Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples riktning med OS X?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har diskuterats en hel del om alla möjliga nyheter med Lion, men det blir lite blandat med en hel del känslor (mina med) så jag skapar den här tråden för att bara behandla ämnet

Var är det Apple egentligen vill någonstans med OS X?

Å ena sidan visas överdrivet ENKLA saker upp i den senaste presentationen, men samtidigt sitter man med en multi-touch som är så komplicerad i fingermanöver att inte ens en expert kan göra det utan att det hakar upp sej flera gånger.

Hur ska då alla andra kunna använda plattformen effektivt?

Jag ser en stor grupp användare som aldrig kommer att kunna, eller kommer att ha intresse av att, styra sin dator med en massa olika kryptiska rörelser mest anpassade för de som talar teckenspråk.

Jag får dubbla budskap...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 13:25

Jag är övertygad om att inga funktioner kommer att ligga enbart som multitouch-gester, utan att de precis som tidigare kommer finnas på andra ställen också.

T.ex.
Scroll - två fingrar på platta/ett på mus eller den grafiska scrollisten eller piltangenter
Framåt/bakåt - tre fingrar på platta/två på mus eller grafiska framåt/bakåt-knappar eller kortkommandon
Exposé - fyra fingrar på platta eller F9-F11 eller symbolen i Dock eller aktiva hörn
Dashboard - snabbknappar på mus eller gester på platta eller aktiva hörn eller symbolen i Dock

Jag tror och hoppas att plattformen kommer ha kvar sin förmåga att vara den mest avancerade och den mest lättanvända samtidigt. D.v.s. att möjligheten till Terminal och kryptiska gester och textkommandon i Spotlight kommer att finnas för dem som vill, men att oerfarna lika gärna kan använda Finder, kommande superenkla Mission Control, o.s.v.

Njaa.. Multitouch pad'n är otroligt populärt. Gymnasieskolan i min hemstad gav nästan alla studenter var sin mac (visst på lån sen köpa ut).

De jag pratat med och sett använda sin mac använder flitigt sin multitouch pad. 1 2 3 4 fingrar!

Jag tycker inte heller att multi touch är något problem, men det är en oerhörd skillnad att utföra dem på en touchpad mot att utföra dem på en Magic Mouse. Magic Mouse har för liten yta för att det ska fungera riktigt smidigt, tycker jag.

Ursprungligen av LCR:

...som är så komplicerad i fingermanöver att inte ens en expert kan göra det utan att det hakar upp sej flera gånger....

Det där var nog en kombination av hans nervositet (han var väldigt darrhänt, speciellt efter att han sa den där grodan om Windows. ["Eeeh... I mean windows, not Windows..."]), och att han försökte göra gesterna på en Magic Mouse som har alldeles för liten yta för sånt.

Jag förstår inte varför han inte använde en Magic Trackpad i stället. Mycket stabilare, och med större och bättre yta. Det hade funkat mycket bättre.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där var nog en kombination av hans nervositet (han var väldigt darrhänt, speciellt efter att han sa den där grodan om Windows. ["Eeeh... I mean windows, not Windows..."]), och att han försökte göra gesterna på en Magic Mouse som har alldeles för liten yta för sånt.

Jo, det såg jag också, ganska lustigt, he he...

Men det var hans skakiga händer som fick mej att tänka på alla de människor jag har övertygat att använda Mac istället för Windoze och flertalet är nog inte speciellt intresserade av sånt.

Jag tror att det finns (minst) två ganska skiljda världar där den ena är framåt, anammar allt som är nytt (ibland bara för att det är nytt) samt en annan mer etablerad värld som fungerar bra med traditionella filsystem, interface m.m.

LCR

Jag har vart sjukt taggad på 10.7 Lynx aslänge (Som det hette hos mig tills Apple raserade den muren)
Nu har man ju bara sett en fraktion av Lion (pfft) men om man ska låna in för mycket från iOS så känns det som det hela blir lite dadda-hink och spade..
Jag hoppas verkligen att man fortfarande har ett gediget system och inte försöker göra allt för trallvänligt...

Ursprungligen av InPezonator:

...men om man ska låna in för mycket från iOS så känns det som det hela blir lite dadda-hink och spade..

Det uttrycket gillar jag... Eh, vänta lite...

Jag läste igen och såg att du skrivit "dadda", hade varit ännu roligare med "Padda-hink & spade"

Det måste finnas många power-users som känner sej lite förnärmade av allt detta. Jag var en gång en total power-user med koll på allt, men nu för tiden har jag för lite tid att sitta och skruva på varenda grej i Mac OS, men tar ändå lite illa upp när mitt huvudverktyg får många grejer förvandlas till en gizmo...

