Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta optisk enhet i MBP Unibody mid 2009?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dvd-snurra i min MBP verkar ha fått fnattet, funkar utan problem sporadiskt, men mestadels så vägrar den läsa in CD-skivor och står bara och virrar upp och ned i varvtal och klickar och har sig för att efter tre sådana rundor spotta ur sig skivorna. DVD-skivor verkar den inte ha problem med konstigt nog.

Första gångerna detta uppträdde var i vintras men då trodde jag det handlade om billiga skräpskivor, men nu har det alltså förvärrats sakta men säkert så nu måste jag få det fixat. Likaså kan listan i iTunes när skivan väl lästs in bara flimra till och en vara väck igen så man får ladda om skivan för att listan ska visas.

Frågan är nu om detta kan ha nåt med nån drivrutin att göra, eller om det är knas med själva den optiska enheten?

Hur lång garanti har man egentligen på en MBP? 1 eller 2 år?

Om snurran måste bytas, finns det då några bättre att välja på än den som sitter i original och som passar rätt i, och vad kostar kalaset? Hur bökigt är det att byta själv tro?

Blu Ray går väl inte att stoppa i eller?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-27 13:09

Hur ofta bränner du på resande fot ?

1. Skaffa en USB-brännare
2. köp en sådan: 2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement SATA - eBay (item 220644043981 end time Nov-23-10 17:29:14 PST)
3. köp en SSD-disk som du sätter in i orginalplatsen och ta den gamla HDn och sätt i OptiBay:en

Ursprungligen av obibobi:

Hur ofta bränner du på resande fot ?

1. Skaffa en USB-brännare
2. köp en sådan: 2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement SATA - eBay (item 220644043981 end time Nov-23-10 17:29:14 PST)
3. köp en SSD-disk som du sätter in i orginalplatsen och ta den gamla HDn och sätt i OptiBay:en

Ja hujeda mej, vilket "svar" på min fråga, men man får väl ändå tacka för att man alls fick ett svar kanske....:)

1. Snackade jag över huvud taget om att bränna?

Jag behöver en fungerade optisk enhet i min MBP, så det så...

2. Varför det....?

3. Varför det....?

Om jag följer dina råd, hur ska jag då kunna spela upp, eller rippa CD-skivor ute på språng...? Hur ska jag kunna stoppa in och spela upp DVD-filmer när jag är ute på jobb?

SSD-diskar är i sig intressanta, men fortfarande alldeles för vansinnigt tokdyra i förhållande till lagringskapacitet, och alldeles för små. Jag planerar istället att riva ur den nuvarande 500GB disken och ersätta den med en på 1TB så man då plats med lite mer jox.

Så, svara gärna igen men då på de frågor jag faktiskt ställde, om du kan alltså.

Afton

Dr Tinnitus

angående garanti:

apple skriver:

Citat:

Helt ny Apple-maskinvara är garanterad mot fel i material och utförande under ett år efter inköpsdatum (datumet på din faktura).

läs mer på apples hemsida

konsumentköplagen säger:

Citat:

Garanti
Att lämna garanti på en vara är frivilligt för säljaren. Garantin innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Garantitiden påverkar inte reklamationstiden som alltid är tre år. Garantin ska innehålla tydlig information, på svenska, om garantins innehåll. Den ska också ha information om hur köparen kan använda garantin och om att köparens rättigheter enligt lag inte på- verkas. Garantin ska lämnas i läsbar och varaktig form, till exempel på papper eller via e-post. Om ett fel visar sig under garantitiden är det säljarens ansvar att bevisa att felet beror på köparens hante- ring av varan.

läs mer på konsumentverkets hemsida

Jag vill fortfarande få lite mer svar på denna fråga..

Måste man sätta i just en Apple original optisk enhet, eller passar det med andra interna slim och slot in, bara man flyttar över ev. fästen m.m.?

Original är ju ca 1750 kr och det verkar ju lite väl dyrt må jag säga, är den gjord av guld månne....?

Så, vet någon om vilka andra som man kan välja på som passar och med ett humanare pris, och kanske t o m blir en uppgradering?

Går det att få i en Bluray?

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2010-12-03 17:32

Du kan använda andra optiska enheter än de som levereras med Mac datorer. prisjakt.se

Bluray går inte att använda i Mac. Testa sökfunktionen här på 99.se

Ursprungligen av wilhelmsson:

Du kan använda andra optiska enheter än de som levereras med Mac datorer. prisjakt.se

Bluray går inte att använda i Mac. Testa sökfunktionen här på 99.se

Blu-Ray ska gå att använda i Mac. Mac OS X har stöd för Blu-Ray. Det enda som inte går att använda är att spela upp krypterade filmer, dvs Hollywood filmer! Men skriva och läsa filer till Blu-Ray går fint, likaså att spela upp okrypterade filmer.

Om du söker på replace optical unit och på din dator på macfixit.com
Så hittar du säkert hur man gör, t o m länk på var du beställer enheten.
Sist det här kollades gick den på ca 750:-.
Lite frakt blir det ju med. Skruvandet gör man själv.

Kör så det ryker

Tack för rättelsen! Skönt och ha fel nån gång var 10e år

Vet vad en okrypterad är men inte vilka filmer som är det?

Kan man alltså bränna/läsa Bluray skivor? 99% säker på att jag läst motsatsen här på 99!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Tack för rättelsen! Skönt och ha fel nån gång var 10e år

Vet vad en okrypterad är men inte vilka filmer som är det?

Kan man alltså bränna/läsa Bluray skivor? 99% säker på att jag läst motsatsen här på 99!

Oftast är det hemma gjorda filmer, gjorda med en HD kamera. Kanske några filmer under B-klassen. Jag har ingen aning vilka filmer som finns som okrypterade.

När folk på 99 säger att det inte går med Blu-Ray menar dom oftast underförstått Blu-Rays DRM-skydd som inte går att avkryptera i Mac OS X. Jag vet inte skälet till att Apple inte vill ta med avkrypteringsdelen, men jag tror att det har med att Blu-Ray konsortiet vill ha avkrypteraren i operativsystemets kärna, vilket Apple kraftigt motsätter sig. Det kan även ha med licensreglerna (men det har luckrats upp nu… kanske inte tillräckligt för Apple). Det kan även vara att Apple inte vill ha konkurrens med iTunes (vilket jag inte riktigt tror på, då Blu-Ray och iTunes HD spelar i olika ligor … iTunes klarar vara 720p medan Blu-Ray kör 1080p).

1
Bevaka tråden