Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se upp med iPhoto 11 och Dropbox

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På grund av hur Dropbox hanterar symboliska länkar och det faktum att iPhoto 11 skapar en symbolisk länk inne i iPhoto-biblioteket så har användare som har hela iPhoto-biblioteket i Dropbox helt plötsligt råkat ut för att de förbrukat dubbelt så mycket utrymme hos Dropbox.

Jag hittade en tråd i Dropbox-forumet om detta:

My Dropbox mysteriously went out of space. After investigating the reason, turns out it was after iPhoto '11 upgraded my Photo Library.

Inside the package there was only one folder named Originals before. That folder was renamed to Masters and perhaps to maintain backwards compatibility, now there's an alias (symlink) named Originals pointing to Masters.

Dropbox tries to sync the symlink as it were a folder, doubling the space required. Is there anything I can do to fix this?

Folk har föreslagit att Dropbox skulle behandla symlänkar som just länkar men problemet är att folk idag använder symlänkar för att synka filer som inte är i Dropbox-mappen och därmed räknar med att det fungerar precis så som det gör.

Dropbox officiella svar:

the official statement regarding symlink support is this: "dropbox follows and resolves all symlinks as if the file objects they point to are actually in the virtual location of the symlink." hundreds of thousands of people use symlinks in dropbox this way and this is the expected behavior. millions of people use symlinks in this way due to applications storing things in their dropbox and things work as expected. we can't just change the way we use symlinks without a very awkward migration path.

despite that, i do agree with you that we should sync symlinks without resolving them. unfortunately, our current behavior is what many people have begun to rely on and we cannot easily change that. in the future we'll do a better job of syncing applications like iPhoto but in the meantime implementing a special case for symlinks just so one version of iPhoto will work isn't a scalable solution.

För att förtydliga: Detta är alltså bara ett problem om man har hela iPhoto-biblioteket i Dropbox.

• Medlem
  • 2013-01-25 18:24

Är detta ett problem fortfarande? Ser massor av tips (skrivet långt efter denna varning) om att flytta iPhoto-bibl. till dropbox.

Jag har faktiskt ingen aning, har varken läst bu eller bä om detta sedan tråden skapades.

Bevaka tråden