LCR

Ursprungligen av InPezonator:

Jag har vart sjukt taggad på 10.7 Lynx aslänge (Som det hette hos mig tills Apple raserade den muren)
Nu har man ju bara sett en fraktion av Lion (pfft) men om man ska låna in för mycket från iOS så känns det som det hela blir lite dadda-hink och spade..
Jag hoppas verkligen att man fortfarande har ett gediget system och inte försöker göra allt för trallvänligt...

Jag har också haft lite funderingar kring detta. Även om jag samtidigt gillar idén med app store så skrämmer den mig lite. Jag måste ändå säga att jag är väldigt nöjd över funktionsnivån i OS X som det är nu. Jag har använt mac i många många år, men det jag skulle vilja att de förbättrade är enkelheten att använda vissa områden. Jag tänker då t ex på dmg-filer som så många nya användare verkar ha så svårt att förstå, o jag får sitta o förklara hur man ska hantera dessa flera gånger om. Annars vill jag egentligen inte att OS X ska bli "enklare", på det sättet som man får uppfattningen att det är den riktningen apple tar med app store och så. Så länge båda möjligheterna finns tycker jag dock bara det är positivt, men vad tror ni, kommer man om 5 år endast kunna få tag på program via app store? Det vore ju katastrof.

Precis min poäng!
Om man slutar fokusera/lägga vikt på verktygsprogram och så vidare till fördel för spaciga widget-mission-launch-dashposé-prylar så tappar man nog många...
Jag hoppas verkligen inte det blir så, jag vill inte gå över till Linux!

Man tappar såna som bryr sig om vad dom använder, till fördel för dom som bryr sig om vad dom får gjort. Det är tillspetsat och förenklat, men ungefär så är det.

Ursprungligen av irrelogical:

Man tappar såna som bryr sig om vad dom använder, till fördel för dom som bryr sig om vad dom får gjort. Det är tillspetsat och förenklat, men ungefär så är det.

Wow...

Skrev ett inlägg men tänkte till innan jag tryckte på <Skapa inlägg>.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Wow...

Skrev ett inlägg men tänkte till innan jag tryckte på <Skapa inlägg>.

LCR

Vilket jag borde ha gjort med, att skriva för korta inlägg precis innan man vandrar hemåt i blodsockerdalen var kanske inte den bästa idén. Ursäkta.

Ursprungligen av irrelogical:

vilket jag borde ha gjort med, att skriva för korta inlägg precis innan man vandrar hemåt i blodsockerdalen var kanske inte den bästa idén. Ursäkta.

np

En bild säger mer än 1000 ord...
Lite förenklat, men ungefär så är det jag menar..
Jag vill att min dator ska vara ett verktyg och inget annat, skulle snarare säga motsatsen till din teori.
Att i själva verket skulle skaran som i dagsläget använder Mac för att de är snygga och coola bli större till fördel för skaran som använder Macen för att den är kraftfull och pålitlig..

Jag tyckte presentationen var en stor besvikelse, bara lull-lull-funktioner. Jag hade hoppats på t ex en ny Finder.
Som en av ett fåtal macanvändare på en myndighet med tusentals pc vill jag se förbättringar i integrationen med Active Directory som tyvärr dominerar.
Än så länge har vi lyckats hänga med, men de ökade säkerhetskraven gör antagligen att vi tvingas ge upp och gå över till pc.

Skrattade år alla Windows 95 användare och hånade med Windows 95 = Maciontosh 87, men nu känns det lite som Mac OS X.7 = System 7 Simple Finder...

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-25 20:06

För min del hoppas jag att OS X fortsätter att förbättras. Av det jag såg från presentationen var det inget som talade mot detta. App Store kan nog bli mycket bra. Helskärmsläget kan jag se flera fördelar med i rätt program. Den nya Exposé-varianten såg ju onekligen fiffig ut. Så länge funktionerna förenklar min vardag är jag nöjd.

Och jag såg faktiskt inget i presentationen som talade i någon annan riktning. Är detta lull-lull? Tja, om det inte förbättrar min arbetsmiljö så är ju funktionerna onödiga, kanske till och med skadliga. Men om jag faktiskt får mer gjort tack vara fiffigare metoder att hantera fönster och filer blir det snabbt en väldigt bra och lönsam uppdatering. Att operativsystemet får stöd för ständigt sparade filer - hur grymt är inte det egentligen? Den stora frågan är väl snarare varför det dröjde ända till 2011 innan det infördes i något (icke-obskyrt) persondatorsystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 20:24

iOS är nice - jag har både iPhone 4 och iPad - men iOS har sin plats och den är inte på skrivbordet. Därför frös jag till is en aning när jag såg att "Back to the Mac" inte som jag trodde betydde att Apple skulle gå tillbaka och satsa på Macen som ett traditionellt kraftfullt OS. I stället menade de att de från att ha inspirerats av Mac OS X när de skapade iOS, nu har inspirerats av iOS för att skapa nya Mac OS X.

