Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering: minne eller Seagate Momentus XT Hybrid -disk?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-06 22:10

Tjo! Tänkte att det är dags att ge min gamla MacBook (våren 2007) en liten uppgradering. Frågan är dock vad som är mest prisvärt när man har en budget.

Att köpa en Seagate momentus XT 500 gb Hybrid -disk som ser ut att prestera riktigt bra i tester.

Eller: en 2gb sticka (så jag uppgraderar från 2 gb till 3gb) samt en "vanlig" 7200 rpm 500 gb disk (ex Hitachi 7K500) som tillsammans kostar ungefär lika mycket som Seagate-disken.

Jag lutar åt att införskaffa Seagate Momentus XT -disken och lämna utrymme för att uppgradera ramminnet i framtiden, men jag vill gärna höra era åsikter.

Med vänliga hälsningar
Oskar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-07 07:48

Jag är lite osäker, men använder inte Macbook dual channel på RAM-minnet?
I så fall ska du helst uppgradera minnet parvis för att få maximal hastighet.

När det gäller hårddisken så är det viktigaste att den är tillräckligt stor och inte avger för mycket värme i den bärbara. De flesta nya diskar är snabba nog.

Frågan är om det är värt att lägga så mycket pengar på en bärbar dator?
Men det beror ju lite på hur du använder den och till vad.
Helst skulle man ju vilja uppgradera grafikkortet. Men det går ju inte.
Spelar du spel eller jobbar med video eller grafiska program så skulle du kanske satsa på att komplettera med en kraftfull stationär dator och ha den bärbara mer som komplement.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-07 11:52

"lägga mycket pengar" - Köpa en extra stationär dator är billigare?

Köp hårddisken! Som du säger själv kan du köpa minne när du får råd. Hårddisken kommer göra att du upplever datorn snabbare vilket minnet inte kommer göra mer än laddtider i photoshop och annat tungt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-07 20:10

Tack för svaren! Jag använder väl datorn rätt normalt, surfande, filmtittande lite photoshop etc. Spel har jag en xbox till

Blir nog att jag slår till på Momentus XT-disken då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:14
Ursprungligen av wosk:

Tack för svaren! Jag använder väl datorn rätt normalt, surfande, filmtittande lite photoshop etc. Spel har jag en xbox till

Blir nog att jag slår till på Momentus XT-disken då

NEJ! RAM-minnet kommer ju påverka hastigheten mycket mer än en ny hårddisk. Hur mycket har du nu sa du (RAM)?

Har du för lite RAM så kommer datorn slänga datan fram och tillbaka från hårddisken, vilket blir snabbare med en snabb hårddisk, men har du tillräckligt med RAM så kommer du inte komma till det steget lika ofta och får snabbare respons.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-07 23:18

Jag har 2gb, men min modell fixar bara 3, så frågan är om 1 extra gb ger mer än en snabbare disk isåfall?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:23
Ursprungligen av wosk:

Jag har 2gb, men min modell fixar bara 3, så frågan är om 1 extra gb ger mer än en snabbare disk isåfall?

Jag har inte gjort några mätningar, och har inga siffror, men jag skulle tro att det blir något snabbare med 3 gb än en ny hårddisk.

Ett kanske bättre alternativ är att lägga pengarna på hög och köpa en ny dator om 1-2 år, då det inte kommer bli en superskillnad hur du än gör.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-07 23:23

Kolla om du maxar ditt ram eller inte. Gör du det är det aldrig fel att investera i lite mer minne. Gör du inte det är det inte fel att skaffa en snabbare disk.

Jag sitter med 4 GB men tycker att det badbollar lite väl mycket trots att minnet inte utnyttjas till fullo. Det kommer bli en XT-disk eller en SSD när jag får loss de pengarna.

Om du ofta kör slut på minnet, vilket du säkert gör med 2 GB, kommer mer minne att ge mycket mer än snabbare disk. Minnet är ju en mycket billigare uppgradering dessutom.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-09 20:50

Jag har 2,8 miljoner page ins och 117 tusen page outs. Dvs att page outs är ca 4% av page ins.

Borde väl innebära att minnet inte är ett så stort problem?

Du har alltså lite mer än 450 MB pageouts. 450 MB som du har varit tvungen att skriva ut på swap-filen.

