Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta enskild firma, men vilken SNI-kod?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-10-26 23:10

Hej

Jag håller på och ska starta en enskild firma. Använder mig utav verksamhet.se för att komma igång. Men nu blir jag lite snurrig när det kommer till SNI-kod, där väljer man vilken inriktning mitt företag kommer att ha.

Men hur hittar man och fyller i rätt? Om det är någon med erfarenhet här som kan ge en hjälpande hand

För det första så driver jag en teknik site som jag säljer annonsplatser till företag på. Men sedan kommer jag även att göra en del jobb som it-konsult samt designa hemsidor till kunder.

Hur gör djur?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-10-27 06:21

Yes där har jag vart och grävt. Men jag hittade it-konsult och när jag skulle skriva in det i ansökan så blev det fel. Jag vill ju också ha med annonsförsäljning. Ska man kombinera på något sätt?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-27 07:00

Det går att ange flera SNI-koder. Men det räcker med en, för huvudverksamheten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-10-27 10:47

Jag kommer först att ta betalt för annonser på min site. Men inte långt därefter kommer jag också att designa hemsidor till kunder. Samt annan it-konsultation.

Är det denna jag ska ha?
Hierarki-visning, SNI 2007 - SCB:s Fretagsdatabas

Samt vad betyder detta?

Omfattar inte:
aktiviteter där leverantören endast använder datorerna som verktyg, klassificeras i enlighet med karaktären på tjänsterna som tillhandahålls

Eller denna?

Hierarki-visning, SNI 2007 - SCB:s Fretagsdatabas

Och hur skrivs de in, som jag sa tidigare så testade jag att skriva in "63110". Men då sa den ifrån.

Eller båda?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-10-27 21:54

Whatever... Det är sådan soppa bland SNI-koderna så man blir helt mörkrädd. Jag har på min skattesedel följande text:

Press och övrig fotografverksamhet; ej porträtt eller reklam.

SNI-koder:
74202 Reklamfotoverksamhet
74203 Fotograferingsverksamhet eller videofilmning av tilldragelser såsom: bröllop, studentavslutningar, konferenser, mottagningar, modeshower, sportevenemang samt övriga händelser av intresse

Så det är ju logiskt att jag angett en kod som de sedan rent textmässigt har sagt, nej det gör du inte alls...

Hade nog valt:
63120 IT tjänster, (it-konsult), drift av webbplatser
62010 Datakonsultverksamhet, (IT-konsult), webbdesign

Sen beror det förstås på om du tänker köpa in annan sorts utrustning, då kan det vara bra att ha en SNI-kod som kan härledas till dessa inköp

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-10-28 07:14
Ursprungligen av Jeppe_E:

Whatever... Det är sådan soppa bland SNI-koderna så man blir helt mörkrädd. Jag har på min skattesedel följande text:

Press och övrig fotografverksamhet; ej porträtt eller reklam.

SNI-koder:
74202 Reklamfotoverksamhet
74203 Fotograferingsverksamhet eller videofilmning av tilldragelser såsom: bröllop, studentavslutningar, konferenser, mottagningar, modeshower, sportevenemang samt övriga händelser av intresse

Så det är ju logiskt att jag angett en kod som de sedan rent textmässigt har sagt, nej det gör du inte alls...

Hade nog valt:
63120 IT tjänster, (it-konsult), drift av webbplatser
62010 Datakonsultverksamhet, (IT-konsult), webbdesign

Sen beror det förstås på om du tänker köpa in annan sorts utrustning, då kan det vara bra att ha en SNI-kod som kan härledas till dessa inköp

Tack!

Om jag skulle vilja köpa in utrustning i form av datorer och tillbehör till det så går det på de numren?

Känner flera olika som går under beskrivningen "Allservice" men det kanske är för bonnigt för stprstadsbor...

Öppnar dörrar och utesluter inga jobb. Begränsa för mycket och många kostnadsutlägg blir kniviga med skattemasen...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 22:30

Jag tror jag har.

Reklam, scenografi, fotografi, grafisk produktion och därmed förenlig verksamhet.

Ursprungligen av Tangen:

Jag tror jag har.

Reklam, scenografi, fotografi, grafisk produktion och därmed förenlig verksamhet.

Jag tänkte mer på att skriva in "ej ..."

Ursprungligen av Jeppe_E:

Press och övrig fotografverksamhet; ej porträtt eller reklam.

En sak att man inte gör det vardagligt men att utesluta det är väl kanske inte så bra ?!...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 23:08

jag tycker "och därmed förenlig verksamhet" gör att man kan ta kvitton på lite mer saker och ha avdrag för det. Det är enklare att förklara efteråt...

Å andra sidan har jag drivit krog i fyra år, som enligt bolagsverket höll på med "Fastighetsförädling och därmed förenlig verksamhet"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 10:29

Det kan du göra på alla nummer - så länge du kan motivera att dom behövs i verksamheten OM du skulle få en revision

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-10-28 12:04
Ursprungligen av Tangen:

Det kan du göra på alla nummer - så länge du kan motivera att dom behövs i verksamheten OM du skulle få en revision

Tackar tackar!

Nu är det bara att köra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 12:07

en sak till, om du lägger ut bokföringen, det viktigaste enligt mig är att ha en redovisnings-tjomme som man kan prata öppet med - så att man kan diskutera vad som är ok och vad som inte är ok.

Om man bokför själv (helst inte) så är detta givetvis inga problem.

Hör av dig om du undrar över något annat

Ursprungligen av Tangen:

Om man bokför själv (helst inte) så är detta givetvis inga problem.

Fast ibland undrar man...

LCR

1
Bevaka tråden