Jobs radade upp punkterna: Multi-Touch gestures, App Store, App Home screens, Full screen apps, Auto save, Apps resume when launched. Min första tanke var då "nej, nej, nej - de kommer förstöra Macen - jag visste det".

Efter att ha sett presentationen släppte dock oron helt. De kommer inte förstöra någonting alls. Har ni sett presentationen?

- Multi-touch-gesterna har vi ju sedan tidigare på t.ex. styrplattorna. Apple har gjort det mycket tydligt att pekdonen inte kommer att försvinna, utan de har precis som många av sina användare kunnat konstatera att pekskärmar inte hör hemma på vertikala skärmar. Apple kommer bara lägga till fler och bättre gester till sina befintliga pekdon. Och gester är egentligen inget för nybörjare, utan mycket praktiskt om man ska jobba effektivt med vad som helst.

- App Store är inte så dumt. Tänk hur många oerfarna användare som nu kör Firefox och Skype direkt från skivavbilden trots att det är en gigantisk pil som visar att man borde dra symbolen till Programmappen. Och tänk vad praktiskt för både oerfarna och erfarna att få automatiska uppdateringar till alla program och inte bara Apples. Men bara för att det plötsligt finns ett program i Programmappen som heter App Store betyder det inte att vi som gillar att hitta program någon annan stans måste sluta med det. Enkelhet för de som vill utan att förstöra för oss andra.

- LaunchPad ("App Home Screens") är som en pånyttfödelse av gamla Startknappar. Ett litet program man kan ha i Dock om man vill för att få en simpel översikt över program man använder ofta. Inte helt olikt att ha en vanlig trave i Dock, men lite snyggare. Något snyggt att ha uppe på skrivbordet äntligen för alla de som har ett tomt skrivbord? Men Dock finns fortfarande kvar och Finder finns fortfarande kvar så klart och jag är övertygad om att mappstrukturen kommer se likadan ut även fortsättningsvis. Så inget förstörs av detta.

- Full screen apps. Ptja, lite synd om "anpassa"-funktionaliteten försvinner från den gröna knappen, så jag hoppas att den finns kvar med t.ex. alt-klick eller cmd-klick. Men det är inte en så dum idé att ge programtillverkare en möjlighet att på ett i systemet standardiserat sätt ge sina program fullskärmslägen. Det är inte som på Windows där "maximera" bara innebär att samma innehåll blåses upp och låses idiotiskt, medan alla menyer och skit ligger kvar. Nej, detta blir faktiska fullskärmslägen som likt i iPhoto, Aperture och Photoshop kommer låta en arbeta på ett annat sätt än i fönsterläget - numera automatiskt som ett eget Space. Och hur Apple har slagit ihop Spaces med Exposé och Dashboard till en enda elegant Mission Control är fantastiskt tycker jag. Ganska avancerat blir det om man använder allihop tillsammans, men ändå elegant och lättanvänt. Macigt - inte alls sandlådeaktigt.

- Auto save och Apps resume when launched är inget annat än två mycket praktiska funktioner att ha i ett modernt och avancerat operativsystem.

Så för att svara på trådens frågeställning: Apple tycks enligt mig fortsätta på samma riktning som de alltid har haft med Mac OS X - avancerat samtidigt som lättanvänt. Som tur är. Kanske hade man önskat att de skulle visa fler avancerade grejer i stil med de två sista punkterna, men å andra sidan är det ett helt år kvar innan det släpps. I presentationen av Leopard visade de mest den fula 3D-Dock och sin fina nya skrivbordsbild med grässtrån i närbild, men i slutändan blev Leopard ett fantastiskt OS jämfört med Tiger.

Det är inga dåliga funktioner som förs in, det är inte det jag menar..
Det jag menar är att om man lägger fokus på sådant har man ju mindre folk till att utveckla filsystem, Finder, AppleScript editor, Automator, Mail (borde för övrigt byta namn), Airport utility, iCal...
Smidiga launch/översiktsprogram i all ära även fast jag upplever att Quicksilver, Exposé och Spaces tar en rätt långt men det man faktiskt använder mellan fönster- och programbytena är ju programmen.
Vore det inte strålande om man bestämde sig för att möblera om och ge Stickies ett ansiktslyft?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 17:15
Ursprungligen av InPezonator:

Vore det inte strålande om man bestämde sig för att möblera om och ge Stickies ett ansiktslyft?

