade in några till - t.ex. Apple - säcken. Google köper ju hela tiden platser/fastigheter/maskiner. Överallt. Jämt. Det är ju ingen nyhet alls. Men Apple...not a sound.

Ursprungligen av Mikael E:

Google har ju faktiskt köpt ett nedlagt pappersbruk i Finland.
Google köper pappersbruk av Stora Enso - IDG.se

Tror till och med det gått en dokumentär på tv om just detta, eller om det var ett kortare klipp i någon dokumentär om google.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-10 09:33

Hej,
Har precis skaffat Mobile Me och gick igång med Beta versionen på en gång eftersom jag vill kunna dela kalendrar. När jag lägger till ett möte på me.com så finns ingen möjlighet till att lägga till ett alarm för mötet (som jag kan hitta), har det alltid varit så eller är det en miss/något som kommer komma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 10:29
Ursprungligen av andas:

Hej,
... så finns ingen möjlighet till att lägga till ett alarm för mötet ...

För vanligt aktivitet är det bara att lägga till en "Påminnelse"

AKTIVITET i kalender
- kalendervy
Kör du i kalendervy, kommer gråa redigeringsrutan upp och där är den en bit ned.

- dag eller veckovy
Här behöver du dubbelklicka på aktivitet så att gråa redigeringsrutan öppnas.

UPPGIFT (Att göra listan (todo))
Den var klurig och jag tyckte att det var konstig att någon klockslagsfunktion inte fanns när man la upp en ny uppgift, och "klar senast"

Men:
1. I iCal lägg upp ny uppgift (kringla-k) skriv in önskade uppgift, klicka på "Påminnelse" och klockslaget kommer upp.

Läste om och insåg att det kanske är i me.com som du inte hittadet någon "Påminnselse"-funktion, där hittade jag inte heller.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-08 10:36
Ursprungligen av ne100:

För vanligt aktivitet är det bara att lägga till en "Påminnelse"

En funktion som kan drive en till vansinne om man har flera datorer. Man får alltid en påminnelse per dator/iphone, vilket är något tröttsamt.

Ursprungligen av ne100:

Läste om och insåg att det kanske är i me.com som du inte hittadet någon "Påminnselse"-funktion, där hittade jag inte heller.

Nope. Detta måste väl ändå räknas som en fetebugg?

Med risk för att få på huvudet igen för att jag är i "fel tråd" och grottar (har letat efter lämplig utan resultat) så har jag en fråga.
Jag vill dela en fil via MobileMe. Och nu är det så att jag inte bara vill att folk ska kunna ladda ner den, jag vill också att de ska kunna redigera den och ladda upp den igen, alternativt redigera på plats. Jag vill alltså ha en "levande fil" som flera personer kan gå in och titta på samt redigera, men det går inte va?
Och om jag har rätt, att det inte går, vad är i så fall bästa alternativet? Drop Box?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 17:13

MM har ju iDisk. Det är samma grej som DropBox (fast segare när Apple har ALLT i USA och vägrar spegla över globen).

Ursprungligen av Fitinghoff:

Med risk för att få på huvudet igen för att jag är i "fel tråd" och grottar (har letat efter lämplig utan resultat) så har jag en fråga.
Jag vill dela en fil via MobileMe. Och nu är det så att jag inte bara vill att folk ska kunna ladda ner den, jag vill också att de ska kunna redigera den och ladda upp den igen, alternativt redigera på plats. Jag vill alltså ha en "levande fil" som flera personer kan gå in och titta på samt redigera, men det går inte va?
Och om jag har rätt, att det inte går, vad är i så fall bästa alternativet? Drop Box?

Jupp. Så ursäkta min tröghet. Jag kan "dela" filen genom att skicka den till några utvalda personer, sen då?
Eftersom mappen "Shared" är ett alias tänkte jag att dokumentet skulle dyka upp där om jag delade det, men icke. Och jag kan inte dra dokument dit heller. Lägger jag saker i "Public" kan väl alla se och ladda ner dem, och det var ju inte tanken.

Ok. Så här löste jag problemet, inte helt nöjd, men det funkar:
I Finder -> Gå -> iDisk -> Annan användares delade mapp lät jag min kollega ansluta sig till min Public-mapp. Därmed kunde han direkt på iDisk öppna och redigera dokumentet.
Problemet är då att han kan göra så med alla dokument som ligger där. Jag kan alltså inte styra åtkomsten, så han kommer åt ett dokument och någon annan ett annat.
Ett annat problem, men då blev det helt plötsligt en annan tråd, är ju att han sitter på iWork09 och jag 08. Och det går inte att spara ner fråm 09 till 08. Dumt... Mycket dumt.
Ok. Allt detta visste ni andra säkert redan, men eftersom ingen hade svarat tänkte jag att jag kunde delge min lösning av detta, ifall någon annan är lika grön på det här som jag.

Någon som vet om det går att ändra tidformatet på MobileMe Mail?
Idagsläget är det i AM/PM format.

Har inte hittat någon lösning på det. Märkligt, eftersom det funkar med 24H i kalendern. MobileMe känns överlag lite som iPhone från början. Apple gör ett moln/en telefon utan att titta på konkurrenter eller på vad kunden vill ha och skapar en produkt som på många sätt är genialisk och på andra sätt inte ens funktionsduglig.
Ett moln utan kalenderdelning? En mobiltelefon utan MMS? Apple är som ett överkreativt barn som gör fantastiska teckningar på väggarna i vardagsrummet och skriver "jag älskar dig pappa" under. Omöjligt att inte älska, och ibland extremt irriterande att leva med.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-11-09 08:32

Jag ser inget längre som antyder att jag kör en beta-version av kalendern på mobile me. Har de släppt den som standardkalender numera? Det är dessutom ett meddelande om service på G den 11/9 som kan störa vissa tjänster. Det känns som om det sammanfaller väl med lanseringen av iOS 4.2. Är det något mer som är på G med MM?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-09 09:04
Ursprungligen av andas:

Jag ser inget längre som antyder att jag kör en beta-version av kalendern på mobile me. Har de släppt den som standardkalender numera?

Ja, det var länge sedan. En månad ungefär.

1
Bevaka tråden