Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wireless Keyboard tappar färg!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Köpte i våras den "nya" Imac 21,5". Har torkat av den ett par gånger, oftast med vanlig microfiberduk men nu tyckte jag att tangentbordet såg lite dassigt ut, lite grått här och där på dom vita tangenterna.

Så jag tog helt enkelt lite milt rengöringsmedel och skulle torka av.
Det gråa visade sig inte vara smutts det var färgen under det vita som slitits fram och efter att jag torkade av med rengöringsmedlet så vart det bra mycket värre.
Ett par tangenter är nu riktigt grådassiga!

Ska det vara såhär? Trodde kvalitén skulle vara liiite bättre och det var genomfärgade tangenter. Tycker inte att ett tangentbord ska bli grådassigt efter knappt ett halvårs vanlig kvälls användning och speciellt inte tappa färgen så lätt som det gjorde när jag torkade av det! Ser ut som skit....

KOntakta affären då och klaga.

Upp till sex månader har man på sig att hävda garantifel och då ligger bevisbördan hos säljaren. De skall bevisa att varan inte var behäftad med felet ursprungligen - det blir svårt.
Står du på dig och är trevlig får du säkert ett nytt.

Medge INTE att du använt några medel, inga slipdukar och du har inte på ngt sätt vart oaktsam.
ha med dig kvittot

Konsumentköplagen (gäller mellan Företag - Privatperson)

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.
Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.

De kommer troligen ge sig på att (om de vill tjata) du har varit "onormalt brukande" (rengjort för mycket)

Det brukar fungera rätt bra att kunna konsumentköplagen...

Bestrider de, säg att du ämnar brevledes underrätta Butikschefen att du ämnar ansöka om stämning i Tingsrätten (det kostar 450.-).

Får nog ta och göra så =), köpte den direkt från Apple Store så får väll ta och jaga dom imorrn.

edit: fint, det kostar ju pengar att ringa till dom om det här

Ursprungligen av Carpe_Me:

edit: fint, det kostar ju pengar att ringa till dom om det här

020-nummer ska inte kosta något vad jag vet. Annars hade det varit utlandssamtal till Irland. Inte billigt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

020-nummer ska inte kosta något vad jag vet. Annars hade det varit utlandssamtal till Irland. Inte billigt.

020 nummer är gratis och ja det är gratis att ringa Apple

Ja just det, det lilla 020-nummret i nederkant på deras sida och här sitter jag med deras 0771 nummer :">

0771 brukar vara gratis

  • Medlem
  • 2010-11-20 22:31

Inte nödvändigtvis.

Numret som lurar kunden - DN.se

Ursprungligen av wilhelmsson:

0771 brukar vara gratis

Har aldrig behövt betala något i samtalskostnad när jag ringt Apple!

  • Medlem
  • 2010-11-22 17:39

Det är möjligt att det bara kostar en markering hos Apple, men generellt är inte 0771-nummer gratis som du sa.

1
Bevaka tråden