Ja! Kom-ihåg-lappar använder jag dagligen och det skulle vara kul med mer satsning på det. Dessvärre är jag rädd för att om de förändrar dem kommer det bli flashigt och med Marker Felt som standardtypsnitt.

Ursprungligen av Rajje:

Ja! Kom-ihåg-lappar använder jag dagligen och det skulle vara kul med mer satsning på det. Dessvärre är jag rädd för att om de förändrar dem kommer det bli flashigt och med Marker Felt som standardtypsnitt.

Om stickies var lite mer som stickies i dashboard men med lite mer funktioner och möjlighet att förstora själva kom-ihåg-lappen skulle det ju vara toppen.
Inget har väl hänt med dem sen OS 9?
Marker Felt går bort

Själv tycker jag att "lull-lull" funktionerna är väldigt små saker i det stora hela, och hoppas innerligt att de har bättre grejjer på lager som påverkar själva systemet mer.

Det har länge varit snack om en efterträdare till HFS (t ex ZFS eller liknande) - det hade varit en välkommen nyhet. Även Resolution Independance har det varit mycket snack om, men inget som verkar komma inom överskådlig tid. Bara ett bra systen för att ändra fontstorlekar på alla systemfonter / menyrader mm hade varit välkommet. Ny Finder behövs verkligen (även om PathFinder täcker behovet så länge). Bättre verktyg för att hantera systemet, t ex slå av / på kexts osv. Det är sådana saker som förbättrar grunden i OS:et som jag tycker är viktiga med en ny version av ett OS.

Ny grafik på scrollbars, nytt iLife, en launcher för apps mm känns lite mer som några ihopklumpade apps som inte har så mycket med själva OS X att göra Hoppas på lite mer "revolutionerande" förändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 13:43
Ursprungligen av Kermit:

...Även Resolution Independance har det varit mycket snack om, men inget som verkar komma inom överskådlig tid...

Resolution Independence längtar jag efter, eftersom vi då kan få vettiga laptops med hög upplösning utan att man måste köra desktopen med förstoringsglas.

Jag är inte helt insatt men har fått för mig att en del programvara med äldre APIer (Carbon) inte riktigt klarar Resolution Independence. Det som är fiffigt med nya App Store är att den typen av mjukvara är bortrensad. Det kan bli så att om programvaran kommer från App Store så är den snygg med Resolution Independence medan äldre programvara får se ut som förr. Vilket kan göra det lättare att sälja in nyheten.

Ursprungligen av pesc:

Jag är inte helt insatt men har fått för mig att en del programvara med äldre APIer (Carbon) inte riktigt klarar Resolution Independence. Det som är fiffigt med nya App Store är att den typen av mjukvara är bortrensad. Det kan bli så att om programvaran kommer från App Store så är den snygg med Resolution Independence medan äldre programvara får se ut som förr. Vilket kan göra det lättare att sälja in nyheten.

Jo, det lär bli en del strul vid övergången, men om det innebär att jag måste uppdatera program till nyare versioner där detta stödjs eller att vissa äldre program ser "fel" ut är det absolut inget problem. Sånt ger med sig med tiden, och fördelarna överväger helt klart Håller tummarna att Apple siktar på att få ut det asap.

vart kan osx vara på väg?

om man säger som så här..

Sfinxen i egypten tror många var ett monument till faronernas ära... Få vet att det var ett stort lejon huvud där från början och att sfinxen huggts ut från detta lejon huvud. Hur gammalt lejon huvudet var vet man inte.

Bara en tidbit om " Lion "

Jo, det är en enorm skillnad, eller åtminstone början till en. Apple är på väg bort från skrivbordsmetaforen, eller så är dom på väg att bygga om den rejält. Skrivbordet blir lätt rörigt, launchpad går inte att få oordning i. Det är i mina ögon en revolution.

Ser fram emot funktionerna de visade upp, de verkar vara en förbättring för mig som föredrar att jobba med maximerade program eller fullskärmsläge där det finns. I dagsläget använder jag Spaces för att växla mellan dem, men Mission Control ser ut att kunna bli en förbättring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 00:22

det var bättre förr.

"Mission Control" tycker jag låter löjligt, skäms nästan. Det är några program på en "PC" som styrs, inte en NASA raket eller två stycken Formula 1 bilar på andra sidan världen...

McLaren Singapore Mission Control Video

LCR

Bevaka tråden