Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta min kontaktlista från SonyEricsson till iPhone 4

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-26 00:51

Ja, min rubrik säger allt, egentligen. Jag har drygt 150 kontakter i min gamla c902 SonyEricsson. Jag vill flytta över allt till min iPhone. Hur gör jag?

Enligt PC Suite 6.0 som följde med min C902 så sparas backupen bara på PC med Windows XP eller Vista. Dessa backup-filer ligger i filformatet .dbk

Jag vill nu få in dessa backupfiler i något program som kan kommunicera med iPhone via iTunes. Jag vet inte om filerna måste konverteras, eller hur man ska gå tillväga. Någon smart jävel borde ha insett att man kan tjäna pengar på det här och tillverkat ett program - förhoppningsvis billigt - som kan hjälpa halva världen att få med sig sina adressböcker i bytet till iPhone.

Hjälp
//Per

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-10-26 07:22

Hej Per!
Synca din SE telefonen så att kontakterna läggs i adressboken. När du sedan kopplar in och syncar din iPhone så finns de där. Under förutsättning att du har Mac. Annars får du läsa in dem i Outlook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 08:35

Precis som MPower säger, (jag klistrar in en mer utförlig text jag postat tidigare)

Ladda hem och installera SonyEricsson PC Suite från t.ex.
Sony Ericsson - Support - Softwaredownloads - Detailed - Pcsuite - K660i

När du har etablerat anslutning mellan PC och SE telefon via antingen bluetooth eller USB-kabel klicka på Synkronisering

Ange Windows Adressbok som mål för dina kontakter och klicka på Synkronisera.

Starta iTunes, klicka på din Iphone och klicka sedan på fliken döpt Info. Där finner du Kontakter. Ange att iTunes skall synkronisera din iPhone med Windows Adressbok

Voila, det enda du nu behöer lägga tid på är att köpa Cyntact och lägga foton på varje kontakt

  • Medlem
  • 2010-10-26 10:11

Kopiera alla kontakter till SIM-kortet när det sitter i SE-luren.
Kopiera alla kontakter från SIM-kortet när det sitter i iPhonen. ("Import SIM Contacts" under "Mail, Contacs, Calendar" i Preferences)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 10:13
Ursprungligen av eQ:

Kopiera alla kontakter till SIM-kortet när det sitter i SE-luren.
Kopiera alla kontakter från SIM-kortet när det sitter i iPhonen.

Fungerar bara om du har 1 nummer per kontakt och ingen annan kontaktdata såsom adresser, mail etc

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 18:52
Ursprungligen av FreddeB:

Fungerar bara om du har 1 nummer per kontakt och ingen annan kontaktdata såsom adresser, mail etc

Och att du inte har för många kontakter.

  • Medlem
  • 2010-10-27 00:35
Ursprungligen av FreddeB:

Fungerar bara om du har 1 nummer per kontakt och ingen annan kontaktdata såsom adresser, mail etc

Den begränsningen gällde inte för mig.

Använd basota.com för att flytta dina kontakter till en iPhone! Det är sjukt enkelt och gratis! Behövs inga meckiga program.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-03 19:01
Ursprungligen av subviking:

Använd basota.com för att flytta dina kontakter till en iPhone! Det är sjukt enkelt och gratis! Behövs inga meckiga program.

Basota | Vanligaste frågorna kring mobil synkronisering

Vad kostar det att använda Basota?
Basota kostar 199 kr per år eller 49 kr per månad om du hellre vill betala per månad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-26 22:05

Tack för er hjälp, men problemen är två:

1.PC Suite hos SonyEricsson är inte kompatibel med Mac, så min backup från min C902 finns på en PC
2.Min iPhone är synkad på min iMac.

Jag har hört följande: om man försöker synka två iPhones på samma dator blir det en väldig massa strul. Problemet är att på PC'n är min frus iPhone synkad. Jag skulle kunna följa era råd om jag synkade även min telefon på PC'n, men jag är som sagt rädd för problem. Däremot ser det ju ljust ut för min fru. Hennes kontakter är ju räddade. Jag skulle alltså behöva föra över mina kontakter, inte bara från PC Suite till iTunes utan också från PC till Mac. Av PC Suite har backupen fått filändelsen .dbk vilket tydligen betyder "database backup" men det är också det enda jag lyckats ta reda på i min jakt på en lösning.

Hoppas ni kan hjälpa mig vidare.
//Per

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 22:19

Jamen dåså, du har själv en Mac, då synkar du bara över dina kontakter i din SonyEricson till Adressboken i macen. Använd iSync och en plugin från Feisar:
Sony Ericsson C902 iSync Plugin - Sync Contacts, Calendars & Tasks with your Apple Mac

Å sedan via iTunes till iPhonen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 22:22

Och skulle du vilja synka två iPhones på samma dator kan du med fördel sätta upp två separata användarkonton på datorn

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-26 23:20

Tack

Jamen, det är ju helt fantastiskt. Ska absolut kolla det. Tyvärr kan jag inte kolla det nu, för jag fick lämna in min iPhone idag. Den var D.O.A.

hörluren fungerade inte. Det fungerade när jag använde hands free, men själva hörluren var sönder. Suck. Får vänta 1-2 veckor på att få en ny. Men såfort jag fått den ska jag göra som du säger. Hör av mig med ett glädjetjut när det fungerat.

Per

Annars så finns det ju nu en app i Mac App Store som fixar det, om man kör Mac alltså.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-03 21:46
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Annars så finns det ju nu en app i Mac App Store som fixar det, om man kör Mac alltså.

Dr Tinnitus

Som heter?

Ursprungligen av acke:

Som heter?

Om jag förstått det rätt så ska väl PhoneCopy for Mac on the Mac App Store kunna fixa det, eller?

Man gör först en back up på sin xxxxx mobils kontaktbok, som man sen synkar med sin Mac, och sen synkar man det från Mac till ny iPhone via iTunes. Eller har jag fattat det fel tro?

Dr Tinnitus

1
Bevaka tråden