Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig bild utan ramar, ibland även utan bilder, även på mail, men inte på allt

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken säger, Konstig bild utan ramar, ibland även utan bilder, även på mail, men inte på allt.
Vissa program och hemsidor ser bra ut medan andra är bara konstiga, även i iphoto och mejl.
Titta på bilder.
Tacksam för svar

Sådär blir det ibland när servern är väldigt upptagen. Det är bara att ladda om sidan.

/M

Har provat det flertal gånger, men lyckades ej, det måste vara nåt stationärt i osx då som man kan se på andra bilden det händer även när jag använder iphoto

Eftersom det uppstår i flertalet program känns en ominstallation mer eller mindre nödvändig...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-28 09:12

Stopp och belägg!!! Ominstallation!? Av OSX? Detta är ju inte Windows - Macar ominstallerar man inte... i alla fall har inte jag eller någon jag känner gjort det på 20 år. Trådens problem har jag ingen lösning på (gissar på att den beror på tredjepartsinstallation av plug, tillägg, app, driver (grafikkort?), daemon, etc, etc - t.o.m. typsnitt), men man ska inte slänga ur sig att folk ska ominstallera OSX bara så där. Det är en Windowskultur som vi inte bör överföra till OSX. Att en ominstallation är lösningen på ett problem är mycket, mycket sällsynt.

Jag skulle börja med att gå igenom i minnet om jag installerat något på senare tid. Vad? Om inte detta ger signaler så skulle jag starta om burken i säkert läge och sedan starta om igen. Reparera rättigheter etc. Googla. Jag skulle inte ens snudda tanken vid att ominstallera OSX. No way. Det behövs inte.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Stopp och belägg!!! Ominstallation!? Av OSX? Detta är ju inte Windows - Macar ominstallerar man inte... i alla fall har inte jag eller någon jag känner gjort det på 20 år. Trådens problem har jag ingen lösning på (gissar på att den beror på tredjepartsinstallation av plug, tillägg, app, driver (grafikkort?), daemon, etc, etc - t.o.m. typsnitt), men man ska inte slänga ur sig att folk ska ominstallera OSX bara så där. Det är en Windowskultur som vi inte bör överföra till OSX. Att en ominstallation är lösningen på ett problem är mycket, mycket sällsynt.

Jag skulle börja med att gå igenom i minnet om jag installerat något på senare tid. Vad? Om inte detta ger signaler så skulle jag starta om burken i säkert läge och sedan starta om igen. Reparera rättigheter etc. Googla. Jag skulle inte ens snudda tanken vid att ominstallera OSX. No way. Det behövs inte.

Ja man kan lägga timmar på att reparera behörigheter, avinstallera program, skapa ny användare, slänga och generera nya misstänkta biblioteksfiler, uppdatera till förbannelse men varför inte bara göra en ominstallation som åtgärdar alla eventuella mjukvarufel i ett steg?
Tryck i skivan, klicka okej ett par gånger och ta en kopp kaffe, 30-50 min senare är det klart..
Visst uppdatera kommer man behöva göra men det är ju marginellt med arbete.
Om ett problem sträcker sig över fler program skulle jag säga att en ominstallation visserligen kan vara ganska fantasilös men visst löser det problemet och att skapa en ny användare och flytta över allt skulle jag säga tar förmodligen mer tid (beroende på hur mycket data vi snackar förstås)

  • Oregistrerad
  • 2010-10-28 14:07

Om man har mycket installerat - en burk med mååånga program och t.ex. PCI-kort, drivrutiner, daemons - en proffsburk kanske - så kan en ominstallation och efterarbetet att återställa det enorma klustret av installationer ta mycket, mycket lång tid och svordomar. Trust me. För en avancerad användare - kanske yrkesmässigt - så är ominstallation det absolut sista man gör. Jag och mina kollegor har sluppit i 20 år.

Problemet i denna tråd är - min gissning - en löjlig bagatell. Det är grafiken som fuckar upp. Någonting har installerats på denna dator - något som fuckar upp grafiken. Om jag visste exakt vad som installerats just före problemen började så skulle jag med hyfsad sannolikhet lösa problemet.

För den novise blir det alltså att återinstallera OSX och sedan installera skiten som fuckar upp och sedan sitta där igen. Utan susning.

