Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde utveckla Mail.app

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 16:29

Mitt förslag är att de ska hyr in nån som kan skriva ett hyfsat mailprogram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 19:37
Ursprungligen av h_e:

Mitt förslag är att de ska hyr in nån som kan skriva ett hyfsat mailprogram.

Är du ironisk eller? Jag tycker Mail är extremt bra.

Ursprungligen av h_e:

Mitt förslag är att de ska hyr in nån som kan skriva ett hyfsat mailprogram.

Jag har svårt att se vad som är fel med Apple Mail. Jag använder det dagligen, trots att jag har tillgång till Outlook och Thunderbird om jag så önskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 20:42

Ni som gillar Mail.app, jag antar att ni inte använder IMAP?

Ursprungligen av h_e:

Ni som gillar Mail.app, jag antar att ni inte använder IMAP?

Jag använder IMAP och har inga problem med det.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag använder IMAP och har inga problem med det.

IMAP är ett mycket mer avancerat protokoll än vad många tror. Jag vet förstås inte hur just du använder IMAP men jag skulle säga att de flesta som använder IMAP ser det som POP, fast man kan ha samma meddelanden synkroniserat till flera saker. Det är dock bara en bråkdel av vad IMAP kan, men om det är allt du vill få ut av IMAP så kanske Mail är ett bra program.

Själv föredrar jag exempelvis att köra all IMAP remote, d.v.s. direkt mot IMAP-servern utan lokal cache. Mail kan det men av någon anledning stänger de av fulltext-sökning, det är dock helt onödigt eftersom IMAP har väldigt avancerad serverside-sökning.

IMAP är som sagt ett väldigt avancerat protokoll och ibland finns det olika sätt att göra i princip samma sak, dock mer eller mindre effektivt. Mail tenderar att välja de ineffektiva sätten.

Prova t. ex. att flytta en stor mängd meddelanden från en mapp till en annan. Jag provade precis att göra det, att flytta c.a. 3300 meddelanden till en annan mapp. I Mail tog operationen ungefär 12 minuter. När jag gör samma sak i Mulberry tar samma operation knappt 8 sekunder.

Mail fungerar säkert bra till 95 % av alla IMAP-användare, men det betyder inte att Mail är bra på IMAP.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 20:50

Om man använder IMAP likadant som POP syns inte problemen så mycket. Har man däremot tex server-side sortering blir det mindre roligt. Mail.app har allvarliga problem med att hitta ny mail utanför INBOX. Dessutom finns inget som helst stöd för saker som Sieve.

  • Medlem
  • 2010-10-26 07:13
1
Bevaka tråden