Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel fråga!! inget radavbrott..

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har 2 ord som alltid ska vara på samma rad
finns en tagg man kan sätta mellan orden som alltid håller ihop dem, men kommer inte på vilken

hjälp uppskattas
tack

Oj det var längesedan... en fråga om ett hårt mellanslag... vänta nu ska vi se... kan det vara äpple-mellanslag? Alt-mellanslag. Jag minns inte riktigt testa!
Äpple-mellanslag är det i InDesign i alla fall, du anger inte vilket program du arbetar i vilket hade det gjort det enklare att svara.

Ursprungligen av mesuperman:

jag har 2 ord som alltid ska vara på samma rad
finns en tagg man kan sätta mellan orden som alltid håller ihop dem, men kommer inte på vilken

hjälp uppskattas
tack

Jag kommer själv inte heller ihåg det, men i InDesign kallas det non-breaking space.

detta ska vara i ett html dokument glömde jag skriva...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 18:18

Det går tyvärr inte riktigt styra över detta med HTML.

hur gör jag då om jag ska skriva 1 000 utan att nollorna hoppar till nästa rad?

jag hittade en lösning... satte in " " mellan orden.
Tack för hjälpen

Ursprungligen av mesuperman:

jag hittade en lösning... satte in " " mellan orden.
Tack för hjälpen

Jag var tydligen närmast:
non-breaking space =  

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 21:31

Fast det är samma sak som att sätta mellanslag med utf-8. Eller?

Njae,   motsvarar ett hårt mellanslag (alt+mellanslag), medans ett vanligt mellanslag är ett vanligt mellanslag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-11-03 22:45

I utf-8 finns fler än ett mellanslag. Hårt mellanslag är, precis som irrelogical påpekat,   eller alt-mellanslag. Det går också att koda det med unicode som decimalt   eller hexadecimalt  .

Det vanliga mjuka mellanslaget har unicodeposition 32 decimalt eller 20 hexadecimalt.

Dessutom finns helfyrkant, halvfyrkant, kvartsfyrkant, tredjedelsfyrkant, femtedelsfyrkant, sjättedelsfyrkant och några till. De börjar på hexadecimalt position 2000 i unicode och hittas lättast i Redigera->Specialtecken... under "kodtabell".

1
Bevaka tråden