Ursprungligen av InPezonator:

Ja man kan lägga timmar på att reparera behörigheter, avinstallera program, skapa ny användare, slänga och generera nya misstänkta biblioteksfiler, uppdatera till förbannelse men varför inte bara göra en ominstallation som åtgärdar alla eventuella mjukvarufel i ett steg?
Tryck i skivan, klicka okej ett par gånger och ta en kopp kaffe, 30-50 min senare är det klart..
Visst uppdatera kommer man behöva göra men det är ju marginellt med arbete.
Om ett problem sträcker sig över fler program skulle jag säga att en ominstallation visserligen kan vara ganska fantasilös men visst löser det problemet och att skapa en ny användare och flytta över allt skulle jag säga tar förmodligen mer tid (beroende på hur mycket data vi snackar förstås)

Ja, det är krångligt om man kör en Erase & Install men det har det ju inte varit tal om..
En vanlig ominstallation med 10.6 raderar ju inga program eller liknande.
Visserligen kan problemet eventuellt kvarstå om det är något 3:e partsprogram som orsakat detta.
Det vet vi ju dock inte då trådskaparen inte nämnt detta..

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Om man har mycket installerat - en burk med mååånga program och t.ex. PCI-kort, drivrutiner, daemons - en proffsburk kanske - så kan en ominstallation och efterarbetet att återställa det enorma klustret av installationer ta mycket, mycket lång tid och svordomar. Trust me. För en avancerad användare - kanske yrkesmässigt - så är ominstallation det absolut sista man gör. Jag och mina kollegor har sluppit i 20 år.

Problemet i denna tråd är - min gissning - en löjlig bagatell. Det är grafiken som fuckar upp. Någonting har installerats på denna dator - något som fuckar upp grafiken. Om jag visste exakt vad som installerats just före problemen började så skulle jag med hyfsad sannolikhet lösa problemet.
(menyradens (se bifogade bild nr.1) en miljon tillägg (inte osx-grejer) ger signaler direkt till min intutionsmage

För den novise blir det alltså att återinstallera OSX och sedan installera skiten som fuckar upp och sedan sitta där igen. Utan susning.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Problemet i denna tråd är - min gissning - en löjlig bagatell. Det är grafiken som fuckar upp. Någonting har installerats på denna dator - något som fuckar upp grafiken. Om jag visste exakt vad som installerats just före problemen började så skulle jag med hyfsad sannolikhet lösa problemet.

Givetvis... Det skulle jag också... Om jag visste vad som installerades/ändrades just före problemen startade - men det är just det som inte alltid är så lätt eftersom det kan gå lång tid mellan den installationen och tillfället då du upptäcker problemet.

I mitt fall så hade det garanterat något med stylesheets att göra men jag gick bet på att hitta vad det var och gav till sist upp.

Jag skulle kanske säga att detta är en macbook pro, icd, 2Ghz, 2GB, senaste osx.
Att installera om är det sist jag vill göra, har haft denna dator i flera år och mycket info i den, när jag byter dator så använder jag carbon copy cloner, så även om jag installerar om så kommer jag att spegla hela hd på den ialla fall och då blir problemet kvarstående tror jag.
Jag kommer inte ihåg att jag installerat något men ska gå igenom och se om jag har gjort det och avinstallerar.
Återkommer då

Än en gång då, vid vanlig installation påverkas ju inte ditt användarkonto eller liknande..

Ursprungligen av nttekniker:

Jag skulle kanske säga att detta är en macbook pro, icd, 2Ghz, 2GB, senaste osx.
Att installera om är det sist jag vill göra, har haft denna dator i flera år och mycket info i den, när jag byter dator så använder jag carbon copy cloner, så även om jag installerar om så kommer jag att spegla hela hd på den ialla fall och då blir problemet kvarstående tror jag.
Jag kommer inte ihåg att jag installerat något men ska gå igenom och se om jag har gjort det och avinstallerar.
Återkommer då

Ursprungligen av InPezonator:

Än en gång då, vid vanlig installation påverkas ju inte ditt användarkonto eller liknande..

Menar du att om jag inte väljer radera och installera då kommer all info, bilder, mejlkonto och dokument m.m. vara kvar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-30 21:14
Ursprungligen av nttekniker:

Menar du att om jag inte väljer radera och installera då kommer all info, bilder, mejlkonto och dokument m.m. vara kvar?

Precis. Alla dina egna grejor ligger i din användarmapp och påverkas inte.

Nej inga nya program kan jag se här, förutom apple egna, det nya itunes är nu installerat sedan ett par veckor

Har just nu installerat om, men det hjälpte tyvärr inte, andra förslag!!!

Då finns det egentligen bara två anledningar som jag ser det.
Antingen har du något i din hemmapp som gör detta (plugin/3:e partsprogram etc) eller så har du ett hårdvarufel.
Har du testat att skapa en ny test-användare på datorn och se om problemet kvarstår?
I annat fall måste du nästan göra en radera & installera och om inte det hjälper behöver datorn in på service.

Jag har haft samma problem med min MBP. Det var framförallt MacWorld och YouTube som uppförde sig mysko. Och problemet fanns för samtliga användare på datorn.

Efter diverse ominstallationer och sådant så bestämde jag mig för att göra en ren ominstallation av operativet med radering av hårddisken.