Du behöver inte räkna förhållandet mellan in/ut. Det som läses in är inte nödvändigtvis det som har skrivits ut. Allt som ligger i minnet måste någon gång ha lästs in, även om det aldrig har skrivits ut på hårddisken, i någon swap-fil.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-09 23:21
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har alltså lite mer än 450 MB pageouts. 450 MB som du har varit tvungen att skriva ut på swap-filen.

Du behöver inte räkna förhållandet mellan in/ut. Det som läses in är inte nödvändigtvis det som har skrivits ut. Allt som ligger i minnet måste någon gång ha lästs in, även om det aldrig har skrivits ut på hårddisken, i någon swap-fil.

Innebär det att du kan förklara hur man räknar om den enhet de använder i pageout/in för mig? Jag har varit ovetande sen de bytte från MB/GB.

Ursprungligen av Kasaen:

Innebär det att du kan förklara hur man räknar om den enhet de använder i pageout/in för mig? Jag har varit ovetande sen de bytte från MB/GB.

Javisst!

I Mac OS X är en sida 4 KB. Sidor används i typ alla operativsystem, och ibland är de riktigt stora (man kan ha upp till 256 MB per page om man har en 64-bit Itanium-processor och ett operativsystem som stödjer det).

Men som sagt, 4096 bytes per sida i OS X. Du kan se det med egna ögon om du skriver sysctl hw.pagesize i terminalen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-10 09:50
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Javisst!

I Mac OS X är en sida 4 KB. Sidor används i typ alla operativsystem, och ibland är de riktigt stora (man kan ha upp till 256 MB per page om man har en 64-bit Itanium-processor och ett operativsystem som stödjer det).

Men som sagt, 4096 bytes per sida i OS X. Du kan se det med egna ögon om du skriver sysctl hw.pagesize i terminalen.

Strålande! Tackar och bockar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 18:02

Köpte du Hybrid-hårddisken eller RAM? Hur gick det?

Min Aktivitetskontroll visar förresten page-in och page out i MB på Systemminnesfliken. Är det samma tal som ni räknar ut?

Det är samma.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-21 16:53

är också intresserad av att veta hur det gick, jag har nämligen beställt en Seagate Momentus XT 7200.1 500GB SATA 2.5" till min MBP (2007) men är tveksam till att hämta ut den efter att jag läst om flera som har haft problem med att få den att fungera bra tillsammans med OS X.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 20:06
Ursprungligen av thor:

är också intresserad av att veta hur det gick, jag har nämligen beställt en Seagate Momentus XT 7200.1 500GB SATA 2.5" till min MBP (2007) men är tveksam till att hämta ut den efter att jag läst om flera som har haft problem med att få den att fungera bra tillsammans med OS X.

Jag har en sådan och den funkar utmärkt i min MBP. Men en ren SSD är givetvis snabbare dock betydligt dyrare om man vill ha mycket utrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 14:07
Ursprungligen av Tabb:

Jag har en sådan och den funkar utmärkt i min MBP. Men en ren SSD är givetvis snabbare dock betydligt dyrare om man vill ha mycket utrymme.

Har du gjort ett AJA-Kona test på den?
Vore kul och veta.

Jag har beställt en ny MacBook Pro och ska installera dubbla diskar i den.
Står i valet å kvalet om jag ska ha en 128SSD och en 500 Hybrid.
E dock Hybriden bra funderar jag kanske å ha dubbla såna istället.

Hur gick det med Momentus XT disken? Är lite sugen på att testa en, men blir lite orolig när jag läser det här. Måste ge mig ut på en Googlejakt..

//Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 21:13

Tjejen har kört med en Momentus XT på en 2006-MBP i ett par månader nu, den hängde efter installation över natten men allt funkade efter forced reboot. Hon fick enstaka applikations-hängningar ett tag, så jag försökte felsöka disken. Verify Disk hittade inga fel, Permissions behövde lagas men det gäller ju alla diskar jämt, verkar det som. Jag uppdaterade till slut ändå till senaste Momentus XT Firmware (SD24) och det verkar som att senaste veckorna har gått helt utan hängningar.
Datorn känns aningen rappare men jag har inte mätt nåt så det kanske bara är önsketänkande. Jag kan iaf växla mellan min nya MBA och hennes Momentus-XT-MBP utan att klösa ögonen ur mig i frustration över responstiderna.
Kort sagt, nöjd, men har haft en eller två små eventuella problem. Rekomenderar att du kör med Time Machine - men det gör jag även till de som kör vanlig HDD eller riktig SDD...

1
Bevaka tråden