Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man korta ned terminal kommandon?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror att detta har varit på tapeten tidigare, men lyckas inte hitta det via sök funktionen.

Vet någon hur man kortar ned kommandon man kör via terminalen? T. ex. whois. Istället för att skriva whois så skriver man t.ex. w och sedan namnet för att få information.

Tack.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-26 14:58
Ursprungligen av chakatns:

Jag tror att detta har varit på tapeten tidigare, men lyckas inte hitta det via sök funktionen.

Vet någon hur man kortar ned kommandon man kör via terminalen? T. ex. whois. Istället för att skriva whois så skriver man t.ex. w och sedan namnet för att få information.

Finns redan ettt kommando/program som heter w...

olof@bp:~$ man w
W(1)                          Linux User's Manual                         W(1)

NAME
       w - Show who is logged on and what they are doing.

Ja, jag vet. Men man kan välja en bokstav som inte är ett kommando som ex. c

Man kan t ex lägga till ett alias i sin .bashrc, som ligger direkt i ens hemkatalog.

alias rm='rm -i'
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 15:39

Eller så kan man definiera en funktion i .bashrc eller .profile:

pman()
{
man -t "${1}" | open -f -a /Applications/Preview.app/
}

(Testa med $ pman man)

...eller så gör man ett shellscript helt enkelt.

Om du undrar över om man ska lägga dylika definitioner i .bashrc eller .profile, se:
Bash: about .bashrc, .bash_profile, .profile, /etc/profile, etc/bash.bashrc and others | Stefaan Lippens' webface

Tack.
Men jag ser ingen .bashrc i min hemkatalog, endast .bash_history.
Vad det gäller att editera .profile så vet jag inte riktigt vilket bokstav blir den som startar Preview.app.

Hur skulle kommando se ut om jag klistrar in den i .profile som gör att jag genom att trycka på c och skriver in domännamnet får upp whois info?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 16:25

alias c=whois

Om du ändrar i .profile måste du logga ut och logga in igen för att det ska bita.

Du får skapa .bashrc om den inte finns.
Antingen med touch .bashrc eller textredigerare .bashrc

Tack ska ni ha!
Fungerar bra.

1
Bevaka tråden