Det var kanske overkill - men någonstans så går gränsen för den tid som jag använder för felsökning.

Nu hjälpte det till att min MBP inte är min huvuddator utan en "sekundärmaskin" och att jag kände även ett visst behov av att starta om från början.

Och givetvis så är inte OSX samma sak som XP eller Linux men ibland är det enklast att vara pragmatisk och göra det som fungerar...

PS: Nu visas sidorna som de ska:)

Jag har nu testat att skapa ett test konto, men problemet kvarstår, se bilden

Jag är inte säker på att detta är hårdvarufel då det är bara vissa hemsidor och program som visar fel, inte alla

Det påminner som sagt om mitt problem. Det drabbade vissa sidor, alla browsers och alla konton på min dator. Jag försökte en massa saker och tror att det var kopplat till CSS Stylesheets men gick bet på att få till och gav till sist upp och gjorde en ominstallation med omformatering av hårddisken

Formateringen är det sista jag vill göra, vill fråga därför runt

Hur är det om du kopplar upp på en annan lina? Dvs kan det vara så enkelt att din internetanslutning tar time-out? Jag kan få liknande fel med min usla kinesiska internetleverantör, men sparkar jag igång min VPN så funkar det mycket bättre!

Förstår inte riktigt hur du menar med att jag kopplar på en annan lina, men beskriv gärna hur man gör så gör jag det och provar.
Jag kör trådlöst och har airport extreme som router, min gamla ibook funkar bra utan problem, så jag tror att detta är stationärt problem, misstänker något med inställningar om visa bilder eller visa ramar men hittar inte var man kan justera detta på osx.

Någon annan(s) internetanslutning alltså. Granne, släkting, jobbet, whatever...

Vad du skulle kunna göra om du har tillgång till en extern disk är att installera OS X på den och köra ifrån det systemet.
Installera till den externa disken och håll sedan nere alt vid uppstart och välj den disken som målkälla för booten.
Disken behöver vara formaterad med Mac OS Extended (journalförd) och med GUID-partitionskarta.

Om problemet kvarstår - hårdvarufel. Om inte - då är det bara att installera om (eller försöka slänga prefs, 3:e partsapplikationer, plugins och vad du nu kan tänkas ha)
Jag frågade en konsult på jobbet och han hade sett detta en gång tidigare, den gången var det hårdvarufel men vi hoppas självfallet att det inte är vad du har.

Ursprungligen av InPezonator:

Vad du skulle kunna göra om du har tillgång till en extern disk är att installera OS X på den och köra ifrån det systemet.
Installera till den externa disken och håll sedan nere alt vid uppstart och välj den disken som målkälla för booten.
Disken behöver vara formaterad med Mac OS Extended (journalförd) och med GUID-partitionskarta.

Om problemet kvarstår - hårdvarufel. Om inte - då är det bara att installera om (eller försöka slänga prefs, 3:e partsapplikationer, plugins och vad du nu kan tänkas ha)
Jag frågade en konsult på jobbet och han hade sett detta en gång tidigare, den gången var det hårdvarufel men vi hoppas självfallet att det inte är vad du har.

Ska prova detta, återkommer!

(johan_tanying Någon annan(s) internetanslutning alltså. Granne, släkting, jobbet, whatever... Har provat grannens internet, men problemet kvarstår

Hårdvarufel är det inte!!
Jag har nu testat med extern firewire hd med snow på, inga problem där.
Vad är prefs och var kan jag hitta det för att avinstallera?
Finns det någon plats där man kan se alla plugins för att ta bort dem?
Har redan slängt alla 3:e partsapplikationer som jag inte behöver i papperskorgen något annat som måste göras?

Senast redigerat 2010-11-03 12:58

Problemet ligger således förmodligen i en Application support-fil eller en preference-fil någonstans..
Dessa försvinner nämligen inte när du bara slänger programmet i papperskorgen.
Appzapper är ett bra tips på program som letar upp dessa filer åt dig så du slipper göra det för varje enstaka program.. Men när du redan slängt programmet är det ju lite sent förstås, bra framtida tips dock...
Utan att veta vad du haft och om programmen installerats för en eller fler användare är det i alla fall för mig omöjligt att säga..

Jag har redan slängt in allt som ej behövs i papperskorgen, men har inte tömt den än, så jag lägger tillbaka allt till sin plats och provar med appzapper, återkommer

Ursprungligen av nttekniker:

...provar med appzapper, återkommer

Vill passa på att tipsa om att det finns flera alternativ...

- AppZapper kostar $12.95
- AppDelete kostar $7.99
- AppCleaner är gratis

  • Oregistrerad
  • 2010-11-03 16:20

Starta i säkert läge. Sedan omstart.

Bevaka tråden